Tvätta med jodopax?

B

beap

Har en skimmel som aldrig blir riktigt vit, har hört talas om att tvätta med jodopax? Blir inte hästen gul eller går det gula ut efter några dar? jag brukar tvätta henne kvällen innan tävling men det går ju inte om inte det gula går ur med en gång..:confused:
Är det någon med en vit häst som provat detta?
Hur gör ni annars för att få hästen riktigt vit?

Sv: Tvätta med jodopax?

Ojoj.. med jodopax tror jag nog att du får en brun/gul häst! :p
Har dock ingen skimmel, därför inga tips tyvärr..

ja det är vad jag tror också men har ju hört att det ska vara så himla bra..:p

Jag har provat! :) Jag tyckte att det fungerade ganska bra på lite blekare fläckar (de andra gick inte bort helt), men det är viktigt att man använder relativt svag jodopax.... Annars blir det ingen större skillnad... ;)

Det som jag har fått bäst resultat med annars är dels potatismjöl (man blöter hästens päl med en svamp och tar på potatismjöl, som får sitta kvar tills det torkat helt) och annars Yes diskmedel. Det kanske man inte ska använda varje dag, men av någon enstaka gång har iaf jag inte märkt några negativa konsekvenser...

Sedan finns det också en del som säger att torrschamo ska fungera jättebra, men jag har inte provat. Och inte vet jag avd det kostar heller... ;)

Hoppas något fungerar på din pålle också :)

Finns speciella skimmelschampon som är toppenbra! Det är ganska dyra, men är precis som schampon för gråhåriga/blondiner som villl tona ner "gulheten" i håret. Schampot är lila, skall verka ett par minuter innan det sköljs bort, men fungerar fantastiskt bra! (Förutom priset:()

Finns speciella skimmelschampon som är toppenbra! Det är ganska dyra, men är precis som schampon för gråhåriga/blondiner som villl tona ner "gulheten" i håret. Schampot är lila, skall verka ett par minuter innan det sköljs bort, men fungerar fantastiskt bra! (Förutom priset:()

Jodopax är överlägset mkt bättre än skimmelshampoo (har nog inte missat att testa något på marknaden :cool:) nu har jag den stora fördelen att grabben i stort sett aldrig har en pissefläck på kroppen (mkt tjock spånbädd) men svansen den är den stora testuppgiften.

Till TS.

Viktigast av allt när det gäller vit svans är att aldrig låta det gro in (så som jag tex gjort nu när han stått skadad :angel: då är det lögn att få den riktigt vit)

Absolut effektivaste varianten inför tävling är att 2 dagar innan tvättar man svansen med YES orginal (skall vara det gröna orginal klart bäst) låt sitta en stund, skölj sedan noga, krama ur vattnet, borsta igenom spraya sedan svansen med ganska koncentrerad jodopax (skall bli mörkoranget/brunt) bara nederdelen INTE SVANSROTEN, fläta ihop, linda en fleecelinda om svansen över natten, på morgonen vid utsläpp plockar man av linda och fläta och låter svansen torka under dagen, på kvällen när man sedan tvättar hästen så tvättar man svansen med blått skimmelshampo (bäst är Veredus Blue snow) har inte dunderkuren med jod då lyckats göra svansen kritvit så låter man det sitta aningen för länge för hellre att svansen skimrar i blått än i gult.

Du skall alltså inte skölja ur jodden från svansen den faller så att säga själv av när svansen lufttorkas, men viktigt är att svansen är nytvättad när man sätter i det annars kan det lätt bli rester från jodden som biter sig i stöv och dylikt och då blir det inte snyggt.....Been there, done that.....

Jag vet att många svampar över hästen på kroppen med svagare joddlösning efter att de shamponerat och låter det torka, har dock som sagt aldrig haft problem med att få rent kroppen så har faktiskt aldrig testat den varianten.

Ja, du som har skimlar kan väl knepen bäst:). Har ju som sagt den andra/motsatta färgen...:D, Men jag är ju Blondin och inte du...Så jag har väl provat det mesta för att inte se gul el grön ut i håret pga vattnet hemma!!!

Ja, du som har skimlar kan väl knepen bäst:). Har ju som sagt den andra/motsatta färgen...:D, Men jag är ju Blondin och inte du...Så jag har väl provat det mesta för att inte se gul el grön ut i håret pga vattnet hemma!!!

Du vet det finns hårfärg ;) lintott blond var jag fram till ca 20 års ålder därefter fick man ju hjälpa det på traven med slingor för att behålla den färgen och många silvershampo har passerat detta hår också innan jag för något år sedan gav upp och börja färga det i din pålles färg istället :D utväxten blev bara mörkare och mörkare och knepigt nog är jag numera väldigt mörkhårig även i mig själv (sent skimmelanlag fast omvänt :cool:)

Är nybliven skimmel ägare :grin:
Hur gör ni nu på vintern när det är kallt o jäkligt ute, tvättar ni skimmlarna ändå eller har ni något annat knep till att hålla dom fina?? Jag har eget stall och inget vatten utdraget.
Tycker det känns dumt att bada henne (hämta varmt vatten inne) nu när det är kallt men hon är inte särskilt fin nu...

Har en skimmel och silver schampoo är det bästa för honom blir riktigt vit o fin :) annars har det med pissfläckar löst sig av sig själv skaffade halmbädd av en annan orsak och nu är det väldigt sällan han har fläckar....

Är nybliven skimmel ägare :grin:
Hur gör ni nu på vintern när det är kallt o jäkligt ute, tvättar ni skimmlarna ändå eller har ni något annat knep till att hålla dom fina?? Jag har eget stall och inget vatten utdraget.
Tycker det känns dumt att bada henne (hämta varmt vatten inne) nu när det är kallt men hon är inte särskilt fin nu...

när jag har fått min häst ren i svansen flätar jag den när det är geggigt ute. MYCKET lättare att hålla den ren då.

men nu ska jag försöka få min nya hästs svans ren. den är smutsig som faan, och frågan är hur jag ska få den ren :confused:

citron brukar en del pröva.

Till vardags tvättar jag mina skimmlar med galltvål, billigt och mycket effektivt. Till tävlingar tvättar jag först med galltvål eftersom det är så effektivt mot skiten sedan tvättar jag med skimmelschampo efter åt.

Inte ens de dyraste skimmelschampona har fått mina skimmlar lika rena som galltvålen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 574
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024