två punkt sits, tre punkt sist?

Sv: två punkt sits, tre punkt sist?

Tvåpunktssits är när du "står upp" och har tyngdpunkten i båda stigbyglarna, kallades förut fältsits.
Trepunktssits är när du sitter ner, så du har tyngdpnukten både i stigbyglar och i sadel, men du lutar överlivet framåt.

2 punktsits= fältsits (gamla benämningen)
3 punktsits= lätt sits -"-

2 punktsits= fältsits (gamla benämningen)
3 punktsits= lätt sits -"-

Nja, det där stämmer inte.

2 punkts = Fältsits = Lätt sits
3 punkts = Lodrät sits = Man sitter i sadeln

Fast i hoppningen är inte 3 punkts sits = lodrät sits eftersom man ska sitta framåtlutad ;)

Fältsits = stå upp mycket
Lätt sits = stå upp lite.
För en lite enklare förklaring. :p

Nja, det där stämmer inte.

2 punkts = Fältsits = Lätt sits
3 punkts = Lodrät sits = Man sitter i sadeln

Nope. 2 punkts och 3 punktssits är båda lätta sitser. Lodrät sits heter fortfarande lodrät sits.

Varför är det så många som fått för sig att 3 punktssits är lodrät sits? Du är inte den första jag sett som tror det.

Har aldrig hört den lodräta sitsen benämnas som 3 punktsits. Däremot lätt sits. Är det olika benämning på olika geografiska platser? Även om jag hoppas det inte är så. Det är väldigt förvirrandeoch olyckligt när samma saker får olika benämningar och tvärtom när olika saker får en och samma benämning. Hur ska ryttare kunna förstå språket?
Madick har tydligen lärt sig likadant som mig.

Anledningen till det är att en lodrät sits är 3 punkts sits, egentligen.
Axel-höft-häl (Är det väl? :o )

Men i hoppningen är 2punkts sits och 3punkts sits två olika saker, och där är det väl vanligare att man använder just benämningen, eftersom man oftast säger lodrät sits i dressyren.
3 punkts sits i hoppningen är (väl?) axel-knä-tå

Ja, jag har dåligt minne, så jag kan inte svära på att det är exakt de punkter som är rätt :p

Lodrät sits= axel, höft, häl

3 punkt sits= axel, knä, tå

2 punkt sits= tyngden i endast stigbyglarna
:bump:

Jag tror det kan ha att göra med att en del, som t ex håller på med klassisk ridkonst, förklarar det så här:

Håller med Sshameless, för korta läder så hamnar man på rumpan istället för den korrekta trepunktssitsen (sittben, sittben, blygdben). De flesta engelska sadlar sätter en redan för mycket i bakvikt, speciellt hoppsadlar.

Tror det har lite att göra med hur man definerar "bakvikt". Bakvikt för mig är om man sitter på rumpan dvs bakre sittbenen i princip oavsett hur man sitter i övrigt men förstärkt om man inte har en balanserad trepunktssits.

Man hamlar inte i framvikt med för korta läder. Och det ser man tydligt eftersom man ytterst lätt hamlar i stolsits/ bakvikt. man ska sitta i trepunktssits(båda sittbenen och ehm framstjärten) och framförallt hoppsadlar sätter än på rumpan.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 208
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9