Sv: Tvätta med jodopax?
Finns speciella skimmelschampon som är toppenbra! Det är ganska dyra, men är precis som schampon för gråhåriga/blondiner som villl tona ner "gulheten" i håret. Schampot är lila, skall verka ett par minuter innan det sköljs bort, men fungerar fantastiskt bra! (Förutom priset
)
Jodopax är överlägset mkt bättre än skimmelshampoo (har nog inte missat att testa något på marknaden
) nu har jag den stora fördelen att grabben i stort sett aldrig har en pissefläck på kroppen (mkt tjock spånbädd) men svansen den är den stora testuppgiften.
Till TS.
Viktigast av allt när det gäller vit svans är att aldrig låta det gro in (så som jag tex gjort nu när han stått skadad
då är det lögn att få den riktigt vit)
Absolut effektivaste varianten inför tävling är att 2 dagar innan tvättar man svansen med YES orginal (skall vara det gröna orginal klart bäst) låt sitta en stund, skölj sedan noga, krama ur vattnet, borsta igenom spraya sedan svansen med ganska koncentrerad jodopax (skall bli mörkoranget/brunt) bara nederdelen INTE SVANSROTEN, fläta ihop, linda en fleecelinda om svansen över natten, på morgonen vid utsläpp plockar man av linda och fläta och låter svansen torka under dagen, på kvällen när man sedan tvättar hästen så tvättar man svansen med blått skimmelshampo (bäst är Veredus Blue snow) har inte dunderkuren med jod då lyckats göra svansen kritvit så låter man det sitta aningen för länge för hellre att svansen skimrar i blått än i gult.
Du skall alltså inte skölja ur jodden från svansen den faller så att säga själv av när svansen lufttorkas, men viktigt är att svansen är nytvättad när man sätter i det annars kan det lätt bli rester från jodden som biter sig i stöv och dylikt och då blir det inte snyggt.....Been there, done that.....
Jag vet att många svampar över hästen på kroppen med svagare joddlösning efter att de shamponerat och låter det torka, har dock som sagt aldrig haft problem med att få rent kroppen så har faktiskt aldrig testat den varianten.