Tvååring som "sviktar" väldigt mycket

C

chira

Var och kikade på en häst idag. En såå snygg två åring :love: Inga fel alls på den och den verkar vara precis vad vi letar efter :laugh:

Förutom en sak som gör oss osäkra. Hästen sviktar väldigt mycket i kotorna bak. Alltså trampar ner kotorna väldigt djupt i steget. Hoppas ni förstår vad jag menar. Det är första unghästen vi ska köpa så vi vill ju självklart inte att den ska ha något fel som kan slita onödigt i längden ;)

Så frågan är alltså kan det vara skadligt om hästen sviktar mer än normalt i kotorna?
Brukar ung hästar svikta mer än de äldre?

(egentligen vet vi väll inte om det är mer än normalt men både jag och min syster reagerade på att det var mycket så nått borde det ju vara.)

Sv: Tvååring som "sviktar" väldigt mycket

KAn ju leda till förslitningar som gör att den kommer trampa igen dvs sätta kotorna i backen. JAg skulle nog fundera två gånger innan jag köpte en sådan häst.
Men vissa gör det ju hela livet utan att få problem så rådfråga en veterinär

hur ser benställningen ut då? har den väldigt veka kotor?

Diskutera detta med veterinären när ni besiktigar hästen. Det kan bli värre när hästen blir äldre, särskilt om hon ska gå med föl.

Det beror på hur mycket. Det kan fresta på senor o ligament om det är mycket och slita på lång sikt. Men min hingst hade veka kotor bak utan att ha problem av det, och han blev nästan 17 år i alla fall (och dog av helt andra orsaker;)).

Nej kotorna såg bra ut i övrigt det var just nä han gick som det sviktade.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?