Två små marsvin - honor eller hanar?

Blueberry

Trådstartare
Mamma har lovat att jag ska få två små grisar när jag flyttar hemifrån :D
Och eftersom Daniel syster har en djuraffär så ser jag väldigt ljust på det hela. :angel:

Men, om man ska ha två, för det måste man väl?
Ska man ha två honom eller två hanar i så fall?
Jag har haft två hanar ihop förut, och det gick superbra, men det kanske var undantag? Jag har hört att det kan bli väldiga slagsmål nämligen, och sånt vill jag ju undvika.. :crazy:

Så, vad säger marsvinsexperterna?

:bow:

Sv: Två små marsvin - honor eller hanar?

Du ska ha två eller fler (jag vet inte hur många jag hade som mest :crazy: -det kryllade av dem :love: ) för att de ska må bra.
Det spelar egentligen ingen roll om du tar två honor eller hanar, min lilla erfarenhet av flocken hemma är att det faktiskt är mest bråk när jag hade mor+dotter i två burar..
Lättast och bäst är ju att ta syskon, jag skulle inte köpa från djuraffär då det ofta är väldigt unga marsvin som finns där -marsvin är ju borymmare (föds färdiga) och vet man inte så mycket om dem ser de ganska stora ut (huvudet är en hint, det är större eller lika stort som kroppen på små svin).
Man vet inte när de togs från mamman, om det vart inavel i deras bakgrundshistoria som påverkar dem negativt.
Man kan även få mej sej ohyra hem (har jag vart med om :( ).
Djuraffärer har även taskig koll på kön, köper du två små svin måste du vara säker på att det inte är hona+hane.

Köp från uppfödare :)

Sv: Två små marsvin - honor eller hanar?

Minst 2 - absolut!!!
Hade en ensam tjej när jag var liten (man visste inte bättre då :angel: ), men nu har jag två tjejer - de har otroligt kul tillsammans. Leker, äter, bråkar (som syskon :p ) och har sällskap av varann.
Två honor eller två hanar spelar mindre roll....

Om du känner de i djuraffären så kan du nog köpa där, då vet du nog hur föräldrarna till djuren ser ut och sköts osv.
En av mina tjejer kommer från djuraffär (där jag hade praktik under gymnasietiden) och djuren där är väldigt välskötta - så jag har inget emot zoo-affärsmarsvin.

Ska man ställa ut och ev. avla är såklart marsvin från uppfödare bättre!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 574
Däggdjur Hej! Nu funderar jag starkt på att skaffa två marsvin efter många år utan, och skulle vilja höra med er vad det ungefär kostar för er i...
Svar
7
· Visningar
2 297
Senast: Septicemia
·
Däggdjur Jag ska skaffa mig ett par marsvin! Har drömt om marsvin sedan jag var liten, men så jag har så har jag haft en jakt-galen + svartsjuk...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: Lillagoajag
·
Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka