Tvillingar...

D

DeliriumTrigger

Vad är oddsen att man själv får tvillingar om ens mor/far är tvilling? Om både jag och partnern har föräldrar som är tvillingar, är risken ännu större då eller?

Är det någon som har fått tvillingar här som kan berätta hur det är? Är det stor skillnad ekonomiskt att ha tvillingar? Föräldrarledighet, hur är det att vara ensamstående mamma med tvillingar?
 
Sv: Tvillingar...

Jag kan bara säga hur det ser ut hos oss.

Jag är tvilling, min mormor är tvilling och hennes mormor på det är tvilling, längre än så vet jag inte.

Min syster blev gravid med tvillingar, som tyvärr ledde i missfall. Min syster bör egentligen inte bära på generna om tvillingar. Men mina barn riskerar att få tvillingar OM det är så att jag får en flicka ngn gång. Det är mamman det hänger på i det fallet som jag förstått det...
 
Sv: Tvillingar...

jupp, tvillinggenen går endast i arv fårn mammans sida.

Om hur föräldrarledigheten påverkas av tvillingar kan du läsa på försäkringskassans hemsida:)
Men jag tror att vid tvillingfödsel så får pappan 20 dagar istället för 10 tex.
 
Sv: Tvillingar...

Tack för svaren. Ska kolla in försäkringskassans hemsida. Hittade en sida som heter familjeliv.se, verkar finnas en hel del info där också.
 
Sv: Tvillingar...

familjeliv e jättebra.
Finns inte en fråga du inte kan få svar på där typ;)
 
Sv: Tvillingar...

Min mamma är tvilling men varken jag eller mina två systrar har fått tvillingar.

har för mig att jag hört något om att det bara är 2 äggs tvillingar som är genetiskt, att enäggs enbart är slumpen. Kan även varit tvärtom eller så stämmer det inte alls;)
 
Sv: Tvillingar...

På familjeliv fick jag många bra svar från tvilling-föräldrar när jag själv väntade mina tvillingar.

www.tvillingklubben.se är annars ett hett tips! :D

Som tvillingförälder får du 180 dagar extra. 90 SGI och 90 "lågpris"-dagar. Det räcker till ca 1.5 år om du tar ut 7 dagar i veckan.

Det finns risker med att vara gravid med tvillingar, men det är inte en RISK att bli gravid med tvillingar, det är en chans. En unik chans som är helt fantastisk att få vara med om!

Dubbelt upp av det mest, men framförallt av glädjen! :)

Sen tycker jag det är extremt praktiskt att få två barn samtidigt! :angel:

/Timsetim
 
Sv: Tvillingar...

Det undrar jag också! Min mamma är tvilling, min mormors syster fick tvillingar också, och om jag nu lyckas bli gravid via IVF nu i höst så borde väl våra chanser vara rätt så goda att vi får tvillingar. Jag hoppas faktiskt lite på det!
 
Sv: Tvillingar...

Ja, jag kan känna att det vore bra om jag fick två barn med en gång eftersom jag kanske inte kommer att bli gravid något mer (om jag nu överhuvudtagaet lyckas :crazy:), så slipper mitt barn bli ensambarn.
 
Sv: Tvillingar...

Såhär står det här: http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=6305

Möjligheten att få tvåäggstvillingar går i arv. Om din mamma eller syster fått tvåäggstvillingar ökar chansen att du också får det. När det gäller kvinnor som själva är enäggstvillingar är ärftligheten inte säker.

I och med provrörsbefruktning (IVF) har antalet tvillingfödslar ökat de senaste 15 åren. Hur gammal du är kan också påverka möjligheten att få tvillingar. Har du fött flera barn ökar chansen att få tvillingar. Där spelar åldersfaktorn också in eftersom den som är äldre har kunna föda fler barn.
 
Sv: Tvillingar...

Min mamma är tvilling men varken jag eller mina två systrar har fått tvillingar.

har för mig att jag hört något om att det bara är 2 äggs tvillingar som är genetiskt, att enäggs enbart är slumpen. Kan även varit tvärtom eller så stämmer det inte alls;)

Jo det du skriver stämmer... Men sen beror det ju på vems sida tvillinggenen finns på också... Det är ju bara på den kvinnliga sidan som det skall finnas tvillinggen... I min släkt finns det tvåäggstvillingar på pappas sida.. Jag hade inte kunnat bli tvilling pga av det, min pappa kan inte "smitta" mamma med tvillinggenen, däremot kan han föra genen vidare till mig...
 
Sv: Tvillingar...

Hej!

Jag är tvilling men inte min mormor, längre bak visste inte mamma. Däremot är det några av min mormors syskons barn som fått tvillingar, dvs min mammas kusiner då.

Har också hört att det blir tvillingar i varannan generation. Hur väl det stämmer vet jag däremot inte.
 
Sv: Tvillingar...

I våran släkt har vi tvillingar i varje led, och det är tvåäggs tvillingar med all säkerhet eftersom att det är olika kön på dem...
 
Sv: Tvillingar...

Det är mamman det hänger på i det fallet som jag förstått det...

Jag har för mig att det är så då det gäller tvåäggstvillingar. Alltså har kvinnan anlag för att släppa iväg flera ägg.

Däremot kan mannens spermier påverka ägget att dela sig så att man får enäggstvillingar. Min far hade en kollega som har två tvillingkullar med två olika mammor och ca 15 år emellan. Kanske har hans söner nu samma anlag för att hans spermier påverkar det befruktade ägget att dela sig?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 051
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Queen
·
Övr. Hund Vi funderar på att skaffa hund, obs funderar! Sambon kan bara tänka sig Golden Retriver. Jag har inget emot rasen, förutom storleken...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 870
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp