tvätta eller inte tvätta hästen på sommaren?

A

Anja586

jag var i stallet idag med en vänn, och så sa jag, känn här, vad smutsig hästen är, jag vill tvätta honom. och då.. kommer en tant fram och säger, NEJ, det ska man inte, för hästarna får ett skydd på sommaren och det behöver dom för nån anledning.

Men ändå, så stod stallets mest erfarna gubbe och tvättade sinhäst i spol spiltan....

hästen är äckligt smutsig, jag vill verkligen tvätta honom, så nu til lminfråga. tvätta eller inte tvätta häste på sommaren?
och om ni svara, nej, svara då även på varförinte?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: tvätta eller inte tvätta hästen på sommaren?

Det är väl så att man förstör hästens naturliga fettlager i pälsen när man tvättar dom. Och det skyddar dom väl till viss del mot insekter osv.

Går hästarna ute på bete dygnet runt eller?

Tror knappast det är någon fara att tvätta av hästen, så länge man inte gör det ofta.

Min häst vilar nu i ca 2 veckor, och nu får han se ut precis som han vill (vilket oftast är en lergubbe ;) )
Annars ibland om det är lerigt i hagarna så kan jag vara tvungen att tvätta han eftersom han tillslut blir en stor dammhög när man försöker borsta bort all lera :D

ja tvättar på sommaren.
visst dom rullar sig för att få skydd mot små djuren
men dom får myggmedel och i vissa fall även flugtäcke.
ja ger mina hästar de skydd dom behöver för att kompensera de skydd jag tvättar bort.

sen gör jag de inte ofta utan om jag ska bort på nån "större" tillställning.
vilket endast sker några gånger om sommaren.

Jag tvättar då mina hästar på sommaren, några gånger per sommar med schampo men oftast spolar jag bara av dem efter passet och smörjer in dem mot insekter efteråt.

Bada med hästarna brukade vi göra förr, de tog ingen skada av det heller :love: bara man underhåller insektsskyddet med jämna mellanrum.

På vintern är jag sparsam om duschning, endast i nödfall då jag har häst som går utan täcke större delen av året. Men tävlingshästar måste naturligtvis tvättas efter passen, får då ha täcke på sig efteråt och större delen av vintern.

Sen finns det olika ettriga schampon, undvik att använda hexocil å liknande på häst utan pälsproblem osv. ta bara vanligt hästschampo istället eftersom det inte utplånar allt som finns i pälsen.

Tvättar inte min häst under betesperioden av den enkla anledningen att hon ska få vara just häst. Däremot tvättas hon när hon kommer hem och stallas upp. Sen tvättas hon om det behövs när vi åker ut på tävling. Detta innebär att hon tvättas rätt många gånger under sommarhalvåret, vilket jag då inte har märkt varit till någon nackdel. Hästen mår toppen och jag med!!!

Beror väl på vad man menar med att tvätta - allt schampo/tvål löser ju fett, så då försvinner ju en del av hårremmens vattenavstötande förmåga. Jag har faktiskt aldrig använt schampo på min häst, eftersom jag inte har tyckt att det behövts (musblack är en väldigt praktisk färg - varken lera eller damm syns.....), men spolar av hela hästen i stort sett varje gång jag ridit när det är varmt på sommaren. Tvättar då och då ur man och svans med grönsåpa (eftersom hästen har eksem och jag smörjer med diverse "kladd"). Som de flesta andra använder jag insektsmedel och täcke efter behov.

Tvättar dock ALDRIG vintertid, eftersom en vinterpälsad islandshäst sannolikt aldrig skulle torka då (ja, han rids och ja, han blir svettig, men får torka upp under ett fleecetäcke).

ja jag tvättar han ibland. då svampar jag honom med schampoblandning, då vi inte har någon spolspilta än och det är så svår att spola av honom med slang och samtidigt hålla i han :p.
har bara gjort det en gång nu denna sommar dock, för han hade rullat sig i svartlera.
men imorgon ska han badas igen då vi ska på träning och han är just nu väldigt dammig och lerig (skäck med mkt vitt så allt syns ju).

tycker inte det gör så mkt om man duschar/badar dom på sommaren, de får ju ändå ett skydd av rullningen i hagen och flugsprayen.

Har aldrig tvättat min häst under våra 4 år tillsammans. Då menar jag med schampo o.dyl. Däremot blir det ofta en rejäl avspolning med vatten när han busat runt i leran eller blivit svettig. Vilket ju bara motsvarar en rejäl regnskur...och det är de ju skapade för att tåla. Han mår toppen ute i alla väder och pälsen är mjuk och fin med en underbar doft... :) :)

Jag tycker inte att det är fel att tvätta hästen under sommarhalvåret...

Det är klart, har man en häst som ska gå på lösdrift i tre månader och alltså inte ska ut och tävla eller träna är det kanske inte nödvändigt...

Men tävlingshästen tvättar man, tycker jag.

Klart, du tar ju bort fettlagret som skyddar mot väder och insekter, men det kan man ju ersätta och hästen brukar hjälpa till rätt bra själv ;)...

Nej, jag kan inte förstå hur någon kan gå i taket över en liten dusch av hästen i sommarvärmen.

jag spolar av mina hästar om de är svettiga efter ridning, oavsett årstid. Däremot använder jag aldrig schampo på sommaren eftesom de går ute dygnet runt. Min uppfattning är att det förstör det naturliga "fettskyddet" de har i pälsen och de blir då blöta ända in på skinnet när det regnar, och fryser då lättare. Att de rullar sig i leran verkar bara hjälpa dem mot insekter, inte mot regnet!

Senast ändrad av en moderator:

jag tvättar mina hästar under sommaren. gör det inte för ofta bara

Jag spolar av min häst efter varje ridpass nu på sommaren och han njuter verkligen varje sekund. Emellanåt tvättar jag av honom med schampo för att få bort damm och smuts. Fettlagret i pälsen ersätts på mellan 2- och 3 dagar så jag ser ingen fara i att schamponera.. Mot insekterna använder jag insektsspray och gelè.

spolar/svampar min så gott som varje dag och schamponerar ett par ggr/sommar med. Blir de för feta och smutsiga och luktar svett så får de en halv miljard insekter på sig istället... Tvätta på förmiddagen så hinner de torka till ordentligt innan kvällen kommer...

Hästarna bygger när dom blir smutsiga upp ett fettlager som skyddar mot insekter men FRAMFÖRALLT mot kyla och vatten.
Så går hästen ute på natten är det inte så snällt att tvätta dom med shampo eftersom det löser upp fettet.
Även om man ryktar noga varje dag tar man bort delar av fettlagret. Tar man bara bort den värsta smutsen när man ska rida har man snart en naturligt blank häst som inte blir smutsig.
Våra lektionshästar ser ut som lermonster första dagarna på betesvilan. Men sista veckorna är dom blanka som aldrig förr =)
Å även om det är sommar blir det riktigt kallt på nätterna när det ösregnar och blåser.. Å har man inget skydd i pälsen då är det inte så roligt..
Om man måste tvätta med schampo ska man passa på när det är sol och ska vara fint väder några dagar framöver, så dom någorlunda hinner bygga upp ett nytt fettlager innan regnet och kylan kommer.
Har hästen ett fettlager är det heller inga problem att spola av hästen efter man har ridit för att få bort intorkat svett.

Knapplån

Min herre tvättas frekvent sommarhalvåret. Med shampoo. Han är en FRYSLORT men fryser INTE mer av att tvättas ofta. Ang insekterna så får han MINDRE insekter om han luktar shampoo än om han är skitig och luktar insektsmedel.

Anledningen att han täckas så ofta är för att han är en rulloman, och skavkänslig. Och den här förbaskade Upplandsleran går inte att borsta bort. Bara spola hjälper dåligt då det ser rent ut, tills hästen torkat och all smuts som legat 'inne' i pälsen kommer till ytan.

Han tvättas inför träningar och liknande med om det behövs (skimmel och kritvit..tills han rullar vill säga *s*)

Unghästen tvättas två ggr per sommar, en vårtvätt och en hösttvätt.

En tjej i mitt stall tvättade sin häst en gång i veckan i början av sommaren. Hästen släpptes ut på bete, och hon fortsatte tvätta henne. Medans de andra hästarna i samma hage endast hade några få insektsbett, såg hennes sto ut som jag vet inte vad! hon hade små svullnader över hela - och jag menar hela - kroppen!
så mitt råd är - tvätta inte hästen på sommaren, då tappar hästen sitt naturliga fettlager som skyddar mot insekter och gör skinnet mer tåligt. Har du en häst med redan känsligt skin så tycker jag inte att du ska rykta för mkt heller, utan bara borsta där det är som nödvändigast.

Jag tvättar aldrig min häst. och hon lever ändå. ser inte skabbig ut. visst på hösten blir dom leriga, men man får bara borsta, det brukar försvinna efter ett regnväder och när de sovit i halmen. Har man täcke finns det ju ingen som helst anledning att tvätta.
Efter ridpassen tvättar jag inte heller, är det smällhett ute svbbar jag med svamp där sadeln legat för hon ska få kylas ner lite. Men annars ser jag ingen anledning till det (förutom just sommaren då insekter dras ännu mer till hästen om den är svettig, men d menar jag skölja emd enbart vatten), på vintern får hon svettäcke på sig, sen när hon torkar borstar jag henne.

Jag tvättade min igår efter 2.5 månadersbete

Anja586 skrev:
jag var i stallet idag med en vänn, och så sa jag, känn här, vad smutsig hästen är, jag vill tvätta honom. och då.. kommer en tant fram och säger, NEJ, det ska man inte, för hästarna får ett skydd på sommaren och det behöver dom för nån anledning.

Men ändå, så stod stallets mest erfarna gubbe och tvättade sinhäst i spol spiltan....

hästen är äckligt smutsig, jag vill verkligen tvätta honom, så nu til lminfråga. tvätta eller inte tvätta häste på sommaren?
och om ni svara, nej, svara då även på varförinte?

Håll din häst ren från lort och svett under sommaren så får den mindre besök av insekter. Sedan betyder inte det att du skall löddra in hästen i ditt eget sköndoftande schampoo. Ljummet vatten och en svamp räcker för det mesta. Behöver man tvål någon gång så kan man använda Lacatydtvål, den har rätt ph värde för hästhud (och människo) och tar inte bort hästens egna naturliga fetter i pälsen.

Hälsning Maja

liten fråga bara..

hur gör man om man ska tvätta luggen o manen när hästen är väldigt rädd för vatten.
går inte att tvätta.
hon är skimmel och har väldigt vit lång ganska stor o tjock man o så.
när man ska iväg och tävla ser de lite bättre ut ifall manen och svansen inte är mörk bruna.

har testat torrschampo men de funkar inte så bra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 972
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama