Tvillingarnas första jul = problem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Hola,
En annan är tvilling och kan minst sagt påstå att jag och min bror inte ville ha likadana julklappar. Ju äldre vi blev desto större skillnad på intresse.
Brorsan ville ha bilar och jag ville ha barbie..

När vi var riktigt små var det ganska enkelt, inte likadana leksaker men gärna sånt som passade ihop, tex Dublobilar till den ena och duplofigurer/djur till den andra, theservisen kontra kastrullerna och vispen mm, listan kan göras lång.
Eller typ en stor sak som rutchkanan, gunghästen eller spisen.

mvh Eva
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Hola,
Vår son fyller den 27 dec så min man kom med idén att fira halvår istället. Funkar jättebra med sommarkalas istället.

Efter första sommarkalaset hade släkt och vänner vant sig.

mvh Eva


Va smart !

Är ju något att tänka på eftersom våran lilla fyller 23 dec..

Har gått bra hittills att fira henne så "tätt", men nu blir hon ju 4 år och då är man ju lite mer medveten om sådant här.
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Och då har jag ändå varit snäll nog att skaffa en av var sort, så de kan skilja på dom! Otacksamma människor! :p :D

/Timsetim

:D :D

Men ändå - de är ju säkert ungefär lika stora... :mad: Hur kunde du göra det så svårt för dem...? :angel: :D

Jag, precis som många andra ej tvillingföräldrar, tycker att det verkar jättespännande att ha jämnåriga barn. Känner ingen som har det, faktiskt. Full rulle...? ;) :)
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Hola,
Vår son fyller den 27 dec så min man kom med idén att fira halvår istället. Funkar jättebra med sommarkalas istället.

Efter första sommarkalaset hade släkt och vänner vant sig.

mvh Eva

Tack för tipset! :)

Vi har funderat lite i de banorna, men inte riktigt kunnat bestämma oss.

J:s kompiskalas hade vi detta år redan nu i november, så att vi sprider ut det skojiga lite, i alla fall. :)
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Full rulle...? ;) :)

Jag har att göra om jag säger så!! :D Men än så länge så stannar de där jag sätter dem. Vi har fullständigt kaos i hemmet just nu. Pga en fuktskada (se tråd på Senior om så önskas ;) ) så har vi inte kunnat packa upp. Bor i två rum och kök isf fem rum och kök som vi köpte. Allt det som skulle stått i förrådet och garaget (förutom bilen då) står i vardagsrummet.... Så jag längtar inte tills de börjar krypa om jag säger så!

Innan jag fick barn så trodde jag att jag var en människa som ville vara hemma med barnen tills de började skolan. Men jag har lärt mig att jag älskar mina barn, men jag är inte någon stay at home mom, som vill ha många barn och vara hemma alltid. Så jag tycker det är perfekt att få två på en gång. Det kan vara jobbigt nu, men så är det klart sen. :)

/Timsetim
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Oj! Jobbigt med skadat hus - det hade jag missat. :crazy:. Hoppas att det löser sig för er.

Fördelen med tvillingar (eller syskon väldigt tätt, som min syster har) tycks vara att barnen har varandra i lagom lekålder. Kan bli lite avundsjuk på just den biten, faktiskt. Men eftersom just spädbarnstiden inte riktigt var "min grej", så var det nog tur att jag fick ett barn i taget... ;)
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Är tvillingmoster och syrran har också skaffat en av varje:smirk:

Jag har köpt ganska lika saker till dem innan, kanske i 2 olika färger för det blir bråk direkt annars. Förra julen fick de ritblock, målarbok, tuschpennor mm och det kan man ju köpa lika till dem
Nu till jul har vi köpt olika saker till dem, de är nu 6 år gamla, undra hur detta ska gå:crazy:
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Jag tror att det är positivt att ge olika saker. Tvillingar kan ju faktiskt ha vilt skilda intressen. Kanske särskilt när det rör sig om pojke/flicka.

Mina flickor önskade sig ganska "flickiga" saker ungefär från 6-årsåldern, så jag tror på din idé! :)
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Nu har jag inte läst hel tråden, men varför inte variera mellan att ge dem en gemensam, större present, och varsin, lite mindre (inte samma) ibland?

Jag är inte tvilling, men har en bror som är 1,5 år yngre, och en syster som är 4 år yngre. Vi har ofta fått presenter (julklappar) gemensamt. Fick ett keybord en jul tex. Det har aldrig känts konstigt.
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Man kan väl göra som man vill ! Mina tvillingar har fått gemensamma och egna julklappar/födelsedagspresenter i alla tider. Vissa saker passar att vara gemensamt, annat är mer passande som ensam-sak.
Jag förstår faktiskt inte problemet ?
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Jag förstår faktiskt inte problemet ?

Inte jag heller!:smirk:

Redan för en månad sedan ringde släktingar till svärmor som bekymrat frågade hur ska vi göra med tvillingarnas julklappar, hur ska vi ge?

Det har visserligen varit ett problem för vissa sedan de föddes. Jag har fått frågan om varför de ska ha vars en present när de föddes samtidigt.......:crazy:

/Timsetim
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Va?! :eek:

Vad svarar man...? :crazy:

Första gången jag fick frågan svarade jag därför att det är två personer. Något paff över att frågan öht ställdes.

Vid andra tillfälle har jag ställt en motfråga om varför jag skulle ge hennes/hans barn vars en present? Det har fått dom att tänka till lite....:smirk:

Jag tycker inte det är fel att man ger syskon, vare sig det är tvillingar eller inte, likadana eller samma presenter ibland! Men varför ska det bli så stor grej och svårt när det handlar om tvillingar och varför kan inte "folk" se dom som två individer och inte en grupp?

Jag hoppas att mina barn kommer att bli starka individer och stolta över att vara tvillingar.

/Timsetim
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Det har visserligen varit ett problem för vissa sedan de föddes. Jag har fått frågan om varför de ska ha vars en present när de föddes samtidigt.......:crazy:

/Timsetim

Då skulle du ha svarat "Vadå samtidigt:confused: Det var ju X antal minuter mellan" ;)
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Jag hoppas att mina barn kommer att bli starka individer och stolta över att vara tvillingar.

Tror jag att du lyckas med! :bow: :)

Ett annat fenomen med tvillingar (och även andra syskon ibland) är att man säger ena barnets namn först i alla sammanhang. Ex: Bill och Bull.

Lätt hänt, eller hur?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 749
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
1 076
Senast: Piaff
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 597
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp