Tvätta hästtäcken för hand?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare PrincessAsk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 6 597
P

PrincessAsk

Jag har länge funderat över vart jag skulle lägga in denna tråd, men säg ifrån om det blev fel. Jag undrar om det är någon som brukar tvätta hästtäcken för hand och hur ni gör isåfall? Jag har inte tillgång till en egen tvättmaskin för det ändamålet och ingen i närheten som jag litar på (blev av med ett täcke sist jag lämnade det för tvättning). Någon som har något tips?

Sv: Tvätta hästtäcken för hand?

Jag använder högtryckstvätt, på lite avstånd innuti och utanpå. Så skrubbar jag insidan med såpa och rotborste.

utetäcken tvättar jag enbart för hand numera efter att ha förstört några i maskinen. De läckte som en sil efter tvätt!

Jag brukar ta en vattenslang och börja gnugga med en borste tills den värsta smutsen är borta. På insidan använder jag rambos hästtvättmedel och en borste. Blir jättebra efter lite jobb!

Det var en bra idé, tack för den :)

Jag tvättar mina täcken så sällan det bara går, men ibland blir man ju bara tvungen. Tvättmaskinen vill jag helst inte stoppa dem i och att tvätta dem helt för hand är en riktig febermardröm :(

Högtrycken blir det hädanefter :)

Vattenslang, sätter på högt tryck, skrubbar täcket med borste (oftast en gammal ryktborste), och voila, som nytt :D

Trots att täckena varit riktigt skitiga så har jag bara behövt vatten och borste så har det blivit jätterent :)

jag tvättar inte mina utetäcken speciellt ofta. men man kommer ju till en gräns när det inte går längre och då blir det skurborsten och såpa som åker fram. Själv hänger jag upp täcket och använder högtryckstvätten. men i sommar tvättade min sambo dem i sjön, tror att han hade lite överskotts energi :D, för även fleece- och ulltäckena å chabraken åkte med.
Så nu luktar allting såpa i stallet.:rofl:

Tror ni såpa och vatten biter på mina täcken? Skäms, men de har inte blivit tvättade på 3? 4? år. Men hästarna har de inte dygnet runt. Har bara vintertäcken på sej ifall det blir väldigt kallt och blåsigt.

Ska bara kolla så att jag fattar: ni som tvättar med såpa, ni tvättar med såpa innuti täckena också?? Ska ta mig an täckena imorn så håll tummarna =)

Använder Horsewears täckes tvätt i balja med ljummet vatten. Där får dom gotta sig någon timme eller så, gnuggar försiktigt med vanlig svamp med täckestvätt på om det inte är någon fläck kvar sedan spolar jag av täcket med vattenslangen.

Jag tvättar stora saker i en stor murar-balja, den är i svart plast och rektangulär. Jag köpte min balja för 70-80 kr på en billig byggaffär, det är den värd många gånger om!
Jag tvättar hästtäcken, trasmattor, westernpad och andra stora otympliga saker. Det fungerar jättebra!

Jag häller i några hinkar hett vatten och fyller på med kallt regnvatten till lagom temp, (för att slippa gå så långt med tunga hinkar :-)
Jag häller i såpa (vanlig grönsåpa, billigt och bra) och lägger i täcket.
På med STÖVLAR och i baljan! Detta motsvarar tvättmaskinens tumlande.
Jag lyfter upp täcket och vänder på det och hoppar i med stövlarna igen. Jag låter täcket ligga och vila en liten stund och så upprepar jag stöveltrampandet och vändandet ett par gånger.
Vid tvätt behövs både mekanisk och kemisk påverkan - både gnuggande från maskin eller borste samt tvättmedlets inverkan gärna i lugn å ro.

Därefter tömmer jag baljan, låter täcket rinna av och fyller på rent sköljvatten (regnvatten är toppen) och går med stövlarna i igen, upprepar det två eller tre gånger tills vattnet är tillräckligt rent.

Lycka till!
Elgen

När jag tvättade mina täcken med högtryck stannade vattnet kvar mellan yttertyg och foder, tog evigheter innan de torkade:( Dessutom läckte täcket som ett såll efteråt trots förnyad impregnering:(

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 372
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka