Tvillingarnas första jul = problem

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Julen börjar närma sig. Våra barns första jul och för vissa i släkten ställer det till problem. De har nämligen stora problem med att det är tvillingar. Ska man ge gemensam present eller en var och ska man ge samma sak ojojojoj hur ska man göra......:smirk:

Har försökt förklara att de ska se dom som syskon födda samma dag isf tvillingar. Men det gör inte saken enklare. De är ju trots allt tvillingar.......:crazy:

Det är kanske bara för att jag är mamma som jag tycker det är enkelt eller?

/Timsetim
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Så länge barnen är yttepyttesmå kan man väl ge samma saker, men en till varje barn. När de blir lite äldre, och har egna önskningar, blir det viktigare att se till individen.
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Har inte tvilingar själv men ser det som självklart att man inte ger identiska paket, det är ju ändå två individer det handlar om.
Om man ändå inte kan låta bli de där snygga kläderna, så iaf. olika färger!
Köper de någon större leksak, typ gungställning, rutchkana (stavning) eller ett playstation (nu är de för små för just det, men jag tror du förstår vad jag menar), så är det ok, tycker jag att ge det gemensamt till syskonen.
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Ja, det var väl ungefär så jag tänkte. :)

Inte att det måste vara på pricken, men likartat.
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Åh, vad bra! jag tänkte på det nyss. Vi har ett tvillingpar i vår bekantskapskrets som snart fyller 1 år. Hur vill man ha presenter? Två likdana? Två helt olika? Något dyrare istället för två paket? Ni som har tvillingar kanske kan tycka.
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Jag tycker att man ska se dem som individer.

Hoppas att ni får en trevlig jul.
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Även om föräldrarna är av klä-barnen-i-samma-kläder-typen, så hade jag ändå gett dom olika och individuella saker.

/Timsetim
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Ibland så ger man syskon samma saker också.
Det beror ju på individen och saken.
Alla mina 3 barn fick var sin likadan leksak men i olika färg av sin Mormor.
Barnen var då 3, 9 resp 13 år och alla 3 tyckte att leksaken var lika rolig.
(Vilket även alla föräldrar också gjorde)
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

*Kl*

Fast å andra sidan, om de håller sams omkring sina leksaker så är det mycket mer berikande (om man nu ser det så) att ha flera olika leksaker att leka med!
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Men dessa leksaker var extra roliga i flock.
Vissa saker passar liksom att vara flera av samma medan andra leksaker inte gör det.
Så allt är ju beroende av tillfället.

Var sin likadan Nalle att krama är ju också okej.
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Ibland så ger man syskon samma saker också.

Det håller jag med om. Jag och min bror hade ibland likadana tröjor eller jackor men i olika färg.

Men i ditt fall med mormor så tycker jag att hon var kreativ som kunde hitta en sak som alla tyckte var rolig. När det gäller tvillingar så ger "folk" ofta samma bara för att det är tvillingar, ingen annan tanke bakom.
/Timsetim
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Ojojoj...

... vilka problem du har gett dem! ;) :p

Jag tycker ju att de ska behandlas som vilka syskon som helst. Skulle alltså föredra att de fick varsin julklapp/present, och inte nödvändigtvis samma sort.

Nu inför julen får vi ofta kommentaren: Det är svårt att handla till J - hon ska ju ha "dubbelt upp".

Bortskämd unge, va?! Nej, men hon har födelsedag den 22:e december. Folk tycker därför att hon får jättemycket, men vi upplever att det blir tvärtom: Hon hade fått mer presenter om hon inte hade födelsedag på julen. Känns lite orättvist, faktiskt... :crazy:

Av samma anledning är jag lite känslig för om hon får födelsedagspresenter inslagna i julklappspapper. Säkert ganska barnsligt av mig... ;) :angel:
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

De är ju endå två helt olika människor, även om de kanske ser lika dana ut!
Mina två småsyskon är tvillingar men de har alltid behandlats ssom två olika indiver för de är ju va de är!!
Så, ja tycker de är självklart att de får varsit paket....om de är samma grej speler nog ingen roll när de är jätte små, men när de utvecklar en egen vilja och egna önskningar så är de ju klart att de inte kan få lika dana saker, eller dela på en!!!
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Det är ju två barn, inte ett, de kan ju inte "hjälpa" att de blivit födda på samma dag ju!
Tycker inte att det vore några större problem egentligen.
En kompis som fick tvillingar tyckte dock inte att jag behövde köpa två paket när jag grattade henne, men samtidigt har jag förstått nu efteråt att hon ändå uppskattade att jag såg hennes bägge barn, och inte bara "tvillingarna".
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Ojojoj...

... vilka problem du har gett dem! ;) :p

Jag tycker ju att de ska behandlas som vilka syskon som helst. Skulle alltså föredra att de fick varsin julklapp/present, och inte nödvändigtvis samma sort.

Nu inför julen får vi ofta kommentaren: Det är svårt att handla till J - hon ska ju ha "dubbelt upp".

Bortskämd unge, va?! Nej, men hon har födelsedag den 22:e december. Folk tycker därför att hon får jättemycket, men vi upplever att det blir tvärtom: Hon hade fått mer presenter om hon inte hade födelsedag på julen. Känns lite orättvist, faktiskt... :crazy:

Av samma anledning är jag lite känslig för om hon får födelsedagspresenter inslagna i julklappspapper. Säkert ganska barnsligt av mig... ;) :angel:

Du är inte barnslig :) , en arbetskompis upplever samma sak, hans barn är alla födda i december, några av dem väldigt nära jul, och han vill att folk ska separera på julklapp och present, sen kan det ju vara svårt om det är packat i affären i o f.

Men en fd arbetskompis var född på julafton och hon sa alltid att hon var så barnslig, för hon ville inte fira samtidigt så hon hade födelsedagskalas på förmiddagen och sen jul på eftermiddagen! :D

Ja och bägge parter har sagt just det att det blir mindre paket för att det är så nära jul!
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Men en fd arbetskompis var född på julafton och hon sa alltid att hon var så barnslig, för hon ville inte fira samtidigt så hon hade födelsedagskalas på förmiddagen och sen jul på eftermiddagen! :D

Förstår henne... :p

Ett år undrade en släkting om vi inte kunde fira J på Julafton, eftersom vi detta år ändå skulle vara hos oss. Hon tyckte att det blev för mycket för oss med två kalas.

Det tyckte inte vi:

1. J är huvudperson på sin födelsedag
2. Tomten är huvudperson på Julafton (... eller var det Jesus...;))
3. Det fanns flera släktingar, som ville fira J men som inte skulle till oss på Julafton.
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Varsitt paket föredrar jag som tvillingmamma såvida det inte är något väldigt stort och dyrt (2 leksaksspisar känns ju rätt onödigt). Att öppna själva paketet är ju nästan lika uppskattat som presenten!
Våra små har fått många saker i olika färger, varsin bok etc. I en tvillingbok stod det att upp till 3 år bör barnen ha varsin sak, de fixar inte att dela men nog tycker jag att det går rätt bra att leka tillsammans med spisen och vänta på sin tur på rutchbanan.
 
Sv: Tvillingarnas första jul = problem

Nu inför julen får vi ofta kommentaren: Det är svårt att handla till J - hon ska ju ha "dubbelt upp".

Bortskämd unge, va?! Nej, men hon har födelsedag den 22:e december. Folk tycker därför att hon får jättemycket, men vi upplever att det blir tvärtom: Hon hade fått mer presenter om hon inte hade födelsedag på julen. Känns lite orättvist, faktiskt... :crazy:

Av samma anledning är jag lite känslig för om hon får födelsedagspresenter inslagna i julklappspapper. Säkert ganska barnsligt av mig... ;) :angel:

Hola,
Vår son fyller den 27 dec så min man kom med idén att fira halvår istället. Funkar jättebra med sommarkalas istället.

Efter första sommarkalaset hade släkt och vänner vant sig.

mvh Eva
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 749
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
1 076
Senast: Piaff
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 597
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp