Tvätta/skala 6 kg färskpotatis

RostKaptenen

Trådstartare
Jag ska laga en en himla massa mat till en massa människor. Potatis är smart tänkte jag, bara att koka så är det klart!
MEN, står nu här med 6 kg färskpotatis som måste tvättas, hur gör jag det smidigast?
När jag gör det i vanliga fall skrubbar jag dem för hand i vatten men 6 kg orkar jag inte skrubba... Har ingen högtryckstvätt som jag sett någon använda. Andra tips?

Jag såg en film på Facebook där de körde potatisen i tvättmaskinen. :angel::rofl:

Jag ska laga en en himla massa mat till en massa människor. Potatis är smart tänkte jag, bara att koka så är det klart!
MEN, står nu här med 6 kg färskpotatis som måste tvättas, hur gör jag det smidigast?
När jag gör det i vanliga fall skrubbar jag dem för hand i vatten men 6 kg orkar jag inte skrubba... Har ingen högtryckstvätt som jag sett någon använda. Andra tips?

Gör rent slasken i diskbänken ordentligt. I med ett kilo potatis, sätt på kallvattnet. Kör runt potatisen med handen tills allt som ska bort är borta, tar kanske två minuter. Upprepa med nästa kilo...

Ahh en massa bra tips! Får nog bli någon form av hink/balja i trädgården, trädgårdsslangen och mojsa runt lite. Om det inte fortsätter vara så jäkla kallt, då får det nog bli diskhon...

Man behöver ju inte ta den gamla toaborsten som stått i sommarstugan de senaste 20 åren... Finns nya för 10 spänn! :idea::D

Ja, jädrar i det! :idea:

(Annars i mitt fall tänker jag väl mer på själva monteringen av borsten och hanteringen av borrmaskinen då. Möjligen att jag hade kunnat tänka mig att prova om det var potatismos jag var sugen på.)

Vi kör varianten med borrmaskin och (ny!) toaborste. Fungerar dock utmärkt med disksvamp i en ho också, kör inte så alla kilon på en gång bara utan ta ett gäng och byt vatten när det blivit för skitigt. Lägg dem i ett durkslag och spola av sedan.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
202
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 255
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix