Tvåkönad häst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 9 011

maria_b

Trådstartare
Fick idag veta att grannens åring är tvåkönad:eek: Det kan ju knappast höra till vanligheterna! De åkte till klinik för att kastrera honom häromdagen o snacka om att de blev förvånade när de fick veta att deras hingst hade juver:rofl: Varöfr de inte upptäckt det tidigare är för att de inte haft honom hemma sedan han var föl då han går på lösdrift på annat håll. Det märktes väl förmodligen inte när han var liten (inget jag heller reagerat på) o nu så är det ägaren till den andra hästen som haft hand om honom o ägarna har bara åkt o hälsat på lite grann..

Men nu är han iallafall en valack med juver, och det är det manliga könet som är dominerande då han bara har det yttre "honkönet". O veterinärenra trodde att han dessutom var steril med tanke på omständigheterna (jag vet inte exakt hur de kom fram till det). De var själva lite snopna o fotade o dokumenterade;)

En teori de hade som förklaring kunde vara att det från början varit tvillingar men att den ena resorberats o denne lille kuse fick båda könen.... Men det va som sagt bara spekulationer.

Någon som varit med om något liknande? :confused: :p

Sv: Tvåkönad häst!

Läste i en welshårsbok för något år sedan om en hingst som var sto samtidigt.

okej, ja då är ju inte denna lilla åring ensam då! Stod det vad det berodde på?? O var han steril eller gick han att avla på o då som hingst eller sto?

Det är inte vanligt men der förekommer till och med hos människor. Vanligaste förklaringen är att det som veterinärerna sa det skulle ha blivit tvillingar. En anna är att det funnits en missbildad spermie som inte blivit x eller y utan fått bägge delar.
För några år sedan var det en man i Sverige som var på det viset och som lyckades med konststycket att göra sig själv gravid.:eek:
Men vanligas är att en varelse som är på det här viset är steril. Om jag inte kommer ihåg helt fel så kallas det för att vara hermafrodit.

Från vilket år då?

Hittar inte numret men minns artikeln så väl. En WM som brunstade och var hingst samtidigt. Minns att den var så busig att de lånade ut den till en ridskola under några år innan familjens eget barn kunde rida den.

Det är inte vanligt men der förekommer till och med hos människor. Vanligaste förklaringen är att det som veterinärerna sa det skulle ha blivit tvillingar. En anna är att det funnits en missbildad spermie som inte blivit x eller y utan fått bägge delar.
För några år sedan var det en man i Sverige som var på det viset och som lyckades med konststycket att göra sig själv gravid.:eek:
Men vanligas är att en varelse som är på det här viset är steril. Om jag inte kommer ihåg helt fel så kallas det för att vara hermafrodit.

Jag tror inte så värst mycket på detta...:smirk: . Jag har aldrig hört talas om något däggdjur som är äkta hermafrodit, dvs har både testiklar och äggstockar. Däremot är fostren under tidig fosterutveckling honor utseendemässigt. Normalt fixar det sig när hanbäbisarna börjar producera testosteron, men inte alltid.

Ett tag könstestade man friidrottare, men slutade med det när en stackars östeurope fick reda på att hon egentligen var man (xy), vilket hon inte hade en aning om själv :eek:

Tyvärr är det sant! Mannen ifråga fick genom gå abort men med tanke på omständighetrna så är det inte värt att jag skriver mer ingående om det med tanke på bl a PUL m m. Han är ju inte så svår att identifiera för de som känner till honom.

Tack för ett utförligt svar! Ja då verkar ju veterinärenra kunna ha rätt i både den sterila biten och själva anledningen till varför ungen blivit som han blivit!
Ska bli kul o se hur det ser ut när jag åker dit nån dag framöver! Men väntar nog nån vecka eftersom han är nykastrerad...

Var en artikel om det i våras i tyska Cavallo. Kommer inte ihåg i vilket nummer det var, men tror artikeln var tresidig iaf.

Tyvärr är det sant! Mannen ifråga fick genom gå abort men med tanke på omständighetrna så är det inte värt att jag skriver mer ingående om det med tanke på bl a PUL m m. Han är ju inte så svår att identifiera för de som känner till honom.

Stackarn:o

Är det inte Hästen-tidningens ägare som även äger en sådan häst? kanske den nämnda WM?

Tycker det låter lite som Kleinefelter syndrom.
Har bara läst om detta på människor men det torde ju fungera likadant på däggdjuren?
Då könskromosomerna inte delar sig som de ska och individen får en extra X-kromosom hos en hanindivid. Dvs XXY.
Resultatet blir att individen får hanligt kön (fast ofta ganska små testiklar) och är oftast steril.
Dessutom händer det hos människor att dessa individer får en viss bröstförstoring och andra kvinnliga karaktärer på kroppen.

Hmmm... Intressant! Det skulle det säkert mycket väl kunna vara, om det inte är tvillingteorin... Testiklarna var ju inte heller riktigt där de slkulle, edet va därför de kastrerade på klinik. Men om de va små vet jag inte..

Hur ser det ut??? Jag menar ljuver och skap i detsamma??

Är det någon som har bild på detta??

Min ena tvilling ser ut att ha lite liknande små spenar på själva skapet är jag helt fel ute då??

Man hör att det dyker upp på grisar med jämna mellanrum

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 241
Senast: zarmino
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 714
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 386
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka