Tvätta snoppen

Smurfmodesty

Trådstartare
På min häst alltså ;)

Har hört att det finns något avslappnande medel man kan ge hästarna för att dom ska låta en tvätta av snoppen.
Vad är det isåfall och vart kan man få tag i det?

Han är lite blygsam av sig :o
 
Sv: Tvätta snoppen

Jag vet inte om det finns sånt, det skulle vara lugnande i såfall men veterinärer skriver inte ut sånt till vad som helst.Varför inte ringa vet å fråga om hon/han har några tips eller vet?
Jga har liksom gett upp de där med att dom ska "fälla ner den", brukar passa på å plocka när de pissat tex. ;) Annars så rengör jag så gott jag kan med handskar, såpa å vatten då å då.
 
Sv: Tvätta snoppen

Det skulle jag vara väldigt tacksam om det fanns...
Min häst blir tokig om man försöker pilla på hans lilla vän :angel:
 
Sv: Tvätta snoppen

Vi gjorde detta i somras, då kom veterinären ut och "pleggade" hästarna.
När det verkat så fälldes snopparna ut och man fick hålla ett ganska rejält tag för att de inte skulle fälla in den igen, vi tvättade med Deskutan (tro det stavas så) köps på apoteket.

Enligt en del bör detta göras en gång per år. Lycka till.
 
Sv: Tvätta snoppen

Jag har en valack på 13 år som jag aldrig tvättat snoppen på. Jag tar med en svamp utom på skapet i bland men på snoppen tycker jag inte jag har att göra. Det där är nog en människo grej att vi ska vara så rena över allt!!! De har ju inte prisis flensost om man säger så.
 
Sv: Tvätta snoppen

Enligt vet, som jag frågade om detta så skulle man låta bli att tvätta så mycket som möjligt. Det var oftast tvättandet i sig som gjorde att hästen fick problem i och med att man förde dit ämnen som inte var naturliga för hästen.
 
Sv: Tvätta snoppen

Fast enligt en veterinär jag pratade med straxt efter att jag köpt min häst (några år sen nu) så skulle jag tvätta han med ljummet vatten då och då.

Jag ringde till veterinären eftersom jag trodde han blivit stungen av en geting eller så, han hade svullnat upp som stora bollar vid skapet. Men veterinären trodde han var dåligt tvättad sen tidigare ägare också.

Numera så tar jag lite då och då när jag kommer åt. Nog behövs det alltid.
 
Sv: Tvätta snoppen

Hmm okej..
För jag har hört en som har kunnat köpt något medel som gör det lättare att kunna tvätta den. Och det var inte en veterinär som var ute och gav hästen det, utan det var något hon köpte och gav hästen själv.

Har också hört att man ska tvätta av den någon gång då och då (inte ofta) men med tanke på att jag inte gjort det på 2 år, och han har haft lite problem med kisseriet nu så tänkte jag att jag iallafall skulle försöka... men det är inte lätt...

Jag tror inte heller man ska tvätta så ofta, men ändå någon gång tror jag inte skulle skada.
Jag får väl leta vidare...
 
Sv: Tvätta snoppen

Undrar vad det är för veterinär du pratat med? Det är endast betäckande avelshingstar (naturlig betäckning) som man av smittoskäl kan rengöra snoppen på, de andra ska man låta vara. Hästars snopp behöver inte rengöras, även om vi tycker att det ser äckligt ut med alla flagor och guck som syns när de skaftar ut.
 
Sv: Tvätta snoppen

Fast veterinären jag pratade med häromkvällen sa att pga att han hade lite problem med kisseriet så kunde det bero på att det var nåt kladd alldeles vid urinröret som irriterade.
 
Sv: Tvätta snoppen

Jag vet av en valack som förmodligen aldrig blivit tvättad i skapet, och han hann bli 22år innan det blev problem. Men det blev alldeles svullet och jättegojsigt, så de tog ut veterinären (inte bara därför) som sade att man bör tvätta någon gång. Typ en gång om året med ljummet vatten och kanske en jättemild tvål för att få bort gammal hud etc.
 
Sv: Tvätta snoppen

Passade på när veterinären kom och raspade tänderna förra gången och pleggade hästarna för att kunna raspa ordentl.(om det nu var nödv...)Var perfekt att göra det då,enda gången hästarna gick med på det.Kändes bra att få det lite rent och så.Har inte tvättat mer än den gången,men vet kommer imorron & raspar,får väl se om det blir tillfälle... :smirk: Vet inte hur noga det kan vara,men nån gång per år är nog bara bra
 
Sv: Tvätta snoppen

*knapplån*

Plegg (heter ngt annat längre ord som jag ej kommer ihåg) är reseptbelagt men går att få tag på utan att vara vet.
 
Sv: Tvätta snoppen

Vissa hästar har jättemycket klet som till slut blir ett problem för dem (märks t ex på att de brukar vara kletiga på ena bakbenet där snoppen legat mot när de lagt sig).

Hästar som inte har problem brukar jag ta tillfället i akt när de står och har hela härligheten utfälld. Snabbt grepp och sedan peta av de torra flagor som går. Är man varsam brukar de flesta hästar tillåta den här behandlingen (även om man får hålla rätt hårt i snabeln för att de inte ska fälla in).

Tycker särskilt om de tjurrusningar som ibland uppstår i stallgången när någon blyg herre ÄNTLIGEN beslutar sig för att offentligt lufta organet. Och ägaren ser sitt sällsynta tillfälle till lite lätt intimhygien :)
 

Liknande trådar

Hemmet Hur tvättar man det på bästa sätt för att få det ordentligt rent? Överdrag till soffdynorna kan tas av och tvättas i maskinen, men...
Svar
6
· Visningar
332
Senast: Pilot
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
251
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 309
Senast: Roheryn
·
Katthälsa :arghh::arghh: Katten har dragit in loppor och jag får snart panik. Hon har givetvis medel mot alla sånna där äckliga småkryp och HON...
Svar
5
· Visningar
652
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp