Tvåkönad häst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 9 011
Sv: Tvåkönad häst!

Jag har inte ens funderat på att hingstar INTE skulle ha "bröst". Karlar har bröstvårtor och tjurkalvar brukar ha små söta spenar (De lär finnas de kvar även på vixna tjurar, men det är inte riktigt lika okomplicerat att studera dem då...)

Nåja, oberoende av hur det är med den saken verkar det varit fler "fel" på den här hästen, men jag undrar om sådant här ska justaras i passet? Ska hingst ändras till "valack/sto" eller juver ritas in på konturdiagrammet?!

Jag vet faktikt inte då han går på lösdriften bit bort o jagfick veta det i samband med att han kastrerades så har inte viljat/haft tid att åka o tittta än. Men ska bli intressant o se!

hur gör han/hon ( :rofl: ) när den kissar då? :confused:

Använder det manliga könet:p Det är alltså juverdelen som han fått från stokönet..

hos manniskor finns foljande kromosomabnormiteter registerade vad det galler konskromosomer.
XYYtill synes normala man med nagot overdriven sexualdrift, dessa man ar overrepresenterade vad det galler valdsbrott visar en undersokning av fangars DNA genomford i amerikanska fangelser. mannen ar ofta over normallangd och utvecklar storre muskelmassa an genomsnittsmannen.
XXY (klinefelters syndrom) till synes normala man med fullgod sexuallitet, vissa kvinnliga attribut kan forekomma sasom bredare hofter och uteblien skaggvaxt. sterila.
X kraftigt utveckligsstorda kvinnor, manga dor eller tillbakabildas pa tidigt fosterstadie.
foster som bara tilldelas en y kromosom har ingen chans att overleva, y kromosomen innehaller pa tok for fa anlag for att koda for en livduglig manniska.
allt det har ingar i biologikurs B pa gymnasiet och inget av det jag skrivit skulle var omojligt att applicera pa alla daggdjur.
mina hogst bristfalliga diagnostiska kunskaper pekar pa att hingsten i fraga lider av klinefelters syndrom

Såg en dokumentär på tv om två könade personer födda på 50-60 talet, snabbt opererada man dom till ett av könen och trodde det var det bästa. Senare i livet kände sig flera av dom som att dom hade fel kön. Dom hade inget fått veta och var fostrade till det kön som var valt till dom, men när dom var vuxna fick dom verkligen lida.

Tror nummera inte att man opererad direkt vid födslen just av den anledningen.

Men iallafall så var inte tvåköninghet (alltså inte så att man har 2 fullt utvecklade kön kanske utan en bit av det ena eller andra eller t.o.m könlös) jätte ovanlig bland människor! Därimot kan jag tänka mig att det nog inte är något som kommer upp till samtal eller debatt speciellt ofta, därför tror vi att det är ovanligare än vad det är. Så tror jag iallafall.

Har hört att det händer bland grisar, men har aldrig hört om häst förr.

*kl*

*funderar*

När en ko får tvillingar och det blir en tjur och en kvigkalv så är kvigan steril..... Så där tror jag som vet. att den troligen var steril.. Men håller med er andra, en bild vore av intresse.

Gira :banana:

*kl*

*funderar*

När en ko får tvillingar och det blir en tjur och en kvigkalv så är kvigan steril..... Så där tror jag som vet. att den troligen var steril.. Men håller med er andra, en bild vore av intresse.

Och vi har faktiskt fått tvillingar (en tjur och en kviga) där kvigan blev amko och har duktigt fött en kalv per år i ganska många år nu. Fast vi hade också hört att det inte skulle gå.

Oj, intressant! För detta om sterilitet har jag även hört från veterinärt håll. Fast ingen regel utan undantag ;) (eller många rentav! En fjäder gör ju ingen anka, men två är en vana. Kan det vara så att det är ganska ofta förekommande och det hela är en myt?)

Vad synd att den enda bild jag hade på detta tog jag med mobilen för att visa några nyfikna i mitt stall och den raderade jag för några månader sedan!! Vad synd att jag glömde lägga ut den här som jag skulle gjort!!

Han kommer iallafall flytta hem till grannen till hösten, nu går han på lösdrift nnågon mil bort så jag ser honom bara nån gång ibland. Men ska försöka komma ihåg att fota o lägga ut bild nästa gång jag ser honom men det kan ta ett par månader om jag inte åker dit extra!

Mvh Maria

knapprån:

En av mina f.d vännder jobbar på djursjukhus och för en hel evighet sen så buköppnade de en hanhund som sista utväg för att ta reda på varför han hade såna smärtor från buken... Han hade livmoderinflammation... :eek:
Och min fårklippare undersökte ett av mina lamm ordentligt i höstas, när han fick för sig att den såv tvekönad ut, fast det var den nog inte.
Det förekommer hos diverse olika djurslag, så varför inte hos häst?

Såg en dokumentär på tv om två könade personer födda på 50-60 talet, snabbt opererada man dom till ett av könen och trodde det var det bästa. Senare i livet kände sig flera av dom som att dom hade fel kön. Dom hade inget fått veta och var fostrade till det kön som var valt till dom, men när dom var vuxna fick dom verkligen lida.

Tror nummera inte att man opererad direkt vid födslen just av den anledningen.

Men iallafall så var inte tvåköninghet (alltså inte så att man har 2 fullt utvecklade kön kanske utan en bit av det ena eller andra eller t.o.m könlös) jätte ovanlig bland människor! Därimot kan jag tänka mig att det nog inte är något som kommer upp till samtal eller debatt speciellt ofta, därför tror vi att det är ovanligare än vad det är. Så tror jag iallafall.

Har hört att det händer bland grisar, men har aldrig hört om häst förr.
Men det är väl inte lika ovanligt i u-länderna har jag för mig.

När jag jobbade på stutis (ultuna) för 100 år sen ;) Så kom jag in en morgon i stallarna och skulle tempa och kolla patienterna, Ny häst hade anlänt på natten,
Kliver in stoppar in tempen ser att det är ett sto (lite trött kan jag säga att jag var )¨

Ska sen borsta av denna häst och kommer under magen hmm Där var det en HAN :eek: Kollar i bak där var det ett sto :crazy:

Kliar mig i huvudet !! Går ut och läser Hästens namn LASSE -MAJA :angel: Tvåkönad , Hade jag läst först så hade jag inte behövt tro att jag var tokig ett tag där :D

Tesora Älskar PRE

För några år sedan var det en man i Sverige som var på det viset och som lyckades med konststycket att göra sig själv gravid.:eek:

Det där tror jag inte en sekund på.

Det måste i så fall ha varit en otrolig medicinsk sensation som man definitivt skrivit en fallbeskrivning om i flertalet seriösa medicinska tidskrifter, inklusive de som jag läser.

Och om det inte skrivits någonstans om det, hur kommer det sig att du vet?

Däremot förekommer fenomenet i en rysare av Dean R Koontz.

Kompisen skulle betäcka sitt sto men det hände inte så mycket, hon hade alltid haft svårt att se på stoet när hon brunstade. Efter undersökningar konstaterades ett skap inne i stoet...nu i efterhand kan man kanske tycka att hon har en väldigt fin hingstnacke för att vara sto

Anledningen till att dom blir sterila är oftast en missbildning inne i kvigan, vid tvillingfödsel (kviga och tjur).
Vi har en sådan hemma nu.
Sen är det tydligen inte alltid så men det vanligast förekommande.

Det är tyvärr fotoförbud på mitt jobb. visst går det att ta med kameran men det är svårt att få en bra bild då de hänger så högt upp jämfört med vart lilla jag står.

Misstänker att tjurar och hingstar ser likadana ut, tänk dig då en tjur som hänger i bakbenen.

Överst är pungen, och nedanför lite på sidorna om pungen sitter juvret. Som om du skulle ha 2 testiklar mitt imellan brösten :eek:

En bit längre ner sitter snoppen.

Vi fick faktiskt in en stut (kastrerad tjur) i veckan som hade påbörjan till kvig-juver (säkert p.ga kastrationen) och dessutom en slida.

Det är vad vi fått lära oss (hittills iaf på genetik-kurserna), har läst två år till veterinär. Om jag minns rätt beror det på att hormonpåverkan från tjurkalven på kvigan är såpass stor.
Det jag kan tänka mig i aktuella fallet är att den var steril, då den troligen inte producerat tillräckligt med testosteron o liknande för att utvecklas ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 241
Senast: zarmino
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 714
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 386
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka