tvätta hästen?

Sv: tvätta hästen?

Tycker nog det beror mycket på vad man tvättar med. Min ponny stod på ridskola tidigare och där tvättades han 2-3 ggr i veckan med nåt hästschampo. För det första avskyr han vatten, så han var rätt svår att få in i spolspiltan öht, för det andra tvättades inte bara smutsen bort utan även fettlagret som skyddar mot kyla. På den tiden gick han på sommarbete hemma hos mig och om det regnade kraftigt frös han även om luften var ganska varm. Så det blev absolut negativt för honom.

Nuförtiden tvättar jag honom med grönsåpa inför tävling och andra "visningar" vilket blir ungefär 1-2 ggr i månaden och det har funkat bra. Han gillar fortfarande inte vatten men sen den tidigare sortens duschar upphörde för några år sen så har han haft mycket lättare att hålla värmen.

Jag tvättar bara min häst innan vi ska iväg på tävling och seriösare träning... Till träning så skrubbar jag bort det värsta med grumme och till tävling så blir det både grumme och hästschampoo flera gånger då jag har en vit häst.

Sedan spolar jag av honom om han blir svettig när vi ridit med bara vatten...

Tvättar aldrig med schampoo "bara för att", det tar ju ändå bort mycket av hästens naturliga skydd.

Jag borstar aldrig svansen heller, enbart när den är tvättad med schampoo och haft siliconspray i. Det skulle slita alldeles för mycket att borsta den varje dag, då får den hellre hänga i dreads :)

Jag har tvättat gammelhästen 1 gång i våras och det bara för att han är så förtjust i att ligga i sitt eget bajs inne i boxen. D

ock är jag ingen tävlingsmänniska och väljer hästar där skiten inte syns så tydligt så det gör att jag kanske blir latar än nödvändigt.

Mina hästar brukar få ett bad en gång om året på sommaren för då brukar det kännas som om det är dags för en uppfräschning. För hästen som jag tävlar med brukar det bli inför årets största tävling/meeting, och för unghästarna inför årets premiering.

Inför andra tävlingar/träningar o dyl brukar det räcka gott med rykt, eventuellt tvätta fläckar och tvätta svansen. Att tvätta hästen stup i kvarten ser jag ingen mening med eftersom det tar bort bettlagret som skyddar mot kyla och väta.

Sen kan det så klart inträffa saker som gör att man av hälsoskäl måste tvätta hästen t ex mitt i vintern, men det är ingenting jag skulle få för mig att göra för skojs skull.

Mina tvättas en gång om året, vare sig det behövs eller ej :p

I år har de inte blivit badade än, så senaste gången var i april förra året. I söndags var jag på uppvisning med ena stoet - jag vet inte hur många frågor vi fick om hur vi kunde hålla henne så blank! Vår tränare har döpt om henne till Boston Blacking, och på seminstationen häromveckan undrade de om vi vaxat henne :D

Ryktborste i kombination med ett bra foder (i vårt fall hösilage eller gräs, morötter och en skvätt betfor) kan göra underverk!

Ok,funderade på att bada ponnyn nu när det är så fint väder,han är ganska smutsig och har tänkt börja göra det 1gång per sommar..
På ridskolan jag red förut så tvättades lektionshästarna varje sommar.Så jag tänkte lite fräscha upp honom och ge honom lite svalka i sommarvärmen:)

Jag har aldrig tvättat min häst. :angel: Spolat av med vattenslang - visst, det gör jag ofta nu på sommaren, men aldrig tvättat med schampo. Han verkar ha klarat sig bra ändå. :p

Min bruning tvättade jag inför vissa tävlingar, speciellt på våren då hon hade förmågan att vara grå istället för brun. :cool:
Oavsett hur mkt man borstade.
På sommaren behövdes det dock inte, den pälsen höll sig så ren så. :D

Nya hästen är - ve o fasa - skimmel!
Har tvättat henne 2 ggr på ca en månad för hon blir så sjukt smutsig. Hela henne en gång (inför tävling) och delar av henne en gång. Bara för jag kände för det.
Trots att hon går ute på bete så ser benen pissgula ut efter några dagar. :confused:
Står man och ryktar och börstar väldigt länge så går det allra värsta på övriga kroppen bort hyfsat, men det orkar man ju inte alltid ;)

Jag tycker eg. inte att man ska tvätta hästen öht om man inte "måste".
Spola av den då&då, ffa när det är svettigt är ju ingen fara, men hästen har ju såklart inget behov av att duscha och tvättas ren.
Tycker definitivt inte att man ska tvätta på vintern, om man inte har ett varmare stall med spolspilta.
Vilket inte jag har så min pålle lär vara grå hela vintern.

Jag har en mörk fux, så till tävlig, om hon inte är lerig så blir det inte att jag duchar henne för hon gillar inte att bli duschad, hon gillar inte att sitta fast över huvudtaget:angel: Men hon har blivit bättre... Jag tvättar henne med häst schampo, som jag köper i en ridsportsbutik (finns även på Ge kås ;)) det blir ganska många ggr i månaden, jag duchar henne på gårdsplanen, efter träning som gjort att hon blivit svettig. Men inte på vintern, då hon har lätt för att frysa. :grin:

Jag har en mörk fux, så till tävling, om hon inte är lerig så blir det inte att jag duschar henne för hon gillar inte att bli duschad, hon gillar inte att sitta fast över huvudtaget:angel: Men hon har blivit bättre... Jag tvättar henne med häst schampo, som jag köper i en ridsportsbutik (finns även på Ge kås ;)) det blir ganska många ggr i månaden, jag duschar henne på gårdsplanen, efter träning som gjort att hon blivit svettig. Men inte på vintern, då hon har lätt för att frysa. :grin:

ville bara lägga till att jag inte duschar av pållen med schampo om hon bara är svettig, det är snarare för tävlingar som jag tar till med schampot:D

Brukar tvätta inför en tävling eller uppvisning. Har man som jag, en skimmel så är det inte snyggt med kisse/gräsfläckar.
Tvättar enbart med grönsåpa och har så gjort i alla år.
Pållen luktar såå gott sedan.

Jag tvättar min häst en gång varje höst efter klippningen. Tvättar då med Selukos.
Han är svart, och visst blir han lite stövgrå då han går med täcke hela vintern. Men när vårfällningen är över gnistrar han i solen :)

Både bra och dåligt anser jag, bland annat beroende på hur ofta man tvättar.
Jag tycker att man tvättar för ofta om det ska shamponeras osv exempelvis varje vecka.

Här duschas hästarna med shampoo ett par ggr om året, väldigt olika beroende av behov, vissa har en förmåga att smutsa ned sig mer än andra. Vid väldigt varma dagar, mycket insekter mm spolas dom av med vattenslagen ibland. Benen spolas ibland av vid lera och för att dom inte ska glömma av vattenslangen även om dom inte måste bada. ;)

Är hästen skitig så att det irriterar/inte går att borsta bort så tvättar jag. Lika om hästen är väldigt svettig. Eller nej tvättar kanske är fel ord, jag spolar av hästen då ordentligt.
Tvättar gör jag endast före tävling och då med ett mycket milt schampo!

Tvätta så lite som möjligt så behåller hästen sitt naturliga fett så mycket som möjligt!

Jag spolar av mina och gror runt med en svamp efter nästan varje ridpass på sommaren, är jätte nojig med svettmärken.

Liniment schampo använder jag efter ett högpresterande arbete och då bara för att få den avkylande effekten. Annars tvättar jag aldrig hästarna.

Jag tävlar inte med min häst så det blir inte så ofta. En gång på försommaren med schampo för att få bort gammal stöv och ev. vinterpäls som sitter kvar. Sen spolar jag av honom alt. svampar av om han blir svettig efter ett ridpass. På vintern är det ytterst sällan som jag blöter honom i någon form.

jag brukar tvåtta min häst om vi ska åka iväg på träning eller tävla. men jag tvättar honom inte nu på sommaren. eller jojag spolarav honom närhan blivit svetig och så men inte med schampo. Då jag tycker att min häst klarar sig bättre i från små knott och myggor. men om han har stora kiss/bajs fläckar så är detju klart jag tvättar bort dom.:bump:

Jag har aldrig tvättat min häst. :angel: Spolat av med vattenslang - visst, det gör jag ofta nu på sommaren, men aldrig tvättat med schampo. Han verkar ha klarat sig bra ändå. :p

Jag trodde jag var sämst:o. Jag har schamponerat min häst en gång på 11 år. DEt var avlusnings-schampo, annars har det nog inte blivit av.
Svabbat av med svamp blir det efter svettig ridning, men inte mera. Han behöver sitt fett på lösdriften.

Haha, jag har iofs bara haft min häst i fem år, men om jag räknar med förra hästen så har jag bara tvättat med schampo en gång på 13 år. Det var andra året som hästägare och jag tyckte det kunde vara kul att prova. Har aldrig gjort om det dock. :p

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 349
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18