Tvådelat tränsbett..

Sv: Tvådelat tränsbett..

Varför inte - eller förståss det kanske är omodernt? huvva huvva

Klart det finns? :p Vad tror du att alla ridskolehästar har i munnen ;)

Nirak

ja... tyvärr enligt mig. Min kompis har ridigt på ett sånt fram tills idag då hon fick låna ett tredelat för att testa om hon ska köpa.

Kan lova att det blir köp för aldrig har hästen varit så tillfreds en hel ridtur. Förut så blev hästen ALLTID svettig på halsen. Idag var hon snustorr och tog mer än gärna stöd på bettet :bow:

Ridskolechefen var kloka nog att byta ut ALLA tvådelade till tredelade :bow: :bow:

Jag har tvådelade och tredelade till allla våra hästar, stora som små, beroende på vad de trivs bäst med.

Jag trodde alla sådana var utrotade för länge sen. Här används de tvådelade betten endast som hållare på våra hag-grindar. Precis där de hör hemma.

Jag *räcker upp handen*
men det är endast för att hästen trivs med det :)

Vill eg ha ett tredelat på honom men det tycker han blir lite för skarpt... :p

En av mina hästar har det, ser ingen anledning varför man inte skulle kunna använda det om hästen inte har nåt problem med det.
Resten av mina hästar har 3-delat, då de fungerar bäst på dom. (en av dom har ett 2-delat pessoabett, men endast vid uteritt)

Jag förstår inte riktigt....varför skulle ett tvådelat va så förlegat????Eller för den sakens skull fel???Ju fler delar du har på bettet ju skarpare blir det väl? Varför i sådana fall ha ett skarpare bett än nödvändigt? Själv använder jag ett Mylerbet som jag tycker är överlägset, lämnar tungan fri så att hästen kan röra den och svälja när den behöver, har även oberoende sidorörelser. Överlägset om ni frågar mig! :)

Ett tvådelat bett är inte skapat för att ta i båda tyglarna samtidigt med om man ser bak i historien hur det tvådelade bettet kom till.

Hos oss har alla hästar utom två tror jag, vanligt två-delat. Resten har tre-delade.
Är väl typ 5 ponnyer som har tre-delade, resten två-delat.

en del av våra ridskolehästar har det, men det är inte många. Resten har tredelat.

Jag har det på båda mina hästar. Den ena AVSKYR tredelat. Den andra accepterar det men föredrar tvådelat.

min ena häst har ett sådant, i 8,5. han har jätteliten mun och det är inte många bett som passar honom. tredelat kan han inte ha alls, vet inte varför men det hänger bara ner och passar inte, tom 8,5 blir för "stort" för det viker sig bara i munnen på honom. fråga mig inte varför.
rakt bett kan han ha men det tycker han inte om och det tvådelade sitter jättebra på honom och han trivs i det.

JA tyvärr finns det många som anväder det fortfarande.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 194
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 855
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka