Tvättning av borstar!

E

Emilia_e

Har precis gått igenom mitt stallskåp och tvättat upp en massa kläder och täcken m.m.
Och eftersom jag har haft uppehåll från ridningen i sommar (foderhästen flyttade) så har jag tagit hem alla grejjer och nu tänkte jag tvätta alla skitiga borstar! ;)
Har hört att man kan stoppa dom i vatten och hälla i lite salt?? Någon som har testat det?
Eller ska jag bara låta dom ligga i vatten ett tag?
Hur gör ni? Några smarta tips? :D

Sv: Tvättning av borstar!

Jag lägger borstarna i blöt i en hink med lite såpa i, sedan skrubbar jag och sliter med massor av såpa och enorma mängder varmvatten... ;) Rent blir det till slut, men det finns säker effektivare sätt! :D

Mvh Huntress :)

såpa brukar jag också använda. Så borstar jag borstarna med varandra eller använder diskborste.
Som tur är brukar man inte behöva rengöra borstarna sååå himla ofta. En gång per år brukar räcka för mig.

:p .. Jag brukar fylla upp badkaret med varmvatten & hälla i alla borstar där & arbeta bort smutsen med händerna ... Ev. att jag häller i lite utav mammas Fructisschampo också :p :smirk: :smirk: :angel: :idea: ;) .

Lycka till :banana:

/Felizhia ;)

jag brukar tvätta mina bortsar i vanligt tvättmedel, har fungerat hitintills!

Jag ställer mig vid kranen i köket och sätter på ljummet vatten och spolar av dom, drar sedan med handen över borsten så att stråna böjer sig bakåt och sedan skvätter det :D Liiite dålig förklaring kanske :angel:

Jag lägger dem i ganska ordentligt saltat vatten, minst över natten.

Sen sköljer jag av dem och låter dem torka.

lägger dom i en hink med grönsåpa och en massa salt. Saltet löser smutsen rätt effektivt. gnuggar dom ordentligt med lite såpa, sköljer ordentligt och torkar med borsten uppåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 456
Senast: mily
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka