tvätta eller inte tvätta hästen på sommaren?

Sv: tvätta eller inte tvätta hästen på sommaren?

Brukar spola av mina hästar efter ridturerna och sen spruta flugmedel och salva på de, och de har inte mer insektsbett än andra hästar,i och för sig rider jag inte varje dag nu så det "naturliga skyddet" kanske inte försvinner så fort?? :banana:

Ajda skrev:
Jag tvättar aldrig min häst. och hon lever ändå. ser inte skabbig ut. visst på hösten blir dom leriga, men man får bara borsta, det brukar försvinna efter ett regnväder och när de sovit i halmen. Har man täcke finns det ju ingen som helst anledning att tvätta.
Efter ridpassen tvättar jag inte heller, är det smällhett ute svbbar jag med svamp där sadeln legat för hon ska få kylas ner lite. Men annars ser jag ingen anledning till det (förutom just sommaren då insekter dras ännu mer till hästen om den är svettig, men d menar jag skölja emd enbart vatten), på vintern får hon svettäcke på sig, sen när hon torkar borstar jag henne.

Du har inte en skimmel va? ;)

Min unghäst (född fux, blir skimmel är nu rödskimmel, var ganska mörk i vintras dock) rullar dels inte i hagen, och färgen gör att lort inte syns. Trots sporadisk borstning och INGEN tvätt såg hon ren och fin ut. VATTNET efter vårtvätten sa dock annorlunda, det var kolsvart.

Men valacken som är kritvit, hur mycket man än borstar och täckar etc så går han när våren kommer (inga spolmöjligheter alls vintertid) i en inte så läcker gul nyans. Helt klart skitig. Okej det SKRIKER inte skitig häst om honom, just för hela han är i den hula nyansen. Men tvätta en fläck och man ser den extremt stora skillnaden.

Så visst blir de skitiga. Sen dör de inte av det - nej. Men iaf mina verkar uppsakatta sina bad.

bara en fråga hur många ggr per år e det vanligt att man tvättar sin häst?

Jag tvättar min häst när han är skitig på sommaren. Däremot ska man inte tvätta en häst så mycket alls pga att de tappar skyddet mpot insekter och regn.

Jag tvättar min häst ca 5 ggr om året kanske och tvättar svansen kanske 8-10 ggr om året och det är bara för att det behövs. När man knappt kan klappa hästen utan att få flottiga svarta händer, då är det dags att tvätta ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 635
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 972
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama