Tvätta överdrag till bäddmadrass

det är bara vår bekvämlighet som säger att det ska vara sommarvärme för att det ska torka på några timmar. så länge det är uppehållsväder och inte alltför hög luftfuktighet gör det inget om det tar ett par dagar att torka, eftersom luftväxlingen ute är god,

nja, jag håller inte med dig. det går att torka tvätt ute även på vintern. är det minusgrader ute så frystorkar det.

möjligen kan man behöva torka det sista inne, då kan man hänga det (madrassöverdraget) över några köksstolar över natten.
Ja vintertid kan det fungera att hänga ut på tork, när det är några få minusgrader, men hösten är fuktig för mig i Mellansverige och på vintern är det många dagar med 10 till 15 minusgrader och då torkar inte tvätten, den fryser. Jag hänger gärna ut tvätt och gör det året runt när det funkar, men den här årstiden vet jag av erfarenhet att det inte går att torka stora blöta saker.
Är det för kallt på vintern så hinner det heller inte torka utan fryser.

Oj, jag visste inte ens att det fanns så små tvättmaskiner. Jag har alltid bott så att jag har tvättstuga. Eller har jag missuppfattat vilken typ av överdrag det är?

Känner du ingen som har tvättstuga som du kan tvätta det hos? Där är oftast stora rejäla maskiner.

Oj, jag visste inte ens att det fanns så små tvättmaskiner. Jag har alltid bott så att jag har tvättstuga. Eller har jag missuppfattat vilken typ av överdrag det är?

Känner du ingen som har tvättstuga som du kan tvätta det hos? Där är oftast stora rejäla maskiner.
Min maskin tar cirka 5 kilo och överdraget är vadderat och ska vara till en 3 cm tjock bäddmadrass till dubbelsäng. Det krävs minst en 10-kilosmaskin för att den ska få plats.

Nej, jag känner ingen med tvättstuga.

Min maskin tar cirka 5 kilo och överdraget är vadderat och ska vara till en 3 cm tjock bäddmadrass till dubbelsäng. Det krävs minst en 10-kilosmaskin för att den ska få plats.

Nej, jag känner ingen med tvättstuga.

Ok, jag trodde att det var övertaget som avsågs ( dvs det tunna i frotté eller liknande) och inte madrasskyddet (som är vadderat, som en tunn tunn madrass).

Ok, jag trodde att det var övertaget som avsågs ( dvs det tunna i frotté eller liknande) och inte madrasskyddet (som är vadderat, som en tunn tunn madrass).
Man trär alltså in bäddmadrassen i överdraget. Det är inget skydd. (Ovanpå detta ska det däremot ligga ett tunnare skydd.)
20190924_101643.webp

Man trär alltså in bäddmadrassen i överdraget. Det är inget skydd. (Ovanpå detta ska det däremot ligga ett tunnare skydd.)
Visa bifogad fil 37101
Alltså, det där ser inte större ut än det vi har. Som vi har tvättat i vår tvättmaskin. (normalstor hushållstvättmaskin) Är du säker på att det inte går att knö i det där i din tvättmaskin?
Ibland, när jag behöver tvätta större saker som kanske inte kan bumla runt ordentligt i tvättmaskinen, så fyller jag på extra tvättvatten (typ 2 extra 10-liters vattenkannor) via tvättmedelsfacket. Det gör att tvätten blir genomsköljd ändå, även om det inte kan bumla runt optimalt. Man kan få skölja någon extra gång också, även det med extra vatten givetvis.

Alltså, det där ser inte större ut än det vi har. Som vi har tvättat i vår tvättmaskin. (normalstor hushållstvättmaskin) Är du säker på att det inte går att knö i det där i din tvättmaskin?
Ibland, när jag behöver tvätta större saker som kanske inte kan bumla runt ordentligt i tvättmaskinen, så fyller jag på extra tvättvatten (typ 2 extra 10-liters vattenkannor) via tvättmedelsfacket. Det gör att tvätten blir genomsköljd ändå, även om det inte kan bumla runt optimalt. Man kan få skölja någon extra gång också, även det med extra vatten givetvis.
Jag har försökt och fick bara ner hälften. Sen var det proppfullt.

Ja vintertid kan det fungera att hänga ut på tork, när det är några få minusgrader, men hösten är fuktig för mig i Mellansverige och på vintern är det många dagar med 10 till 15 minusgrader och då torkar inte tvätten, den fryser. Jag hänger gärna ut tvätt och gör det året runt när det funkar, men den här årstiden vet jag av erfarenhet att det inte går att torka stora blöta saker.
Är det för kallt på vintern så hinner det heller inte torka utan fryser.
Parentes: Tvätten torkar ute även om den fryser. :)

Nu är överdraget tvättat hos en lokal firma. När jag kom hem med det så upptäckte jag att de använt starkt parfymerat tvättmedel :banghead:. Så nu vet jag inte hur länge det kommer dröja innan det är urvädrat. Jag vet inte ens var jag ska hänga den för vädring. Som det är nu så kan jag inte använda den. Jag kommer att få huvudvärk. Skit liksom.

Liknande trådar

Hemmet Om en säng är lite för mjuk hjälper det då att byta bäddmadrass? Det är en kontinentalsäng i ett litet större mått så jag känner inte...
2
Svar
35
· Visningar
815
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 350
Senast: hollypolly
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: cili
·
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar