Två hovfrågor

Shaggy

Trådstartare
Novan har fått en konstig fördjupad rand på sin ena bakhov.
Har gjort en lite teckning för att illustrera hur den ser ut. Den är tydligast på insidan av hoven men finns svagt på utsidan också. Det kan finnas en liten antydan till en liknande rand på den andra bakhoven också.
OBS randen är lite förstorad på bilden (men inte så mycket :crazy:)
1-1-3.jpg

Nästa fråga är hur lång tid tar det innan man märker en hovböld? I förrgår när jag kom hem från skogen så upptäckte jag en stor sten som kilat in sig i strålfåran vid trakten på en bakhov. Stenen stack ut under hoven såpass mycket så hon måste ha trampat på den varje steg hon tog. Igår var hon inte halt men kan det fortfarande bli problem??

Är inte det där gräsmarkeringen? Alltså foderbyte som ger lite påverkan på horntillväxten (fånghästar får många gånger tydliga sådana ränder, därmed inte sagt att jag tror att Novan har det).

På R (som har ett tjockt framben och är öm i sulorna fram istället, känns inte så lovande har nästan inte ridit på en vecka) syns betessläppet väldigt tydligt en del år.

Hovbölder vet jag inte hur länge det tar innan de tittar fram, det beror väl på hästens smärttålighet och kvalitet på hovar. Det är ju inte säkert att stenen satt så att det faktiskt blir en hovböld. Hon borde nog ömma lite, ganska tidigt, kläm på stället stenen satt med en hovkrats (om du inte har en visitertång, förstås).

Jag tror inte att det har med gräset att göra eftersom hon inte går på gräs utan bara blir betad en halvtimme om dan + att hon nu får lite gräs i maten, och sen att det bara är en hov. Novan har inte haft fång. Hur vänja en häst vid bete utan att ha en gräshage?
Klämde lite på stället stenen satt igår och då reagerade hon inte det är väl bara att hålla tummarna för att det inte blir något av det.
Jag har jätteproblem att få Novan i kondition i år. Såfort jag börjar komma igång så händer det något antingen med henne eller mig så att hon blir stående ett tag igen (sucka). Får se om två veckor om hon orkar ett helt pass och verkligen ifall hon orkar två pass.

Hej, min nyköpta häst har rand men vetrinären sa inget om detta på besiktningen. Ska jag oroa mig?
:confused:

Jag börjar få mer ångest över hur han ska klara ett pass, nu har han ju nästan stått i en vecka igen. I våras hade jag en förhoppning om att jag skulle kunna rida ett eller två hoppass utöver dressyren, men det är bara att glömma då han är för fet för att belasta med hoppning nu.

Du har inte bytt hö eller växlat mellan hö/ensilage, när jag funderat lite tror jag att R en gång även fått rand på vintern när vi bytte till ensilage vid jul. Fast det är klart, när det bara är på en hov :confused:.

Just nu drömmer jag om att inte ha en enda gräshage inom synhåll. Här finns bara bete, även vinterhagarna är gröna och hästen bara sväller.

Hejsan min häst har oxå en rand men det tror jag själv inte att det är någon fara med !!
Min hovslagare har inte sagt något om det !!!
:smirk:

Där har jag iallfall fördelen med Novan att om man håller igång henne så håller hon sig i någorlunda vettigt hull, även om man inte kan kalla henne mager precis :D. Kan inte vi byta hage du får min lerhage så får jag din gräshage :idea:, jag vill ju ha ut Novan på grönt så jag slipper blöta så förbaskat mycket hö varje dag. Slarvar jag lite med blötandet en enda dag så börjar hon hosta igen :crazy: (alltså slarvar = dränker bara höt två ggr inte tre)
Bytte hö i Januari men det borde ha växt ner längre än nån cm vid det här laget, ja hon är ju inte halt så man kanske inte ska bry sig så mycket, men konstigt tycker jag det är. Det kan ju även vara så att hon plockar i sig mer grönt i hagen än vad jag tror att det finns men då borde hon se ut som en ballong med tanke på mängden hö hon får.

Så länge hästen inte har några problem behöver du väl inte oroa dig?? ränder har många hästar...en hovböld lär hon bli blockhalt av....

En häst kan gå med en hovböld ett tag innan det visar sig att det just är en hovböld !!!
Och inte vara halt innan den kommer ner ..
Men ränderna är ju inget att oroa sig för ! :smirk: :)

Det förstår väl du som alla andra människor att man inte kan "förebygga" hovbölder ...
Man kan ju inte förebygga nåt som man inte vet existerar..
eller ????
Eller har jag fel ??
Visst man kan känna igenom hästen varje dag med visiter tång, *flin* men det gör nog inte nån, för att förebygga å leta hovbölder!!! Eller gör du det!?? :confused: :confused: :angel:

:eek: :eek:
Sorry att ja va lite aggresiv ja misstolade din fråga !!!
Men håller med dig om att man inte behöver vara orolig
Man märker ju om det skulle vara något !!
Finns ju värre saker att oroa sig för å om !!!
:D :banana:

Vet inte vad det kan vara men som någon annan skrev har jga för mig att fång hästar kan ha sånna "fåror"...

Tror inte att du behöver oroa dig om hästen inte har ont, hade varit värre om det hade vart en spricka... :crazy:

Jag brukar inte ooroa mig för sånt här. För några månader sedan hade jag sagt ...och.. blir det nåt så blir det nåt. Anledningen till att jag oroar mig så nu är att Novan har den där hmhm hostan som gör att jag inte vågar ta in henne i stallet. En hovböld skulle väl (vad jag vet) resultera i att hon inte fick gå ute dygnet runt och det vore milt uttrykt inte bra. Som jag skrev längre upp, om jag slarvar med höblötningen det minsta lilla lilla en dag så hostar hon dan efter. Det är därför jag undrar hur länge jag behöver vara orolig för Novans hov eller eg lungor. Jag får snart magsår för den där hostan.
Den andra frågan om skåran följde med av bara farten.

Undrar bara
Men vad har veterinären sagt om hostan då ??
Finns det inget annat du kan göra åt den ??
Lycka till :)
Ikeline

Jag låter då mina vara ute även om dom har/haft hovböld...det är bara att skära upp och lägga i bomull t ex dränkt i jodsprit...det är lika illa att dom står inne o trampar i skit o piss....låt hästen vara ute..kolla temp o slemhinnor, eller försök att få nåt ur en veterinär för hostan...... :)
jag har gett en blandning av timjan o anis till hästar med hostproblem..2 delar timjan och en del anis...koka i 1,2 lvatten ca 10 min..låt dra några timmar och sila av..ge 1 dl 2 ggr om dan...du kan även blanda i lite av "örterna"som blivit kvar i maten :)

Jag vet inte om det funkar, men en kompis till mig fick domen "astma" på sin häst och beordrades av veterinären att ge den alger..(tror det var havs-alger)
Hon sålde hästen sen så vi fick aldrig direkt veta hur det hjälpte..
Nu är det ju visserligen kanske inte samma typ av hosta.
Astma är ju inget farligt, om man inte utsätter den för alltför mycket damm.
Men om det är typ början till kvickdrag så hjälper ju inga alger i världen..
Hosta kan ju bero på så väldigt många faktorer.. och jag tror endast en veterinär kan säga vad det är för fel..
Allt annat blir mest bara spekulationer.. *inte bra* :crazy:

LYCKA TILL!!! :)

Tack för tipset med timjan anis avkoket :bow:.
Hennes hosta är kollad av distriktsvet som inte hittade nånting (alltså inte ens nån hosta :confused:). Sen är hon även kollad på klinik med EKG och endoskopi. Endoskopin visade att hon var väldigt fin i luftrören men EKG visade en något förstorad högerkammare. Novan hostar inte på hostprovaktion och inte när man kväver henne utan endast vid ansträngning. Innan hon fick gå ut dygnet runt så kunde hon inte röra sig och hosta på samma gång för hon tog i så himmla mycket. Vet skrev ut ventipulmin men det hjälpte inte alls.

Liknande trådar

Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: Bialitt
·
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 879
Senast: Lindsen
·
Hästvård Teorier? Som synes så har vänster framhov fått en rand som på utsidan är en "grop" inåt och på insidan hoven en bula utåt. Det är...
2
Svar
37
· Visningar
4 783
Senast: hovis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar