tvätta hästtäcken för oss i lägenhet?

Seabaz

Trådstartare
Hur är det, får man tvätta hästtäcken i tvättstuga som "tillhör alla"?

Om man försöker håra av täckena så mycket som möjligt innan och även spola av om dom skulle vara leriga...
Får man då tvätta i allmänna tvättstugan?

Man kan ju köra maskinen med tvättmedel tom en gång efter också och torka rent efter sig överallt....

Hur gör ni andra??

Det finns en lapp som står "om du tvättar djurplädar, var noga göra rent efter dig".

Ett skitigt vintertäcke räknas väl som "djurpläd"? :angel:

Och om det INTE står någon lapp? Vill ju helst inte ringa någon ordförande och fråga heller för då får jag säkert ett nej... :p

Sv: tvätta hästtäcken för oss i lägenhet?

Stora vintertäcken borde man inte få tvätta, men jag vet iofs inte säkert, har aldrig bott i lägenhet utan haft "egen" maskin. Skulle dock aldrig ens i egen maskin tvätta utegångstäcken eftersom de både kan vara väldigt skitiga och stora och jag hade varit rädd att maskinen skulle bli försörd. Enklare att lämna iväg dem på tvätt hos nån som tvättar o impregnerar hästtäcken, så blir det ordentligt gjort (om man lämnar hos nån bra vill säga..) och man förstör inte sin egen maskin.
Jag har hållit efter mina täcken så gott ajg har kunnat så det har hittills räckt att jag skickat iväg dem varannan säsong.

Stalltäcke o svettäcke, typ bomull o fleece, tvättar jag i egen maskin efter att ha avhårat efter bästa förmåga.

Har ni ingen grovtvätt?

Om du ska göra det så ta sista tvätt-tiden så du hinner göra rent ordentligt samt ev vädra ur.

Jag använder den allmäna tvättstugan det har fungerat bra, såpass att jag inte fått några klagomål.
Tvättstugan är nog aldrig så ren och fin som efter att jag tvättat hästpryttlar.

Senast ändrad:

Jag har tvättat täcken när jag bodde i lägenhet, men jag tvättade en tom tvätt efteråt.
Ingen som klagade.

Dessutom har jag en skimmel, och vita hår förföljer mig vart jag än går... ;)

inte stora utetäcken eller mega hårig fleece. Men andra täcken tvättar jg o shabrak, benskydd o annat. Funkar jättebra, kör en tom maskn efter o torkar ej i torksåpet, ingen som klagat.

När jag hade häst tvättade jag inte täcken i den allmäna tvättstugan, det brukar bara kosta 100-150 kr per täcke om man lämnar in det på tvätt så jag slapp gärna mecket med att rengöra maskiner och så.

Djurplädar kan du inte jämföra med hästtäcke. Den största anledningen till att man inte tvättar hästtäcken i en vanlig tvättmaskin är för att en vanlig maskin inte tål hur tungt som helst. Man får ju ofta inte tvätta mattor i en sådan, utan är hänvisad till grovtvättstugan. Detta är ju inte för att mattor är extremt skitiga saker, utan för att dom blir megatunga när dom blir blöta och en vanlig hushållsmaskin är inte ämnad för extremt tung tvätt.

En pläd är för övrigt en lättare filt som inte är så tjock att det blir ett täcke.

Senast ändrad:

Nä, helt rätt! Man måste givetvis ha koll på trummans storlek och maskinens viktkapacitet.

Vanliga hushållsmaskiner (som en del snåla hyresvärdar använder sig av) tvättar man inte hästtäcken i.

jag tvättade allt UTOM de rikigt vintertäckena,det gick bra - var noga med att håra av dom innan och städa rent efter sig så är det ingen fara

men jag hade inte tvättat de tjocka vintertäckena där . dels blir de inte rena,sen hade jag varit rädd för att sabba maskinen iochmed att de e så krftaiga och skitiga

fråga värden om det finns en matt-tvättmaskin? De är bra att tvätta täcken i.

Vilka bra tips och erfarenheter ni skrivit, tack :bow:

Ska givetvis kolla upp vad det är för slags maskiner så det inte är vanliga fjuttisar... eller om dom har en grovtvätt/mattor också

Jag har aldrig tvättat i tvättstugan här i området då jag har en liten tvättmaskin inne i min lägenhet, den tar dock inte mer än typ tre tre tjocktröjor så den är utesluten att ens knöla ner ett utetäcke i :p

Har dock tvättat ett bomullstäcke i den en gång ;)

Vi har en splitterny tvättstuga och nu har de satt in en väldigt bra grovtvättmaskin. Jag tvättar allt till hästen i den. Men jag tvättar en tvätt efter med en gammal t-shirt i som ska dra åt sig alla hår. Sen torkar jag rent efter. Ingen som har klagat!

:)

Varför inte fråga hyresvärden? :)

Glöm inte att tömma filtret i tvättmaskinen när du tvättat.

Vi har två tvättstugor, ena är en grovtvättstuga, där tvättar alla allt möjligt. Lite täcken och annat hårigt brukar det bli och ingen har klagat än. Och vi är 288 lägenheter som delar på grovtvättstugan (för att tillägga så är det 7 hus, alla hus har en varsin tvättstuga, men det finns en grovtvättstuga som alla delar på. ;) ).

Vi får tvätta djursaker i grovtvättmaskinen.

Liknande trådar

Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram... 2
Svar
38
· Visningar
7 064
Senast: Riru
·
Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat... 2 3
Svar
42
· Visningar
9 079
Senast: tanten
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 662
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Finns det fler som mig, är det någon som känner igen sig? Jag lever mitt liv i psykiska cykler, vilket jag tror är vanligt bland de...
Svar
10
· Visningar
1 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka