Tvättfråga

linafina

Trådstartare
Min lillskit till häst har fått nån sorts svamp i pälsen. Jag fick utskrivet ett medel som jag ska massera in varje dag på honom i tre eller fyra dagar.

Han har täcke på sig och dessa ska tvättas och vara rena varje dag eftersom jag måste byta efter varje behandling varje dag.
Alla hans ryktsaker och annat måste också rengöras men det är inte lika komplicerat som det är med täcken.

Kan jag slänga in täckena i maskinen hemma? Kan ju inte springa och lämna in täcken på täckestvätten på Jägers varje dag hela nästa vecka?

Kan maskinen förstöras på något sätt? Täcken är inte speciellt skitiga mest håriga :D.

Jag vet att när jag jobbade i travstall hade vi en helt vanlig maskin där vi tvättade alla täcken utan problem. Men endå så har jag för mig att jag har hört något om att dom förstör maskinen?

Det är ett tunt regntäcke, ett lika tunt stalltäcke och ett tjockare vintertäcke.

Så vad tror ni? Några erfarenheter?

Sv: Tvättfråga

Det sliter på maskinen och om det t ex är mycket hår så kan det finnas kvar i maskinen och hamna på nästa tvätt. Det som sliter är väl mest metallspännena på täcket.
En eller ett gånger tar nog inte sönder maskinen men om man delar maskin med någon annan så kan det ju bli lite strul om dennes tvätt blir full av hästhår.

Jag har tvättat dom nu och det gick bra. Det blev en del hår men jag tvättade hästkläder efteråt så då gör det inte så mycket om det kommer hår på dom.

Var tvättar ni era täcken? Har ni maskin i stallet?

Jag tvättar mina täcken i maskinen hemma. Fösöker borsta bort så mkt hår som möjligt innan. Sedan kör jag maskinen tom en gång för att det inte ska bli så mkt hår på kläderna man tvättar sen.

Liknande trådar

Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: mackan
·
Övr. Hund Mina hundars regntäcken och andra täcken är förjävligt äckligt smutsiga nu efter den här hopplösa s.k. vintern... (Ja, jag är bitter ;)...
Svar
14
· Visningar
1 716
Senast: dpmatte
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 258
Senast: stjarnfrugt
·
Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 845
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar