två hundar?

Enny

Trådstartare
Hejsan!
Jag o min familj har en tik på 5 år. Hon är blandning mellan Labrador, Border Collie och Golden retriever. (Lika mycket av alla)
Och vi funderar på en till (troligtvis från samma uppfödare och typ samma raser) men nu till frågorna:
Vad rekommenderar ni för kön?
Vad ska man tänka på när man lämnar de ensamma hemma?
Uppfostran?
Hundvakt?
Snälla ge lite tips så blir jag så glad! :D

Jag trivs med flera hundar, och har alltid 2 eller 3.
Jag har nästan enbart haft tikar, tycker två tikar är smidigt, med några års ålderskillnad.
Men det skulle väl gå lika bra med kastrerad hane, okastrerad skulle jag aldrig orka ha samtidigt som tik.
Men många som har det också.

Ensamma, jag (mitt samvete) har mycket lättare att lämna mina hundar ensamma ihop än en och en.

Uppfostran- vet inte vad jag ska skriva där?

Inte på hundvakt heller, förutom att det är svårare(och dyrare ) att ha hundvakt till två.

Sen skulle jag inte stödja en som föder upp den där blandningen, utan ta en omplacering om jag ville ha en blandras, finns så många på blocket som behöver ett bra hem.

Jag skulle ta en tik eftersom ni redan har en, lättare vid löp etc.
Angela raserna så tänk på att det är olika vad som slår igenom på blandraser och att det kan bli en väldigt krävande hund.

Annars är det väl samma sak som gäller som hund nr 1.
Konsekvent men positiv uppfostran. 5h ensamhet på en dag tycker jag är max om det inte krisar en enstaka dag. Välrastad och gärna aktiverad hund. Naturligtvis först när den är vuxen och ensamtränad, en valp ska inte lämnas alls i början.

Hejsan!
Jag o min familj har en tik på 5 år. Hon är blandning mellan Labrador, Border Collie och Golden retriever. (Lika mycket av alla)
Och vi funderar på en till (troligtvis från samma uppfödare och typ samma raser) men nu till frågorna:
Uppfostran?
Hundvakt?

Finns det uppfödare som avlar så? Att en gång av misstag få till blandrasvalpar kan väl hända men att upprepa det låter ju heltokigt.

Hejsan!
Uppfostran?
Hundvakt?

Angående rasval rekommenderar ja tråden om den oseriösa aveln som kan vara väldigt tankeväckande även om man står fast vid att skaffa blandis.

Även jag rekommenderar en tik om ni vill att det ska vara så smidigt som möjligt hemma :)

En bra tanke med ensamma hundar är "tillfället gör tjuven" dvs vill du ja en trygg, lugn hund som inte river nått i huset så ger du den aldrig tillfället att bli otrygg eller hitta på dyra bus. Det menas alltså inte att du aldrig ska kunna lämna hundarna ensam men att du är noga med ensamhets träningen redan från början och ta det i etapper så hunden aldrig får chans att misslyckas :)

Uppfostran, ta det som det kommer, häng kvar här på buke och lufta dina tankar så brukar man få ganska många olika förslag på lösningar och sedan testar du det som för dig känns bäst. Att följa magkänsla kan man komma långt med men åter igen är en bra grundregel att vara så tydlig och ha så små mål att hunden aldrig behöver misslyckas. Hundträningen blir absolut roligast då :)

Hundvakt... Lämna bara till dem som delar dina värderingar om hunduppfostran och hundhållning skulle jag säga :p

Jag tycker att ni borde köpa en tik, alternativt att ni köper en hane och kastrerar tiken ni redan har. Ha iaf inte tik och hane om båda är okastrerade, risken är stor(!) att det blir tjuvparningar då.

Vad gäller själva köpet sedan så måste jag påpeka att hur underbar er nuvarande hund än är så finns det inga som helst garantier att nästa hund blir ens lite lik hunden ni nu har om ni köper en blandras. Tvärt om är risken väldigt stor att hunden blir helt annorlunda och då finns även risken att hunden blir på ett helt annat vis än vad den behöver vara för att passa in i er familj och ert liv.

Vad ni istället bör göra, för att öka chanserna att få en trevlig, fin familjehund, är att kolla upp vilken hundras som passar er bäst och därefter leta upp en seriös uppfödare av den rasen. På så sätt kan ni betydligt lättare få en hund som passar er mentalt och som har större chans att vara frisk och sund även i kroppen. Behöver ni hjälp att lära er hur ni hittar seriösa uppfödare? Hojta till här på buke! Jag lovar att många här utan tvekan hjälper er så gott det går från första fundering till färdigt köp. Alla här bryr sig nämligen väldigt mycket om hundar och vill det bästa för alla levande varelser, så vi här i forumet hjälper till. Alltid.

Dessutom, om ni köper från en seriös uppfödare så kan den personen svara på alla möjliga tänkbara frågor kring uppfostran osv. Seriösa uppfödare hjälper sina valpköpare i ur och skur. Mina egna hundar, de kommer från uppfödare som jag kan ringa när som helst. De vill veta hur det går för oss helt enkelt, både bra och dåliga saker. Går det bra så gläds de med oss, går det dåligt så gör de vad de kan för att hjälpa oss åt rätt riktning igen. De är guld värda och tack vare att deras avel är riktigt bra så kände jag mig även säker på att ta hem min senaste hund, en omplacering, trots att tidigare ägare beskrev henne som "ett måndagsexemplar". Genom att ha koll på alla släktingar osv så visste jag att hon inte kunde vara annat än fantastisk. Jag hade helt rätt. Hade jag däremot haft kontakt med mindre seriösa uppfödare så hade jag aldrig vågat göra ett sådant köp som jag nu gjort.

Hur gammal är du?
13.

Att köpa blandrasvalp är ett lotteri. Även om ni hade köpt ett kullsyskon till den hund ni redan har är det inte säkert att de hade haft samma aktivitetsnivå, behov och så vidare. Köper ni en till i samma blandning kan det bli något helt annat än den ni har nu. Även om det skulle vara 90% golden, 5% labbe och 5% bc så kan det ändå bli så att hunden är totaltokig i att valla allt som rör sig, vara skotträdd på nyårsafton och bli jättestressad över att inte få ha en uppgift. Hundar är inte kloner, men rasrena hundar är avlade i massor av generationer för att göra ett specifikt jobb, merparten av rasrena hundar är bra på sitt jobb för de har en framavlad specifik instinkt.

Men vad jag skulle komma till (men inte lyckas sammanfatta) är att om ni ska köpa blandis, så är det enklare att köpa en vuxen hund. Ni vet hur stor hunden kommer bli, ni vet ungefär vilka egenskaper den har, ni vet om hunden är skotträdd, hur den hanterar småbarn och andra djur, om den är lätt att träna eller totalkorkad och så vidare. Det är inget man får veta med en valp förrän man står där med en hund som kan bli precis så man ville ha den eller totalt tvärt om. Och det är ju bra om det blir rätt redan från början.

13.

Att köpa blandrasvalp är ett lotteri. Även om ni hade köpt ett kullsyskon till den hund ni redan har är det inte säkert att de hade haft samma aktivitetsnivå, behov och så vidare. Köper ni en till i samma blandning kan det bli något helt annat än den ni har nu. Även om det skulle vara 90% golden, 5% labbe och 5% bc så kan det ändå bli så att hunden är totaltokig i att valla allt som rör sig, vara skotträdd på nyårsafton och bli jättestressad över att inte få ha en uppgift. Hundar är inte kloner, men rasrena hundar är avlade i massor av generationer för att göra ett specifikt jobb, merparten av rasrena hundar är bra på sitt jobb för de har en framavlad specifik instinkt.

Men vad jag skulle komma till (men inte lyckas sammanfatta) är att om ni ska köpa blandis, så är det enklare att köpa en vuxen hund. Ni vet hur stor hunden kommer bli, ni vet ungefär vilka egenskaper den har, ni vet om hunden är skotträdd, hur den hanterar småbarn och andra djur, om den är lätt att träna eller totalkorkad och så vidare. Det är inget man får veta med en valp förrän man står där med en hund som kan bli precis så man ville ha den eller totalt tvärt om. Och det är ju bra om det blir rätt redan från början.
Är det bättre att köpa t.ex en renrasig Labrador eller Golden Retriever?

Ja det är det :) fast det är fortfarande väldigt viktigt att kolla upp var de kommer i från och vilken stam mm. Googla på de raser du är intresserad av så kommer du hitta bl.a. Rasklubbarna där du kan läsa mer om vilka sjukdomar som kan slå igenom i rasen mm dessa sidor brukar även ha uppfödare lister som man kan kolla igenom :)

Hejsan!
Uppfostran?
Hundvakt?

Jag skulle rekommendera tik så slipper ni krångel vid löp osv.
Just att lämna de ensamma tycker jag är skönt att de är två, då är de inte helt ensamma utan har varandra. Dock så kan man ibland glömma bort att ensamträna de helt själva också. Kan vara viktigt om något händer en av hundarna eller liknande! I övrigt är det ju samma bestämmelser som om man lämnar en hund ensam. Valpar ska endast lämnas korta stunder och vuxna högst 6 timmar i streck osv.
Angående uppfostran och hundvakt. Gå till brukshundklubben och gå valpkurs samt gärna någon mer kurs. Och hundvakt är svårare och dyrare att skaffa till två.

I övrigt är det ju förstås dyrare att ha två/fler hundar. Men jag tycker det är värt det :) För mig är det fler fördelar än nackdelar.

Och angående rasvalet. Köp inte blandras. Inte för att folk är emot hundarna i sig (har själv en blandras som är högt älskad) utan för att man stödjer folk som är oseriösa och bara vill tjäna pengar. Man vet dessutom inte vad man får i mentalitet och hälsa då blandrasuppfödare inte kollar upp hundarna (en av anledningarna till att de är oseriösa).
Bestäm er för vad ni ska ha hunden till. Hur ni vill att hunden ska vara. Vad ni kan erbjuda den för liv och titta sen på lämpliga raser och sålla bland uppfödare som är seriösa och måna om sin ras, sina hundar och sina valpköpare. Det är en vän ni ska ha i 10-15 år, det är såååå värt att spara ihop ett par extra tusen för att sponsra bra avel!

Lycka till!

Om du ska ha en vanlig sällskapshund så spelar det ingen jätteroll så länge det är en utställningsavlad hund. Har ingen personlig erfarenhet av någon av raserna om jag får vara helt ärlig. Men utställningsavlade är framavlade för att vara härliga familjehundar, som tycker promenader, lite hemmaträning och att träna agility för skojs skull. Men som inte kryper ur skinnet, tuggar upp fasaden och förstör möbler av att inte få en uppgift, så som jaktavlade hundar kanske skulle göra.
Utställningsavlade goldens är de som oftast är nästan helt vita och utställningslabradorer ger ofta intryck om att vara småfeta (men det beror ju mycket på vad de får att äta och så). Självklart kan man träna och tävla med en utställningsavlad hund också.

I Sverige finns det inga rent sällskapsavlade Border Collies, för alla renrasiga BC's som ska gå i avel måste ha gjort ett godkänt vallningsprov innan, annars kan dess valpar inte registreras.

Sen så finns det ju typ 300 till raser där det kanske finns någon som passar din familj bättre. Det är ju alltid värt att kolla upp fler raser, jag gör det fortfarande även om jag är ganska säker på vad jag vill att nästa hund ska vara för någon. Ibland leder det nämligen till att man hittar en ras som passar en så mycket bättre och som verkar mycket bättre än den förra rasen man var helt inställd på innan.

Senast ändrad:
Om du ska ha en vanlig sällskapshund så spelar det ingen jätteroll så länge det är en utställningsavlad hund. Har ingen personlig erfarenhet av någon av raserna om jag får vara helt ärlig. Men utställningsavlade är framavlade för att vara härliga familjehundar, som tycker promenader, lite hemmaträning och att träna agility för skojs skull. Men som inte kryper ur skinnet, tuggar upp fasaden och förstör möbler av att inte få en uppgift, så som jaktavlade hundar kanske skulle göra.
Utställningsavlade goldens är de som oftast är nästan helt vita och utställningslabradorer ger ofta intryck om att vara småfeta (men det beror ju mycket på vad de får att äta och så). Självklart kan man träna och tävla med en utställningsavlad hund också.

I Sverige finns det inga rent sällskapsavlade Border Collies, för alla renrasiga BC's som ska gå i avel måste ha gjort ett godkänt vallningsprov innan, annars kan dess valpar inte registreras.

Sen så finns det ju typ 300 till raser där det kanske finns någon som passar din familj bättre. Det är ju alltid värt att kolla upp fler raser, jag gör det fortfarande även om jag är ganska säker på vad jag vill att nästa hund ska vara för någon. Ibland leder det nämligen till att man hittar en ras som passar en så mycket bättre och som verkar mycket bättre än den förra rasen man var helt inställd på innan.
Fast jag hade aldrig rekommenderat att köpa utställningslinjer tyvärr är dom inte avlade för att fram för allt vara trevliga familjehundar utan snarare enbart för att vara snygga i ringen, ofta är det bättre att gå på duel purpose-linjer som oftast är trevligare i psyket.

/Camilla

@Modig Korn
Utställningsavlad golden är allt från nästan vita till mörkt gyllene. Däremot är jaktlinjerna mer eller mindre uteslutande gyllene.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
563
Senast: Rumpnissen
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 261
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 368
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 696
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025