Först vill jag tacka dig sedan vill jag dels påpeka för dig att tråden inte handlar om dina frågor samt att det är helt omöjligt att "påstå" att en hov är stor eller liten utan att först ta av skon och sedan kontrollera vägghornets tjocklek,symetri,mängden gammalt sulhorn,hur mkt bärrand som kan verkas bort samt strålens position till övriga hoven och slutligen benaxelns balans i förhållande till hovens balans och vise versa. Hörnstöden inte heller att förglömma
Allt detta görs genom att man med hovknivarna först renskär sula,stråle hörnstöd samt traktvinklar från ALLT gammalt dött horn, sedan kan man ganska säkert göra en mer grundlig bedömning.
Man bör dock skilja på både mängden renskäring samt verkningen utifrån om hästen skall vara skodd eller gå barfota.
Jag vill inte hålla med dig om att själva hoven ser "stor ut" däremot så tycker jag den ser lite hög ut och förefaller sakna optimal symetri (vilket man sällan finner på x-benta hästar) Angående vägghornets tjocklek så är ju det optimala lika mkt vägghorn utanför vita linjen i HELA hoven (det vill säga tådelen,sidodelarna och traktdelarna.) Man skall ha klart för sig att vägghornet är hela övriga hovens innaförliggande strukturers hårdaste och mest skyddande horn så jag bollar tilbaka frågan till dig,
hur tjockt vägghorn utanför vita linjen anser du vara optimalt för en välbalanserad hov ?
Utifrån vad som nu framkommit från trådskaparen ang. överbenen på skenans mediala sida trax under carpus så har jag full förståelse för hur detta försök till ökad förbening och hästens naturliga försvar utifrån ett försök till ökad hållbarhet uppkommit då det även avspeglas i själva hoven.
Tyvärr är det lite sent att börja "mickla" nu med denna häst nu utan det skulle ha tagits tag i redan under hästens första sex levnadsmånader, dock så har jag lite ideer om hur jag skulle gå tillväga på denna individ för att utan massa krångel försöka hjälpa den till att försöka jämna ut balansen i hela hoven. Man måste då dock utgå ifrån benaxelns balans för att hoven skall komma i jämnare balans och inte tvärt om.
Nu börjar jag bli så OT att jag bör sluta.