Tvätta bäbiskläder innan de används?

Jag kommer tvätta allt, finns en del skit som man kan reagera på i nya kläder. Kommer dock tvätta med samma medel som jag tvättar våra kläder i, jag är rätt känslig på tvättmedel så kör på det som funkar för mej.

Jag tvättade allt, i parfymfritt tvättmedel. Köpte dessutom en hel del begagnat och det mesta nya var eko märkt.

Tvättar alltid nya kläder, begagnade med för den delen, och nya gosedjur tvättar jag helst flera gånger.

Nej, det lär jag nog inte göra (om jag inte märker att knodden reagerar på något vis när hon använder nya kläder). Jag tvättar överhuvudtaget inte nya saker innan de används, förutom möjligen handdukar och badlakan eftersom de ibland har sämre uppsugningseffekt innan de tvättats eller om grejerna luktar mystiskt.

Jag är helt enkelt inte särskilt känslig eller orolig varken för att någon annan ska ha pillat på grejerna innan eller att det ska finnas "skit" i kläderna.

Jag tvättar allt minst en gång. Dels pga kemikalier som kan finnas kvar från tillverkningsprocessen och dels för att få bort ev skit som hamnat på kläderna i butiken när folk gått och klämt på dem. De nyfödda har ju väldigt dålig motståndskraft mot sjukdomar eftersom de aldrig utsatts för virus innan de föds. Någon gång kommer de ohjälpligt bli sjuka men man skjuter gärna upp det tills barnen är lite större om det är möjligt, tycker jag.

Tvättar alltid allt nytt då de innehåller massa skit. Kan jag minimera kemikalierna som jag och mitt barn utsätts för vill jag göra det.

Lägger till att ekobomull inte är någon garanti för att det inte finns kemikalier i kläderna, det säger bara att bomullen är ekologiskt odlad. Sen kan de vara färgade med färger som inte är så bra eller ha plasttryck som avger otrevliga ämnen.

Jag tvättar allt nytt som barnen ska ha på sig, de är snart 2 resp 3,5 år... Skulle inte falla mig in att sätta på en bebis otvättade nya kläder. Det är så himla mycket kemikalier i färgerna. Och ja, mina barn har färgstarka kläder i regnbågens alla färger. ;)

Lägger till att ekobomull inte är någon garanti för att det inte finns kemikalier i kläderna, det säger bara att bomullen är ekologiskt odlad. Sen kan de vara färgade med färger som inte är så bra eller ha plasttryck som avger otrevliga ämnen.
Jag vet, men det känns bättre iaf. Plasttryck skulle aldrig komma in i huset, det är superläbbigt!

Tvättar allt nytt/begagnat som går att tvätta, mjukisdjur, filtar, mattor, kläder... Madrassen luftade vi en månad. Har själv stora problem med min hud och kan jag undvika allt sånt som triggar till min lilla så gör jag det. Tvättar i parfymfritt tvättmedel och har parfymfritt sköljmedel.
När jag varit ute och provat kläder dras jag med klåda och eksem upp till en vecka efteråt så nog finns där skit i kläderna.

Jag är helt enkelt inte särskilt känslig eller orolig varken för att någon annan ska ha pillat på grejerna innan eller att det ska finnas "skit" i kläderna.

Vad menar du med att du inte är känslig? Miljögifter samlas i dina fettvävnader och det bästa sättet att göra sig av med dem är att amma. Då går gifterna över till barnet. Ett annat bra sätt är att gå ner i vikt. Då går gifterna ut i blodet. Det handlar inte om nojjor, det är vetenskapligt fastslaget att vi omges av gifter i vår vardag som vi inte har någon endaste aning om hur de påverkar kroppen. Varenda levande varelse på jorden har i dag gifter i kroppen.

Jag fick nya kläder i gåva till mina barn häromdagen. Tvättade dem och hälften av färgen var borta efter första tvätten. Hur äckligt som helst.

Vad menar du med att du inte är känslig? Miljögifter samlas i dina fettvävnader och det bästa sättet att göra sig av med dem är att amma. Då går gifterna över till barnet. Ett annat bra sätt är att gå ner i vikt. Då går gifterna ut i blodet. Det handlar inte om nojjor, det är vetenskapligt fastslaget att vi omges av gifter i vår vardag som vi inte har någon endaste aning om hur de påverkar kroppen. Varenda levande varelse på jorden har i dag gifter i kroppen.

Jag fick nya kläder i gåva till mina barn häromdagen. Tvättade dem och hälften av färgen var borta efter första tvätten. Hur äckligt som helst.

Tur då att jag redan gått ner i vikt så jag har redan gjort mig av med en del och inte har för avsikt att amma så jag behåller det som finns kvar.

Kanske "inte så känslig" är fel uttryck, men jag är överlag sådan att jag inte tar larmrapporter eller "det finns kanske, eventuellt, möjligen en risk men vi vet inte"-rapporter på så blodigt allvar innan det faktiskt kommit något konkret ur det. Det är så jag väljer att leva, andra väljer ett annat förhållningssätt.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
720
Senast: Görel
·
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 189
Senast: Anna
·
Hemmet Sambon och jag är båda hopplösa på att få tvätten från hängställningen till garderoben/byrå med lådor... Vi har inte torktumlare så...
2
Svar
23
· Visningar
1 156
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka