två hundar; vars ett namn?

P

_paniiik_

Hej!
Vi har två hundar, en äldre 9 år och en unghund på drygt 1,5 år.

Nu undrar jag, ni med två hundar.
Hur har ni fått dem att lystra till just sitt eget namn?
Som det är nu så kommer båda två när man ropar på en av dem.
Om man bara är med en av dem så kan man placera henne på en plats, ställa sig och ropa lite olika saker och sen namnet.
Det fattar dom båda två.
men det funkar inte när de är tsm.
Så hur går man vidare?
 
Sv: två hundar; vars ett namn?

När jag hade en lånhund hemma tränade jag mycket på det där. Min egna flams och en väninnas tok :D

Satte dom bredvid varandra, gick en bit ifrån och sa ena hundens namn.

Först sa jag namnet rätt lågt, inte bra att SKRIKA namnet då det förmodligen skulle dragit upp båda.

Innan kunde jag även säga: "Andrahunden Stanna."

Det var inte svårare än så.
 
Sv: två hundar; vars ett namn?

Vi har 7 hundar som alla kan sina namn. De får sitta innanför dörren när vi ska gå ut, sedan säger jag ett namn och "varsågod" så får den hunden passera dörren. Olika ordning på namnen varje gång.

Att lära dem det går av bara farten. När valparna är små får de alltid sitt kommando först. När det sedan kan det ordentligt börjar de få vänta på sitt kommando. Det brukar inte vara några problem.
 
Sv: två hundar; vars ett namn?

JAg har haft 4 st som mest tillsammans och alla visste vem dom var :D
Har inte gjort nåt speciellt mer än att dom hade olika ändelser på namnen allihopa
JaffA
PepsI
Bengtsson
FigO

Nu har jag bara Pepsi kvar av dessa, + lilla Turbo...ropar jag på Turbo så lyssnar inte den andra....samt att jag tror att det är lite mentalt också....han VET om jag ex bara visslar på Turbo eller honom eller båda....han bara vet det av nån anledning.
 
Sv: två hundar; vars ett namn?

Genom att få hunden att lyssna till sitt namn från början som valp. Om man nu har den sen den var valp, annars funkar det kanske med.

Vi har gjort så att vi umgås mycket med bara valpen när den är valp och ropar, lockar på den med namnet. Berömmer mycket. På så vis lär de sig vad de heter!! Den hunden vi fick som vuxen visste att han hette Rulle när han kom till oss!!:D

Nu har vi en Loffe och en Molle. Sitter de tillsammans och man säger t.ex Loffe!! Med lite uppmärksamhetskallande röst tittar bara Loffe upp och spetsar öronen!!:love: OCh samma med Molle. Däremot om man ber en komma, kommer oftast båda.... Fast det är samma med lystringen då iofs. De vet egentligen vem det gäller, men av nyfikenhet/lite avundsjuka (;)) kommer båda.
 
Sv: två hundar; vars ett namn?

hmm.. jo du har säkert rätt.
Du kan aldrig gissa hur länge jag velade mellan
varsitt, varsett och vars ett;)

Så jag gick på mitt utal och det blev "vars ett"
 
Sv: två hundar; vars ett namn?

oj:eek:
ja du, där ligger jag o mina 2 efter något:bow:
 
Sv: två hundar; vars ett namn?

Så är det med våran gamling också.
Fast ibland slår det över till att hon struntar i oss för att hon inte "hör".
:D Aja, det kan man väll låta henne komma undan med:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 106
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
981
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 795
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 359
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp