Tvillingar

HEXE

Trådstartare
Läste om lyckade tvilling födslar i (jag tror det var) hästfynd, är det någon av er som har positiva erfarenheter av häst tvillingar? och hur vanligt är det att det blir en lyckad utgång?
Jag är medveten om vad som kan gå fel och varför det inte är önskvärt.

Vår hingst har fått tvillingbarn en gång där båda klarade sig.

Mitt sto födde döfödda tvillingar. :cry:

Det är tyvärr inte särskilt vanligt att båda i ett tvillingpar klarar sig.

Har för mig att jag har hört att det är 1/100 att alla tre klarar sig vid tvillingfödsel.

det finns ett travsto som har förmåga att föda tvillingar jag vet att 2 årgångar klarade sig,dom komm till start allihopa. :banana:

Jag vet ett sto (som enligt halvblodsstamboken) fick TVÅ par tvillingar - och alla fyra överlevde! :eek:
Det är stoet Kaisa 7188, och hon fick tvillingarna åren 1971 och 1974. (Och 1975 föddes den avkomma jag träffat ;)).
Vad är oddsen på det, tro? :confused:

Min häst fick tvillingar, men ingen klarade sig. Detta är statistiken vi fick: 60% chans att 1 av fölen klarar sig, 31% chans att båda dör och 9% chans att båda föds levande.
Av dom 9 procenten är det bara 15% chans att båda överlever det första dygnet. Eftersom det ena fölet oftast blir mindre och svagare, är det inte säkert att det klarar sig ändå. Men en del har turen med sig!

Vet att på Clastorps arabstuteri föddes minst ett tvillinpar för ca. 10 år sedan. Det hade tydligen inte varit några större problem.

ett sto här i trakterna födde i början av 90-talet tvillingar. båda pojkarna gick som ridskolehästar fram till 01-02, sen togs dom bort med ca tre månaders mellanrum pga dåliga ben :( :( :( väldigt tråkigt! ridit båda två och dom var väldigt olika, även till utseendet

Ett travsto som heter Heaven Can Wait fick tvillingar 1995, båda klarade sig och båda kom till start men ingen av dom blev någon större stjärna.

En stallkompis sto fick tvillingföl. Båda var rätt stora och fina, men tyvärr var stoet riktigt elakt (första fölningen) och vägrade låta fölen komma nära. Ägaren var själv och fick koncentrera sig på att rädda den ena, så den andra dog tyvärr.

Ett travsto i stallet födde tvillingar, varav ena föddes död, den andra var mycket liten. :(
Men gick iafl. premie som tvååring. Tror han e mätt upp till 1,45 cm nu som färdigväxt och är en fin ridhäst.

Min morbrors frus häst fick tvillingar två gånger. Första gången tror jag att de föddes för tidigt, båda dog i alla fall. Men andra gången (1992) gick det bra och båda överlevde. De blev ganska små men har klarat sig bra, vad jag vet lever båda fortfarande. Bild på dem som föl här: http://trollet.csbnet.se/albums/Diverse/aaa.sized.jpg
Tvillingarna är efter Elizar och mamman efter Brabant-Ceylon.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 800
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 648
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka