tvätta hunden med schampoo?

FrontLine_

Trådstartare
Atlas har lyckats rulla sig i diverse godluktande saker, och är i stort behov av en dusch.
Tyvärr är hundschampoot slut, och jag kan inte köpa något idag..
Kan jag tvätta han med vanligt schampoo, eller riskerar jag då att förstöra hans päls? Den är ju kanonfin nu, glansig och välmående så jag vill inte förstöra den..:)

Sv: tvätta hunden med schampoo?

Badar alltid min hund med samma schampoo eller duschcreme jag själv använder, och hans päls är då fin och glansig :)

Beror nog på vilken slags hund du har vad som ska användas :confused: Jag hade nog tagit Yes på min dvärgschnauzer (gör det regelbundet på skägg och ben ändå så...). Vet att vissa tvättar med såpa. Men jag har tagit vanlig tvål på min en gång då vi var på sjön och han hade rullat sig i och ätit människoskit :eek: (glömmer aldrig lukten). Han var som vanligt i pälsen sen. Tror inte att pälsen blir förstörd av en tvätt!

Okej, men det låter ju bra att man kan tvätta med vanligt schampoo, för lukten är inte trevlig just nu haha!
Men jag har för mig att människoschampoo är lite starkare och mer uttorkande.. fast det kanske är som ni säger att en tvätt gör inte så mycket..

Borde jag använda balsam också?:banana:

Det funkar nog med balsam också. Men skölj jättemycket så att det inte blir några rester kvar - då kan hunden bli torr och få kli.

Jag har aldrig använt hundschampo på 25 år,har bara människoschampo,och jag har riesen,sträv päls! Och har alltid fått utmärkt pälskvalitet på utst.kritiken!

Såpa är det klart bästa både för att få hunden ren och för att få bort diverse icke önskvärda lukter.
Drömmer (mar-drömmer) mig tillbaka till den gången dåvarande jycken rullat sig i en stor hög med flera dagar gammalt fiskrens.
Det gick både en och två burkar såpa då!

Usch! Mina föräldrar har en äckel-historia om sin för-länge-sedan-bortgångna långhåriga tax Rita. Hon hade hittat surströmmingsrester, ätit upp dem och sedan kräkts upp dem igen. DETTA mys rullade hon sig sedan i... Gissa om hon stank??? Vad de gjorde åt eländet vet jag dock inte.

*kl*

Man kan duscha hundar med sitt egna schampoo. det skulle jag ha gjort. Iaf om det inte har fö rstark doft...

Jag fick lov att tvätta en salukidam ganska ofta (varannan månad ungefär) under ett års tid. Ibland något oftare om vädret var uselt.
Det användes alltid människoschampoo eftersom jag inte hade hundschampoo.
Jag tog liten mängd oparfymerat schampoo, såg till att tvätta ur NOGA och sedan en liten mängd människobalsam, som även det tvättades ur noga.

Pälskvaliteten förändrades inte.

*kl*

Grönsåpa är också riktigt bra.

Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 678
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: kma
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 444
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag undrar lite över hur vanligt det är att hundar bryr sig om de är smutsiga eller ej... Just nu känns det som jag har två extremer här...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 354
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX