Tvillingar, klämma ägg osv

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Antiqua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 220

Antiqua

Trådstartare
Mitt sto inseminerades sista gången i måndags och Ul:ades idag. Veterinären såg att hon släppt två ägg:crazy: .
Blir lite nervös nu, eftersom mitt sto kastade tvillingar i december.
Så det blir till att kolla extra vid ultraljud och även lägga in ett par extra ultraljud. Kan ju hoppas att bara ena tar sig, men....

OM nu båda blir befruktade och man klämmer den ena, hur stor chans är det att hon får behålla den andra? Är det vanligare att de resorberar om man klämt en än om det bara skulle varit en från början?
Om det inte går att klämma en utan man måste ta båda, är det kört då för denna säsong? Har läst nämligen att det kan vara svårt för stoet att komma i ny brunst under säsongen? Har det med att göra vilken tid i dräktigheten den/dom kläms?

Hjälp, nu fick jag ont i magen igen:(
Vill inte vara med om kastning igen!

Sv: Tvillingar, klämma ägg osv

Ägg är det väl inte man klämmer utan fosterblåsa menar jag förstås.

Men uscha! Vad trist!

Det var ju inte riktigt det du ville :(

*kram*

OM nu båda blir befruktade och man klämmer den ena, hur stor chans är det att hon får behålla den andra?
Det är stor chans. Vi har klämt flera gånger och stoet har fått föl som beräknat.

Är det vanligare att de resorberar om man klämt en än om det bara skulle varit en från början?
Det kan jag inte svara på, men det är klart att det är ett litet ingrepp. Fast jag tycker att det inte borde göra så stor skillnad oavsett.

Om det inte går att klämma en utan man måste ta båda, är det kört då för denna säsong?
Fast det går nästan alltid att klämma den ena. Även om de ligger ihop, så kan du motionera stoet lite så brukar de dela på sej.

Har läst nämligen att det kan vara svårt för stoet att komma i ny brunst under säsongen?
Det har jag aldrig varit med om. Stoet har sin cykel och brunstar med regelbundna dagar.
Om det är svårt att få henne i brunst sprutar man igång. Men än är det långt kvar tills det är kört för denna säsongen.

Har det med att göra vilken tid i dräktigheten den/dom kläms?
Ingen aning. Men jag tror inte att det har så stor betydelse. Man klämmer ju bara äggen så att säga. Inga foster.

Mitt sto hade tvillingar på ultraljudet (tidigt sådant då) Men det ena "resorberades" hette det tror jag, hon gjorde sig av med det själv, så vi behövde inte ta bort det.

Jag tror inte att det är svårare att få henne i brunst igen om ni sköljer ur båda. Det är när de gått lite längre tid som de "låser sig". Men bara för att hon släppt två ägg betyder ju inte det att båda blir befruktade. Hoppas du har tur att bara ett tar sig. Följde din tråd i vintras.

Har det med att göra vilken tid i dräktigheten den/dom kläms?
Ingen aning. Men jag tror inte att det har så stor betydelse. Man klämmer ju bara äggen så att säga. Inga foster.

Nja. Fosterblåsa, innehållande ett foster är det man klämmer, inget annat.

Nä, det känns lite onödigt faktiskt:crazy:

Men om man ser det positivt så borde det vara 200% att hon blir dräktig:D

Tack för svaren!:bow:

Ramonarunds, Mizz beauty och Nuthella, - det låter ju ganska positivt ändå!
Hon ska Ul:as runt den 16/4, får hoppas att bara en tatt sig. Har pratat med min hemmavet. (hon är också seminvet. och duktig!) och hon sa att detta löser vi, om hon nu är dräktig öht. I bästa fall behöver ingen klämmas men då lägger vi in ett par extra ultraljud, och i sämsta fall får vi klämma och hoppas det går bra. Det värsta som kan hända då är att båda försvinner och jag får inseminera om.

Det låter ju lovande!

I värsta fall får jag ta ett ägg från dig för på den här fronten händer ingenting...:crazy:

Det låter ju lovande!

I värsta fall får jag ta ett ägg från dig för på den här fronten händer ingenting...:crazy:

Ja så skulle vi kunna göra!:idea: *springer och lastar Lady och åker i ilfart tillbaks till hingsststationen*:D

Nä, men jag håller tummarna för att din kommer igång snart så hon också får komma hem snart!

Jag har varit med många gånger då veterinären klämt tvilling blåsor. Inte en enda gång som jag kan minnas har det misslyckats.

Mitt ena sto har det som vana att alltid försöka fixa till tvillingar..

//Tina

Vårt sto släppte 3 ägg denna gång, så vi har ganska stor tvillingchans, men förra gången hon hade föl släppte hon två och då tog sig bara den ena.
Hon ska kollas i morgon och se om hon är dräktig, och då får vi se om det är tvillingvarning eller inte.

Det låter positivt!:)

Jag ska försöka att inte fundera så mkt på detta ännu, men eftersom jag bara har dåliga erfarenheter om detta med tvillingar så känns det inte sådär jättebra, jag är livrädd att det ska missas igen på ultraljud.
Men fördelen är ju att vi vet redan nu att det är tvillingvarning, så vi kan vara extra vaksamma.:bow:

Hade ett fullblod som blev konstaterat dräktig med tvillingar, dom låg för nära varandra så det gick inte klämma bara en så dom plockades bort båda två, hon blev både brunstig och dräktig (med bara en den här gången) direkt efter.

Jag håller tummarna för att hon är dräktig, och att det bara är en!

Nja. Fosterblåsa, innehållande ett foster är det man klämmer, inget annat.
Men man kan ju inte säga att det är ett foster man klämmer, eftersom man klämmer det såpass tidigt i dräktigheten. Det är ju mer eller mindre bara ett befruktat ägg.
Det är sällan det går så långt att man hör riktiga hjärtljud.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
Avel Har försökt läsa på om risken för tvillingar eftersom mitt sto stod med dubbla ägg vid samtliga undersökningar i fjol. På första...
Svar
1
· Visningar
618
Senast: Karro-Lina
·
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 153
Senast: Nafayette
·
Avel Mitt sto konstaterades dräktig i förra veckan på 17 dagars koll, dessvärre med tvillingar. Vet klämde det ena, men på koll dagen efter... 2
Svar
25
· Visningar
5 260
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka