Två olika viljor vid graviditet

escodobe

Trådstartare
Det här är en offspring på en tråd på ÄU. Fast med en annorlunda frågeställning.

Hur har det gått i de fall en oplanerad graviditet har kommit till och det finns två olika viljor i förhållandet.
En vill göra abort - den andra vill det inte?

Är det någon som varit i en sådan sits och hur gick det?
Hur mycket hänsyn togs till den andres vilja?
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Inte varit i den sitsen, men frågeställningen är lite knepig.

Det tas bara 100% hänsyn till den ena parten.. för man kan bara antingen göra abort, eller inte, det går inte att mötas på halva vägen så att säga.
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Jag har inte personligen varit i den sitsen, men min äldre syster har.

Hon blev gravid efter ett one night stand, med en kille hon kände relativt bra. När hon fick veta det kände hon direkt att hon ville behålla barnet, och pratade med killen. Han var 100% säker på att han INTE vill ha barn just då, eller med henne.
Hon beslutade sig för abort, men valde sen att inte gå igenom den.
Han förklarade att han inte vill eller kan vara pappa, att han inte vill ha en relation med henne osv.
Just då, tyckte hon att det var lugnt. Hon skulle minsann aldrig tvinga honom till något eller så.

Sen föddes då deras dotter och min syster drog igång en faderskapsprocess för att tvinga honom till underhåll, hon kom ju på att det visst var dyrt att vara ensamstående mamma. Nu är dottern strax 1 år gammal och DNA-testet är klart, så nu är det han som får betala istället för försäkringskassan. Han är fortfarande helt ointresserad av sin dotter, och väldigt arg på min syster. Fullt förståeligt.

Jag anser att båda var lika dumma i huvudet som inte använde skydd, och att min syster senare valde att föda fram ett "halvoönskat" barn, som senare kommer att få veta att hennes pappa inte vill ha henne. Och man kan ju heller inte garantera att min syster träffar någon ny på länge, så att dottern får en låtsaspappa ens.
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Jag anser att båda var lika dumma i huvudet som inte använde skydd, och att min syster senare valde att föda fram ett "halvoönskat" barn, som senare kommer att få veta att hennes pappa inte vill ha henne.

Men det är oftast vääääldigt svårt att stå där som gravid och säga att man ska ta bort det. Sitt eget barn. Ett liv. Om inte annat har man massor av hormoner som spökar. Jag är absolut för fri abort, missförstå mig inte, men jag vet hur jag själv förändrades bara av att vara gravid. Nu var min dotter välkommen och vi tillsammans men vad jag menar är att bara tanken på att inte behålla henne kändes oerhört främmande trots att barn tidigare känts som "aliens" för mig och inte var något jag längtade efter. Tydligen ändrades det när det väl fanns ett i mig alltså. :love:
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Den historian som bebben berättade, och alla andra o.n.s "olyckor" tycker jag är riktigt hemska. Hur tänker mamman?
Jag vill vara gravid.
Jag vill föda barnet.
Jag vill uppfostra barnet.


Men om barnet tänker "Jag vill ha min pappa" då? eller "Jag vill bo hos pappa"

Jag tycker det är helt sjukt att pappor som blivit de emot sin vilja tvingas betala underhåll, som är på minst 1.700:-/månaden. I 18 år. Visst är det även deras ansvar att skydda sig. Men det ger väl inte oss tjejer rätten till att strunta fullständigt i skydd?
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Inte varit i den sitsen, men frågeställningen är lite knepig.

Det tas bara 100% hänsyn till den ena parten.. för man kan bara antingen göra abort, eller inte, det går inte att mötas på halva vägen så att säga.

Självklart så är det alltid så att mamman är den som har makten.
Men jag är intresserad av att veta hur man löst det, om den ena ändrat sig, eller hur man har upplevt det.

Tex hur mamman tänker som föder barnet mot pappans vilja
Eller mamman som gör abort mot pappans vilja
Eller om man övertalat den andre att gå med ett alternativ.
Eller om man ångrat ett beslut efteråt

Osv
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Jag vet också hur det är att vara gravid, och att man verkligen inte vill iom alla hormoner och känslor som man har. Sin egen lilla bebis.

MEN, jag hade aldrig kunnat göra så. Aldrig.
Det är grymt svårt nog att vara utan pappa som tonåring och vuxen, hur ska det då inte vara att aldrig få känna att ens pappa älskat en?
Min pappa dog när jag var 16 år, så jag fick ändå dom åren. Och vet att han älskade mig. Men fan vad svårt det är utan en pappa att dela saker med. Mamma är underbar, men hon kan inte vara en pappa.
Min kompis pappa har aldrig velat ta hand om henne, eller uttryckt en enda känsla och hon mår riktigt dåligt över det fortfarande, trots att det är ca 10 år sen sista kontakten.

Barn ska vara önskade och efterlängtade, oavsett om dom är planerade eller ej.
Vår son är väldigt oplanerad, men älskad av båda sin föräldrar ändå. Vi hade en period tidigt i graviditeten, då vi båda var osäkra på om vi skulle orka/klara det. Vi diskuterade då abort, så jag VET hur den känslan är. Jag kan ändå aldrig försvara det.
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Jag tycker det är helt sjukt att pappor som blivit de emot sin vilja tvingas betala underhåll, som är på minst 1.700:-/månaden

FEL: 1273 är lägsta underhållet.
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Är det någon som varit i en sådan sits och hur gick det?
Hur mycket hänsyn togs till den andres vilja?

Japp,blev gravid 2004 med ett KK.
Allting var väldigt struligt just då med mycket, bla hade 2 familjemedelmmar dött samma år, att göra en abort kändes inte aktuell alls. Mina föräldrar blev jätteglada och jag blev jätteglad, det fick mig att tänka framåt och skärpa till mig, levde väl inte sundast,festade en hel massa för att slippa tänka och komma bort från allt som var jobbigt, nu hade jag och hela familjen något att se fram emot, ett nytt liv. (slutade på en gång med festandet och allt annat man skall hålla sig ifrån när man är gravid)

Pappan däremot sa bara att "Jag vill inte, det går inte" och försvann, svarade inte i telefonen och dyl, vi sågs ett par gånger för att prata om det men han ville aldrig säga något mer än att det inte gick och försvann, så någon diskussion fick jag inte ur honom, då jag ville prata med honom och försöka komma fram till ett beslut,därav att jag fick känna efter själv först och främst vad jag ville och vad jag klarade av.

Ordnade redan under graviditeten så ett faderskapstest skulle tas.
Jag visste till 100% att han var pappan, men ville inte ha något krångel senare utan att det skulle finnas bevis redan från början.

4 veckor innan förlossningen ringde familjerätten till pappan och informerade om att hans barn skulle komma om ca en månad och att det skulle göras ett faderskapstest.

DÅ trillade poletten ner och han hörde av sig, ville vara pappa och var ledsen över att han inte varit med under graviditeten.

Vi försökte vara tillsammans några månader men det fungerade inte, vi kommer inte alltid överens han och jag MEN han finns där för sitt barn, är en bra pappa och älskar barnet lika mycket som jag :love:
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Förlåt escodobe; off topic men : Zaria ! Vad du har blivit VUXEN och KLOK :bow: Jag är övertygad om att du är världens bästa mamma :love:
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

FEL: 1273 är lägsta underhållet.

Kanske är olika beroende på vart man bor? För här är det 1.700:- det betalar min arbetskamrat och lika så betalade min svärfar det, en annan arbetskamrat som bor på ett annat ställe betalar 2.300:- :eek: Han betalar dessutom 3 underhåll! (De har skiljt sig så det är inget "krogmisstag")
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Konstigt,trodde samma gällde över hela landet, dock kan de som har det gott ställt få betala mer i underhåll om de anses ha råd,det är inte så?
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Kanske är olika beroende på vart man bor? För här är det 1.700:- det betalar min arbetskamrat och lika så betalade min svärfar det, en annan arbetskamrat som bor på ett annat ställe betalar 2.300:- :eek: Han betalar dessutom 3 underhåll! (De har skiljt sig så det är inget "krogmisstag")


Är inte underhåll inkomstprövat?
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Men det är oftast vääääldigt svårt att stå där som gravid och säga att man ska ta bort det. Sitt eget barn. Ett liv. Om inte annat har man massor av hormoner som spökar.

Den där biten kan jag förstå men att i ena stunden hävda att man först och främst skall tänka på barnets bästa och sedan handla utifrån motsattsen tycker jag är ett bra exempel på dubbelmoral.
 
Sv: Två olika viljor vid graviditet

Jag har gjort abort mot pappans vilja.
Blev gravid med pappan till min äldsta son.
Vi var på väg att separera och jag ville inte bli ensam till 2 barn.
Mådde riktigt dåligt psykiskt då och hade inte pallat en graviditet då.
Han ville ha barnet då han inte kunde tänka sig att få barn med nån annan än mig. Han såg det som sin enda chans att få ett till barn.
Han sa att han aldrig kommer förlåta mig om jag tar bort barnet, men jag var tvungen.
Började äta antidepressiv medicin sen för att klara mig ur helvetet.

Det var 3½ år sen nu.
Han kunde förlåta mig. Och vi kan umgås som vänner nu.
Jag har ju fått barn efter det med en annan kille, och det verkar pappan till stora sonen ta rätt bra.
Även om jag kan tänka mig att han tänker att det kunde varit hans barn istället.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 374
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 370
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 429
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 233
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp