Tvilling dräktighet

pricccen

Trådstartare
Mitt halvblodssto kollades vid 16 dygns dräktighet igår och det var nog spännande att se om hon var dräktig!
Jag små pratade med mitt sto innan hon skulle in och berättade att om hon var dräktig så skulle hon få åka på ett välförtjänt sommarbete!

Veterinären som kollade henne sa plötsligt - NEJ :eek:

Jag tänkte vad sjutton är de.. Hon förklarade att mitt sto var dräktig med tvillingar och inte nog med de så satt äggen ihop.. :o

Nu ska hon stå kvar på stationen och kollas i nästa vecka och se om äggen kan ha växt bort från varandra eller så ska man testa att ta isär dom och klämma ett..

Någon som var i med om detta.. :confused:
Och i sådanafall hur har det gått?

Vi hoppas på det bästa och väntar med spänning på att nästa vecka ska komma ..

Jag har erfarenhet av tvillingdräktighet, om dom inte kan klämma en tvilling ska du be att dom sprutar bort bägge, utsätt inte dig själv och stoet för en ev. tvillingdräktighet.
Jag har haft en fölning där man såg tvillingar, den ena försvann, stoet stod kvar till 40 dgr dräktighet och man såg ingen tvilling mer, då sa man att den ena hade resorberat. Men så var inte fallet, den levde tills den var ca 130dgr sedan dog den i magen, nu födde mitt sto ett av fölen levande men det var mer ett mirakel. Nästa sto såg man inte på ultraljudet att det fanns tvillingar hon födde tvillingar fullgångna, jag fick ingen sömn på flera dagar mjölkade och matade, fick sedan avliva den ena, aldrig mer vill jag ha tvillingar, bägge dessa ston har varit halvblod.
Man måste se till stoet och ta bort tvillingar om man känner till att det är tvillingar. Nästan 95% av alla tvillingar kastas av stoet, spara dig själv och stoet mycket lidande spruta bort dom och betäck om. Tvillingar blir sällan starka individer, men nu ingen regel utan undantag men de flesta fall slutar olyckligt. :cry:

Jag får nog vara benägen att hålla med.Var med om kastade tvillingar i sent skede förra året...ingen kul grej alls.
Än så länge är det ju gott om tid att betäcka om! ;)

Tack för era svar!

Nej jag skulle absolut inte spara tvillingar, men hur blir det om dom särar på äggen och klämmer det ena?
Då är det väl ingen fara, dräktigheten kan fortsätta som planerat.

Det är ju stor risk att båda följer med ut så då blir det ju att betäcka om iaf..

Det var ingen av stona som ni klämde bort en tvilling på?
Jag skulle vilja veta hur det har gått för dom som gjort detta? Har bägge äggen försvunnit ut? :confused:

Det är inte ägg som sitter ihop, utan fosterblåsor...
Har stor erfarenhet av tvillingfoster, och det är inte vanligt att de halkar isär om de sitter ihop.
Jämför med två såpbubblor som kletat ihop sig.
Ge henne en vecka, har inte det ena försvunnit då, så kläm båda, de brukar komma snabbt i brunst igen om man inte väntar för länge med "aborten".

Ja givetvis fosterblåsor, hittade inget bra ord för dem :)

Ok då vet jag lite vad jag har att vänta mig, hoppas ju givetvis på att få isär dem, men som sagt så har jag fortfarande tid på mig att betäcka om oxå :crazy:

hej!
förra året betäckte vi vårt sto (connemara) o vid 30 dargars dräktighet el enått så kllade vi henne.. tvilling foster.. dock satt dom inte ihop.
vi väntade ett tag o kollade henne en vecka senare o d¨hade hon resorberat ett utav fostren..
Natten till fredag födde hon ett jättefint hingst föl..
så den gången slutade d lyckligt..

Första gången mitt sto var dräktig så var det tvillingar vid första kollen. Vet. försökte klämma den ena blåsan. Vid andra kollen så var båda kvar så de sprutades bort (abort typ). Nytt försök och ny koll. Tvillingar IGEN. Vet. klämde den ena blåsa igen och vid nästa koll så var det bara en blåsa kvar. Den blåsan är en pigg och glad treåring idag!

Mitt sto hade två blåsor vid ett tillfälle.
Den ena klämdes, och den andra blev ett föl.
Mao, fungerade det bara bra.

Det är väl inte helt ovanligt. Men som andra rådde dig,
går det inte klämma ett, spruta...
mvh

Mitt sto som nu har fått en fin fölunge för ca 1 månad sedan, var just dräktig med tvilling, blåsorna satt ihop. Fick åka tillbaka efter en vecka och då hade den ena resorberat! Hon står nu på ombetäckning och har släppt två ägg, så troligtvis blir det tvilling igen(behöver inte bli det) Kan också säga att jag har tagit For Feeling!

Vet. är väldigt duktiga och kunniga! De går nog bra ska du se!

Tack för alla era svar!!

Det känns ändå skönt att det gått vägen för några utav här inne :)
Jag hoppas på det bästa och jag får väl veta resultatet i mitten av veckan :smirk:

Lycka till med betäckningarna nu..
For Feeling verkar ha bra sperma så jag hoppas att hon tar sig igen om jag måste betäcka om henne :p

Jag tycker att det är positivt att hon blev dräktig iaf..

Jo jag har haft ett sto man klämde en tvilling på, det gick bra och hon har ett föl vid sidan nu!

Lite uppdatering!

I måndags tog dom isär fosterblåsorna och klämde ett av dem.
Hon stod kvar och kollades igår och idag och änså länge sitter den andra fosterblåsan kvar och allt ser bra ut enligt veterinären.. :bow:

*hoppas hoppas*

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 779
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30