Tvillingar!?

MML

Trådstartare
I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi fick bekräftelse att allt såg bra ut - med båda två! Det är alltså två små pyren där inne, som har utvecklats som de ska och har varsitt litet hjärta som pickar :love:

Jag pendlar mellan alla möjliga känslor. Mest rädsla, chock, förnekelse, ilska. Vi hade ingen misstanke alls om att det var två pyren, även om jag nu tänker att det kanske var därför jag känt mig "så gravid" så tidigt o. s. v. Det gjorde jag inte vid tidigare graviditeter, men det var 20 respektive 18 år sedan, så jag har väl mest tänkt att jag blivit gammal och klen :D Men, nej, det beror förmodligen på att jag har så mycket mer hormoner den här gången!

Jag hade redan börjat arbeta med min förlossningsrädsla, och såg fram emot en "revanch" då de tidigare förlossningarna var väldigt tuffa. Nu är jag arg på Gud/ödet/min kropp/vem som helst som "bär ansvaret" - och känner som att den stundande förlossningen ryckts i från mig. Tvillingar, det innebär väl nästan alltid kejsarsnitt? Vilket förstås är okej det också, men jag hade ju sett fram emot att få en sista förlossning som jag kunde ha kontroll över! I mina tankar var det en vaginal förlossning, inget kejsarsnitt!

Och så är jag förstås rädd för allt som kan gå fel - dubbelt upp! Det är ju fortfarande så tidigt, tänk om vi förlorar en (eller båda!) av våra små tvillingar? Om allt går väl och de stannar kvar i magen, hur liten är chansen att de faktiskt stannar kvar full tid? Jag ser framför mig en extremt tidig förlossning och lång tid på neonatal, är det realistiskt?

Hur kommer jag att klara av en tvillinggraviditet? Jag har hoppats kunna hålla i gång med hundar, hästar och ridning så länge som möjligt. Det går väl inte med två bebisar i magen? Hur tidigt får jag räkna med att jag blir för otymplig för vardagen? Hur länge kommer jag att klara att jobba?

Om allt går bra och vi faktiskt får två barn - hur i hela världen ska vi klara av det?! Jag vet ju rent logiskt att mängder av föräldrar får både tvillingar och fler på samma gång, och klarar av det alldeles utmärkt. Men klarar vi av det? Hur gör man när man har två jämngamla barn?

Ni hör ju själva - massor av oro, rädsla, ilska... Alla sådana där känslor som i alla fall jag inte vill känna när jag har två små liv som gror där inne!

Att inte behålla finns inte på kartan för oss - vi älskar dem redan och är det så här vår familj är menad att se ut, så får vi lära oss hantera det helt enkelt. Jag vill nog mest bara få höra om någon annan fått tvillingar, är tvilling och kan berätta hur det är att växa upp med ett tvillingsyskon, eller på annat sätt har någon matnyttig information och/eller erfarenhet att dela med sig av.

Grattis! Jag har tvillingar på 4 år! Kan skriva en roman om hur det är men hinner inte just nu, jag återkommer ikväll! Det jag kan säga lite snabbt är att jag hade en toppengraviditet, mådde väldigt illa i början men kunde gå fem km per dag till typ v 34, gick därefter ner till 1,5 km men kände aldrig att det var oöverstigligt. Man rekommenderar vaginal födsel om tvilling 1 ligger med huvudet ner, i min region blir man igångsatt i v 37 om de har delad moderkaka/fostersäck och v 38 om de har varsin. Jag födde mina i v 38+0 efter igångsättning, födde vaginalt och det gick fint!
Den första tiden är tuff, men gud vad man får tillbaka det sen, och vilken ynnest det är att få se dem växa upp tillsammans. Hade man fått välja om man ska få tvillingar hade jag rekommenderat det alla dagar i veckan (kanske inte om man har ett litet barn sen innan dock 😅).
Har du några frågor svarar jag gärna så gott jag kan, jag upplevde det väldigt hjälpsamt att vi hade vänner som fått tvillingar året innan.

Grattis!
Jag måste säga att jag tycker det är lite härligt att vi har fått följa med hela vägen från dina funderingar om ett eventuellt barn till nu. Fint!
Jag läste häromdagen en artikel om att tvillingar är vanligare när mamman är lite äldre pga det är vanligare att kroppen då släpper två ägg i menscykeln- om jag förstod det rätt. Dock gällde det förstås om det var tvåäggstvillingar. Spännande.

• Hjärta
Reactions: MML
Haha... efter att jag skrivit tvillingar fick jag upp massa reklam om sidor om det. På en stod det att internationella tvillingdagen är 2 februari. Alltid lär man sig något nytt!

• Gilla
Grattis! Jag har tvillingar på 4 år! Kan skriva en roman om hur det är men hinner inte just nu, jag återkommer ikväll! Det jag kan säga lite snabbt är att jag hade en toppengraviditet, mådde väldigt illa i början men kunde gå fem km per dag till typ v 34, gick därefter ner till 1,5 km men kände aldrig att det var oöverstigligt. Man rekommenderar vaginal födsel om tvilling 1 ligger med huvudet ner, i min region blir man igångsatt i v 37 om de har delad moderkaka/fostersäck och v 38 om de har varsin. Jag födde mina i v 38+0 efter igångsättning, födde vaginalt och det gick fint!
Den första tiden är tuff, men gud vad man får tillbaka det sen, och vilken ynnest det är att få se dem växa upp tillsammans. Hade man fått välja om man ska få tvillingar hade jag rekommenderat det alla dagar i veckan (kanske inte om man har ett litet barn sen innan dock 😅).
Har du några frågor svarar jag gärna så gott jag kan, jag upplevde det väldigt hjälpsamt att vi hade vänner som fått tvillingar året innan.

Om jag har frågor - hur många som helst! :rofl: Jag återkommer!

Grattis!
Jag måste säga att jag tycker det är lite härligt att vi har fått följa med hela vägen från dina funderingar om ett eventuellt barn till nu. Fint!
Jag läste häromdagen en artikel om att tvillingar är vanligare när mamman är lite äldre pga det är vanligare att kroppen då släpper två ägg i menscykeln- om jag förstod det rätt. Dock gällde det förstås om det var tvåäggstvillingar. Spännande.

Tack, vad fint att läsa :heart

Jag har också sett att tvillinggraviditeter är vanligare när mamman är äldre, men jag har väl ändå tänkt att det är en sådan där sak som "händer andra än mig" :o

I min släkt är tvillingar något som varit vanlig förekommande. Min mormor fick tex två tvillingar x 2. Det kan väl knappast vara speciellt vanligt.
Riskerna blir ju såklart större men allt har gått bra trots för tidigt födda iaf en graviditet som jag vet om med 3 månader för tidigt. De andra har jag inte lika bra koll på. Men är vanligt att de kommer tidigare än beräknad födsel.

Grattis förresten ❤️😃

• Hjärta
I min släkt är tvillingar något som varit vanlig förekommande. Min mormor fick tex två tvillingar x 2. Det kan väl knappast vara speciellt vanligt.
Riskerna blir ju såklart större men allt har gått bra trots för tidigt födda iaf en graviditet som jag vet om med 3 månader för tidigt. De andra har jag inte lika bra koll på. Men är vanligt att de kommer tidigare än beräknad födsel.

Grattis förresten ❤️😃
Vissa har hög sannolikhet att få tvillingar av ärftliga orsaker.
Min biologilärare på högstadiet delade en del info relaterad till att han fru hade det i sin släkt.

Grattis förresten ❤️😃

Vi har inga tvillingar alls i min släkt, och mig veterligen finns det inga tvillingar på mannens sida heller. De här dök liksom upp bara ändå :D

Vad skönt att höra att det gått bra för tvillingarna i din släkt, även de som föddes för tidigt!

Jag har tvillingar. En snabb vaginal förlossning, en månad för tidigt. Det jobbiga var i början när båda var hungriga samtidigt.

• Hjärta

Grattis förresten ❤️😃
Har man fått tvåäggstvillingar en gång ökar chansen/risken att man får det igen! Man kan också ha det i släkten, det förs över från mamma till dotter. Enäggs är dock enbart en slump.

Haha, otroligt! Förlåt att jag skrattar, jag har inget ont uppsåt och har ingenting att bidra med kopplat till tvillingar men tycker det är så kul att följa din resa från är lite sugen på bebis - nja vi ska nog inte - ok vi testar men det kommer nog inte gå - oj det tog sig direkt till det blev tvillingar! Inom loppet av typ en och en halv månad 😅

Grattis och lycka till igen! Det känns ju nästan som att detta var menat 😁 och jag förstår att du känner dig överväldigad!

Haha, otroligt! Förlåt att jag skrattar, jag har inget ont uppsåt och har ingenting att bidra med kopplat till tvillingar men tycker det är så kul att följa din resa från är lite sugen på bebis - nja vi ska nog inte - ok vi testar men det kommer nog inte gå - oj det tog sig direkt till det blev tvillingar! Inom loppet av typ en och en halv månad 😅

Grattis och lycka till igen! Det känns ju nästan som att detta var menat 😁 och jag förstår att du känner dig överväldigad!

Jag tror att jag skrev redan när jag fick reda på att jag var gravid att jag tror att Gud/ödet/högre makt skrattar gott åt mig. Gissa hur övertygad jag är om det nu? :cautious:

Jag ser framför mig hur jag där i slutet av förra året började känna ett litet bebissug och yttrade orden "Tänk om vi skulle försöka få en till ändå?" och "någon där uppe" hörde, drog i en spak som satte i gång hela verksamheten i rakethastighet och hojtade ut uppmaningar om att skicka dubbel upplaga :crazy::rofl:

Jag tror ju också (eller är övertygad om) att det är meningen! Det var ju så vi sa. "Är det meningen att bli en bebis, så blir det en bebis." Det går ju inte att komma och klaga nu på att vi fick det som väl var meningen :rofl: Det är bara att hoppas att det är meningen att allt ska gå bra också, så att vi får inte bara en, utan två, små mirakel till hösten :love:

Grattis!!
Jag har också tvillingar som är vuxna nu. Jag var ensam med dem från dag ett (eller månad 5 i graviditeten) du får fråga allt du vill veta ❤️❤️

Jag säger tvillingar är en välsignelse

Tvåäggstvillingar påverkas av en massa olika faktorer, bland annat ålder (!) ju äldre desto större chans. Enäggstvillingar är statiskt samma över alla populationer. Jag har enäggstvillingar

• Gilla
Här kommer lite mer från mig: gällande oron var jag tyvärr orolig en stor del av min graviditet men det hade jag nog varit även om det bara varit en. Jag hade ganska nyligen fått missfall innan så var väldigt nojjig lite överdrivet länge. Mina bästa tips är att ta ut föräldradagar på varsitt barn den första tiden om ni har ekonomisk möjlighet till det, vi var hemma tillsammans i fem månader och det underlättade verkligen! Sen har vi alltid delat på nätterna, vilket såklart underlättades av att amningen aldrig kom igång så vi kunde mata dem båda två. Den första tiden är tuff när de vill ha mat samtidigt och båda har samma behov hela tiden, jag kände mig konstant otillräcklig trots att vi var två föräldrar hemma, men det är ju en kort period och blir verkligen bättre! En bra grej är att försöka synka dem med sömnen och maten så man inte alltid har en vaken eller behöver mata ett barn konstant 😅. Nåt som jag tyckte var positivt var också att min sambo blev väldigt delaktig med en gång, vi hade alltid varsitt barn i famnen och han blev lika viktig som mig direkt.

• Hjärta

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min...
2
Svar
38
· Visningar
2 673
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 983
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 016
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
335
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare