Tvingad att tävla för en klubb?

tobe

Trådstartare
Jag är uppstallad på en ridskola och i kontraktet står det att man som hyresgäst måste tävla för klubben. Kan man verkligen tvinga någon att tävla för en klubb bara för att man står på anläggningen? Jag skulle väldigt gärna vilja tävla för min gamla klubb istället för dom erbjuder mycket bättre villkor av sina tävlingsryttare. Man får sponsorsaker och man får rabatt på sina startavgifter och dessutom sätts det ihop roliga lag och dylikt. Man får ingenting av den klubb som jag står på och det anordnas knappt några lag eller dylikt heller. Så hur ligger det till egentligen, måste man eller får man välja själv?

Sv: Tvingad att tävla för en klubb?

Om du skriver på ett avtal där du förbinder dig att tävla för en klubb (eller att inte tävla för någon annan klubb) så gäller det. Jag ser inte att det skulle vara så oskäligt att det blir ogiltligt.

Det som kan hända, gissar jag, är att om du ändå löser licens för en annan klubb så kan du förlora din stallplats på klubben.

Om jag var du så skulle jag fundera över vad som är mest värt, att ha hästen/ponnyn uppstallad på den nya klubben eller att tävla för den gamla. Ibland kan man inte både äta kakan och ha den kvar.
/Lady_S

Jag undrar lite även om dom verkligen kan skriva in sånt i ett kontrakt att man förbinder sig att tävla för just den klubben.

Klart de kan. Ingen har tvingat dig att skriva under kontraktet, utan ni var överrens om kontraktvillkoren innan ni undertecknade dem. (accepterar man inte villkoren i ett kontrakt så skall man heller inte underteckna det)

Ja det kan dom. Varför skulle man inte kunna det? Jag kan tycka att det egentligen är ganska logiskt att klubbarna vill att de som är uppstallade där ska tävla för den klubben. Inte så jättebra reklam direkt för nya ryttare som får reda på att hemmastallade ekipage tävlar för en annan klubb.

Nej jag förstår vad du menar. Första åren så skulle dock klubben sponsra inom tävling men det gjorde dom aldrig. Dessutom förekommer det dålig tävlingsverksamhet rent generellt inom klubben. Vi har inte ens KM. Det är lite tråkigt att se ens kompisar som får sina startavgifter betalda, får delta i lag och dom startar tex med gemensamma schabrak eller dylikt och vi har ingenting. Flera av mina bekanta tävlar för annan klubb än den dom vanligen rider på. Dock är detta första stället jag varit med om som skriver in det som krav i sitt kontrakt. Jag tycker att om man sätter såna krav så kan man väl se till så det iallafall blir under lite bättre förutsättningar. Men är det så att man inte har något val så for man väl fortsätta med det.

Eller så flyttar du hästen. ;)

Jag hade min häst uppstallad på klubben som jag tävlade för. Där var det ung. samma som du beskriver med en liten tävlingsverksamhet, brist på tävlade för att få ihop lag osv. Motsatt till den andra klubben i stan som har en mycket stor tävlingsverksamhet och är alltid med i de olika divisionerna osv. Och eftersom jag inte var nöjd med verksamheten i den klubben som jag var med i så ska jag nu efter årsskiftet byta klubb till den andra. Det kräver då också att jag flyttar min häst från den nuvarandre föreningen. Jag får stå kvar, men det kommer att kosta mig ca dubbelt så mycket eftersom "tävlade för annan förening" betalar en mycket högre anläggningsavgift än de som tävlar för klubben.

Valen finns ju, det beror ju bara på hur man vill ha det i slutändan. Man får skriva sina "pro and con" och ta ett beslut. :laugh:

Det löser ju inte allt, men är det inte så att man får låna in ekipage från andra klubbar i lag? Vet inte exakt reglerna kring detta, men då får du ju i alla fall kanske vara med och tävla i laget :D

Nej jag förstår vad du menar. Första åren så skulle dock klubben sponsra inom tävling men det gjorde dom aldrig. Dessutom förekommer det dålig tävlingsverksamhet rent generellt inom klubben. Vi har inte ens KM. Det är lite tråkigt att se ens kompisar som får sina startavgifter betalda, får delta i lag och dom startar tex med gemensamma schabrak eller dylikt och vi har ingenting. Flera av mina bekanta tävlar för annan klubb än den dom vanligen rider på. Dock är detta första stället jag varit med om som skriver in det som krav i sitt kontrakt. Jag tycker att om man sätter såna krav så kan man väl se till så det iallafall blir under lite bättre förutsättningar. Men är det så att man inte har något val så for man väl fortsätta med det.

Eller så är man lite driftig och drar igång saker och ting själv. Det är ju så att ridsport och föreningsliv bygger på ideella insatser och det måste till engagerade eldsjälar för att det ska hända något. Enklaste saken i världen att samla till möte och föreslå att alla som tävlar köper in lika dana schabrak osv.
dra igång en tävlingssektion, ordna klubbtävlingar och skapa lite gemenskap så kommer det andra som ett brev på posten.

Att bara gnälla och "ogilla läget" gör ingenting bättre!

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 545
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar