Tvådelat tränsbett..

Sv: Tvådelat tränsbett..

Vimzis skrev:
Bör man inte ha det bett som passar sin häst bäst? :confused:

Jo, men det är nog bara det att de flesta hästar inte går bra med tvådelat, många kläms... Men är man bombsäker på att de funkar på hästen och att inget skadas, är det förstås grönt att använda, precis som med alla andra bett!

Jo vars....
Min häst trivs bättre på det än tredelat.
Det är tunnt och lagom långt och så rider jag utan nosgrimma :smirk: Varför skulle det vara så hemskt?
/T

alla på ridskolan fick i år tredelat :)

men 2 delade används av många forfarande

prydi skrev:
Jo, men det är nog bara det att de flesta hästar inte går bra med tvådelat, många kläms... Men är man bombsäker på att de funkar på hästen och att inget skadas, är det förstås grönt att använda, precis som med alla andra bett!

Precis!
Tycker att alla borde prova ut sina bett mer noga än vad många faktiskt gör (eller?)
Nu är det ju "bevisat" att 2-delade lättare klämmer än raka bett/ bett med fler brytpunkter men fortfarande så måste hästen trivas i det och munnen passa till det bettet.
Det var så många som bytte över till 3-delat illa kvickt när det spred sig att de var bekvämare och mildare men hur många kollade egentligen upp vad som passade hästen?

men ett tvådelat klämmer inte om det är i rätt storlek, det ska sitta rakt i munnen på hästen. ofta har man alldeles för långa bett och då hänger de ner sig som ett V och det är då de ger obehag.

beauspirit skrev:
men ett tvådelat klämmer inte om det är i rätt storlek, det ska sitta rakt i munnen på hästen. ofta har man alldeles för långa bett och då hänger de ner sig som ett V och det är då de ger obehag.

Det var dit jag ville komma ;) , ett välanpassat bett sitter ju inte och klämmer, sen kan ju vilket bett som helst vara obehagligt för hästen om inte ryttaren kan hantera bettet.

"Bettet är inte skarpare än handen som håller tygeln" heter det ju.

...vilket är förutsatt att bettet från början passar hästen.

För en häst med lågt gomtak och med tvådelat i munnen kan även den mildaste handen bli pest.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 194
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 855
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka