Tvättmedel

Winni

Trådstartare
Pulver eller flytande?

Min maskin har fått så himla dåligt inflöde med vatten så jag har fått ta en skopa vatten i facket för att få ned allt tvättmedel :meh: Så därför köpte jag flytande som jag tömde i facket. Men nu har hört att man inte ska göra så utan ha det i en tvättboll. Är det så :confused: Varför kan man inte ha det direkt i facket?

Vilket tycker ni är bäst, flytande eller pulver och tycker ni att det är någon skillnad på hur tvätten blir ren?
 
Sv: Tvättmedel

Flytande tvättmedel ska man alltid ha i tvättboll. Varför vet jag faktiskt inte men jag har provat att hälla i facket och tvätten blir inte lika ren.

Jag fördrar pulver i normalfallet men om det är svåra fläckar använder jag flytande ariel direkt på fläcken och tvättar då med flytande helt och hållet. Det tar bort alla fläckar som jag har råkat på.
 
Sv: Tvättmedel

Jag har alltid i tvättmedlet direkt på kläderna. Kör jag med förtvätt så måste jag det för jag har bara ett tvättmedelsfack som är för huvudtvätten. Kör jag utan förtvätt har jag bara i maskinen för att slippa kladd i facken.

Blir ju ingen skillnad bara för att tvättmaskinen spolar ner tvättmedlet på kläderna.
 
Sv: Tvättmedel

Jag brukar alltid göra rent tvättmedelsfacket efter varje "tvättkörningsomgång" och såg senast att det blivit som en tjock lite smetig massa bakom där. Såg ut som om det var mögel också :yuck: Kan det bero på det flytande tvättmedlet?

Man har alltid fått höra att man aldrig ska lägga tvättmedlet direkt i trumman och aldrig någonsin på tvätten. Men nu tänker jag nog göra det ändå.

Flytande tvättmedel har jag alltid tänkt är att bära hem "vatten" och att det därför är smartare att köpa pulver. Men så kanske det inte är. Vad är det för skillnad, förutom att det ena är flytande då och det andra pulver?
 
Sv: Tvättmedel

Jag gör som Niyama och häller direkt på kläderna. Numera...:meh: Fick precis som du problem med flödet.

Ambitiöst att göra rent facket efter varje tvätt... Jag gjorde det kanske två ggr i månaden eftersom det precis som du skrev, blev jätteäckligt, slemmigt och mögligt (?). Förr har jag nästan aldrig behövt göra det...

Nyfiken på vilken maskin du har, vi kanske har samma och det är akilleshälen på dom..?
 
Sv: Tvättmedel

Fast jag gör inte ren facket efter varje tvätt. Jag brukar samla ihop våran tvätt och köra x antal fulla maskiner och efter en sådan tvättdag/dagar tar jag ur själva grejen som man lägger medlet i och gör ren det. Det var en sån gång som jag tittade in bakom den liksom och det var där som snusket satt :yuck: Försökte torka bort det med trasa men fick bara bort litegrann, resten satt som berg.

Det är en Elektro Helios och vist den har väl några år på nacken, men inflödet har varit kass i något år nu. Kan inte kasta en maskin som funkar i övrigt så den får hänga med så här. Men nu kommer jag att lägga tvättmedlet direkt i maskin i alla fall.

Har du flytande eller pulver?
 
Sv: Tvättmedel

Jag använder flytande tvättmedel som jag häller i tvättmedelsfacket. Har faktiskt aldrig tänkt på att göra på något annat vis. Tvättar ur behållaren någon gång i månaden.
 
Sv: Tvättmedel

Då verkar man inte behöva en tvättboll då som de säger att man måste ha. Men min maskin är kass med vattenintaget så för mig funkar det inte hur som helst :(
 
Sv: Tvättmedel

Man har alltid fått höra att man aldrig ska lägga tvättmedlet direkt i trumman och aldrig någonsin på tvätten. Men nu tänker jag nog göra det ändå.

Det begriper jag inte varför. Om jag häller tvättmedel i behållaren så ser jag tydligt hur vattnet spolar ner tvättmedlet på kläderna. Det är ju inte så att maskinen först blandar upp tvättmedlet med lite vatten, utan det spolas ner direkt.

Alltså blir det samma sak när jag lägger tvättmedlet direkt på kläderna om jag sedan startar maskinen direkt.

I instruktionerna till min tvättmaskin står det t.o.m att kör man med förtvätt ska tvättmedlet till det läggas direkt i trumman.
 
Sv: Tvättmedel

Det begriper jag inte varför. Om jag häller tvättmedel i behållaren så ser jag tydligt hur vattnet spolar ner tvättmedlet på kläderna. Det är ju inte så att maskinen först blandar upp tvättmedlet med lite vatten, utan det spolas ner direkt.

Alltså blir det samma sak när jag lägger tvättmedlet direkt på kläderna om jag sedan startar maskinen direkt.

I instruktionerna till min tvättmaskin står det t.o.m att kör man med förtvätt ska tvättmedlet till det läggas direkt i trumman.

Det härrör säker från förr då man hade mycket blekmedel i tvättmedlet. Det kan ge fula fläckar.

Jag har lärt mig att det är bäst för både maskin o rör att använda flytande tvättmedel. Det lämnar i princip inga utfällningar.

TS:
Om du har dåligt inflöde är det troligtvis utfällningar i ingående rör.
 
Sv: Tvättmedel

kl

Pulver. Själva facket kör jag i diskmaskin ibland. Lätt att rengöra alltså! Har en tio år gammal maskin och funkar bra med pulver. Orkar aldrig joxa med någon tvättboll.

Har flytande medel för ömtålig tvätt, och det häller jag också i facket utan problem.
 
Sv: Tvättmedel

Det härrör säker från förr då man hade mycket blekmedel i tvättmedlet. Det kan ge fula fläckar.

Jag har lärt mig att det är bäst för både maskin o rör att använda flytande tvättmedel. Det lämnar i princip inga utfällningar.

TS:
Om du har dåligt inflöde är det troligtvis utfällningar i ingående rör.



Min man har kollat inflödet till maskinen men där verkar det inte vara något konstigt. Fast jag vet inte hur han kollade det och så där jättehändig är han väl inte heller, om jag ska vara helt ärlig :o Kan ta det en vända till med honom. Det kan förstås sitta en massa skräp från ledningarna efter vattenavstängningar. Hade en kille här som hjälpte oss med kökskranen, han sa att gamla vattenrör längre bort (vi har nytt utifrån och in i huset i alla fall) förde med sig en massa jox som ställde till det. Kan nog sitta något sånt med i maskinen om det nu finns något där som filtrerar vattnet.

Jag kommer att lägga tvättmedlet direkt i maskinen nu i alla fall. Ska kolla runt lite på olika flytande tvättmedel och köra på det tror jag, om jag hittar ett jag tycker verkar bra. En liten djungel det med :meh:
 
Sv: Tvättmedel

Fast jag gör inte ren facket efter varje tvätt. Jag brukar samla ihop våran tvätt och köra x antal fulla maskiner och efter en sådan tvättdag/dagar tar jag ur själva grejen som man lägger medlet i och gör ren det. Det var en sån gång som jag tittade in bakom den liksom och det var där som snusket satt :yuck: Försökte torka bort det med trasa men fick bara bort litegrann, resten satt som berg.

Ok, missförstod dig där...

Det är en Elektro Helios och vist den har väl några år på nacken, men inflödet har varit kass i något år nu. Kan inte kasta en maskin som funkar i övrigt så den får hänga med så här. Men nu kommer jag att lägga tvättmedlet direkt i maskin i alla fall.

Japp, det har jag med. Det blir det inte nästa gång...:meh:

Har du flytande eller pulver?

Pulver, häller numera direkt i maskinen.

fetstilssvarat
 
Sv: Tvättmedel

Har också en Elektro Helios och har inga problem med flödet. Den första jag hade ramlade dock trumman ned på efter typ två år, fick ny i somras och hoppas den håller lite bättre. Fastighetsskötaren frågade nämligen om jag hade kört tegelstenar i den :p
 
Sv: Tvättmedel

Har också en Elektro Helios och har inga problem med flödet. Den första jag hade ramlade dock trumman ned på efter typ två år, fick ny i somras och hoppas den håller lite bättre. Fastighetsskötaren frågade nämligen om jag hade kört tegelstenar i den :p

Så han kom på dig alltså ;)
 
Sv: Tvättmedel

Jag kör flytande i en sådan där boll (brukar finnas på tvättmedelspaketet och efter det första inköpet köper man bara refill), är inte speciellt förtjust i tvättpulver.
 
Sv: Tvättmedel

Flytande tvättmedel ska man alltid ha i tvättboll. Varför vet jag faktiskt inte men jag har provat att hälla i facket och tvätten blir inte lika ren.

Jag fördrar pulver i normalfallet men om det är svåra fläckar använder jag flytande ariel direkt på fläcken och tvättar då med flytande helt och hållet. Det tar bort alla fläckar som jag har råkat på.

Nu ar ju vara maskiner har i USA nagot storre an i Europa, men det finns inga "tvatt bollar" har, daremot ar det mycket vanligt med flytande tvattmedel. Vanligtvis haller jag det i tvattmedelsfacket ... om jag inte haller det i maskinen innan jag lagger i tvatten. Det enda som "kleggar" dar ar skoljmedel om jag har det (anvander oftast en torkduk i tumlaren istallet) for ofta. I maskinen i stallet (en gammal Amerikansk toppmatad) haller jag bara tvattmedlet direkt i trumman ... precis som det star i beskrivningen att man ska.:p
 
Sv: Tvättmedel

Prova att köra maskinen på 90 grader, ibland kläggar det ihop sig inne i maskinen och då behövs det varmare temp att lösa det. Brukar tvätta lakan på 90 grader för då blir ju maskinen körd på det med jämna mellanrum.
 

Liknande trådar

Mat I alla år har vi väl alla, eller iallafall de flesta av oss hört saker som att "den ekologiska mjölken samlas i samma tankar som den...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 821
Senast: skogaliten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 405
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 399
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 622
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp