Ek(ologisk) mat?

Kanske inte bönderna för sin egen skull. Men öppna landskap, att det finns betesmark, kulturmiljöer och biologisk mångfald kvar. Därför köper jag mjölk och kött uteslutande från Norrland. För att det inte ska växa igen och bara bli granskog, utan finnas kvar en fin landsbygd. Och det uppnås lättast om där finns lite bönder och betesdjur.
För all del. Men sådant är det ju bra om det finns överallt.
 
Tekniken för att rena avloppsvatten från läkemedel finns, men i dagsläget tycker folk att den är för dyr, då alla reningsverk skulle behöva byggas om från grunden.
 
Jag tror att studien från Chalmers har räknat på hur det är i Sverige. Men jag är inte säker.

Och jag tvivlar på att ekoodling ger större skördar än konventionell, speciellt i längden då jordarna utarmas på näring och dessutom blir det ofta mycket ogräs i ekoodlingar i längden vilket leder till lägre skördar.

Du har inte alls rätt att eko-odlingar utarmas på näring. Jo, om man bara odlar o odlar och säljer grödan utan att tillföra något blir det ju så. Men att man eko-odlar betyder inte att man inte får gödsla. All naturlig gödning är tillåten - det är bara vanlig konstgödsel som inte är det. Alltså fritt fram för djurgödsel, gröngödsling täckodling, tillförsel utifrån av komposterbart material, latrin från människor om säkerhetsbestämmelserna följs, rötning av nässlor mm för att få gödningsvatten mm. Det finns även vissa medel att köpa om man vill, jag använder Algomin orginal. I vanlig komersiell odling är det vanligt att jorden utarmas på microämnen så att det blir brist på dem i grödan och då får vi människor självklart också brist.
 
Alltså, den här och flera trådar i liknande ämnen, får mig att undra över hur lite, och då menar jag extremt lite, det verkar som om man får lära sig i vanlig grundskola och gymnasium, om "hur mat (kan) odlas".

Med enkla grundkunskaper om hur jordbruk fungerar, så blir det så oändligt mycket lättare för folk i allmänhet, att förstå hur vår mat alls kommer till, alltså innan den förädlas och hamnar i affären.

Då menar jag alltså inte regelrätt jordbruksutbildning, utan just den nivå som finns om diverse företeelser som det är värt att veta något om. Man får lära sig om olika religioner, om kost och hälsa, om Sveriges och världens historia, lite naturkunskap och geografi, (vari enkla grunder om jordbruk borde ingå), men såvitt jag minns fanns det inte ens på min tid (lgr69) , något mer än ett omnämnande av existensen av jordbruk.
Jag tror att vi fick lära oss mycket mer om bergsbruk, eller skogsbruk...

Vi måste ha mat för att överleva!

Mat är viktigt, och att förstå jordbruk, är också att förstå hur mat kommer till.

Och har man mer faktakunskaper på grundläggande nivå, så blir det så mycket lättare att tolka tidningsartiklar och välja mat i affären...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp