Två knölar på ryggen?

Selma

Trådstartare
Hej.

Min häst har två knölar ungefär på Länden, dom är brevid varandra. Det är inte småå knölar utan typ ca lika stora som en näve, fast inte så högt upp, men dom syns.

Vad kan de vara?

Sv: Två knölar på ryggen?

Förmodligen har hästen gått och spänt länden, bakom sadeln och därför har dessa knutor (muskler) uppstått.

Min häst gjorde likadant. Han fick knutor och kala fläckar där schabraket slutar. Tog ut en ET/kiropraktiker som lossade knutorna (spänningar visade det sig vara) och lade fårskinnspadden (som vi alltid använder) närmast hästen istället för mellan schabrak och sadel. Vips så var spänningarna / knutorna borta och har inte dykt upp igen. Visade sig att han tyckt det var obehagligt med kanten på schabraket.

Det kan bero på att sadeln inte passar hästen.

Ta ut en ET och be denne gå igenom hästen och kolla sadel.
De kan ofta lossa spänningar med laser och akupunktur, samt ge dig tips på massage som du ska ge hästen tills att spänningen är helt borta.

Hur långt från ryggraden sitter de? och hur långt är det mellan dem?
Muskelknutor stora som knytnävar tycker jag låter lite konstigt?

En kompis häst fick sånna för nåt år sen,och det va för att sadeln inte riktigt passade och glappade när hon hoppade,främst. Den hade då byggt upp extra muskler för att kompensera glappet,så "bullarna" va bara muskler alltså. Hon bytte sadel och den passar jättebra,men muskelbullarna syns fortfarande lite även ett år senare,så det tar väldigt lång tid för dom att försvinna,dock helt ofarliga^^ men det kan ju lika gärna va knutor och spänningar som några andra i tråden sa. Kolla upp det.

Asså som en barn näve ..

Som handflatan på en 12 åring .. Fast kanske lite mindre.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 019
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 872
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 435
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 608
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023