- Svar: 63
- Visningar: 5 494
Strax före midnatt på tisdagskvällen fick SOS larm om att två hästar gått genom isen vid Gräsö utanför Öregrund. Den ena hästen räddades ur vaken, men den avled senare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men om man rider sina hästar på is och trillar i är det inte ägarnas ansvar då? Är det inte ägarnas fel om dom väljer att rida på isen? Svar på det: ja det är det. Sen så var det inte så nu. Jag har skrivit flera gånger att jag antog det. Men som vanlig så hänger folk på såna här forum upp sig på småsaker.Du skrev att det var ägarnas ansvar och att de red på isen så hästarna "trillade i", läs vad du skriver för skit!
Man "trillar inte i", man går igenom isen. Jag har nog inte hört talas om någon som med vilja har ridit på is och gått igenom. Dom som rider/kör på is har kontrollerat isen innan. Is är ett fantastiskt underlag, med bra stötdämpning.Men om man rider sina hästar på is och trillar i är det inte ägarnas ansvar då? Är det inte ägarnas fel om dom väljer att rida på isen? Svar på det: ja det är det. Sen så var det inte så nu. Jag har skrivit flera gånger att jag antog det. Men som vanlig så hänger folk på såna här forum upp sig på småsaker.
Sluta hitta på skit om andra hästägare och underliga scenarier så är det ingen som behöver haka upp sig. Jag tror ingen människa rider vid en ränna eller en råk så de riskerar att trilla i. Är det ingen ränna eller en råk kan man inte trilla i, man kan gå igenom.Men om man rider sina hästar på is och trillar i är det inte ägarnas ansvar då? Är det inte ägarnas fel om dom väljer att rida på isen? Svar på det: ja det är det. Sen så var det inte så nu. Jag har skrivit flera gånger att jag antog det. Men som vanlig så hänger folk på såna här forum upp sig på småsaker.
Det är livsfarligt om det inte är oficiella vintervägar, eller bilspår som ses efter av lokalbefolkningen samt att de som rör sig där är medvetna om riskerna o har skyddutrustning med sig o mobiltelefon. Att du skriver som du gör betyder att du inte har isvett.Såklart det inte är farligt. Travlopp går på isbana i norra Sverige hela vintern. Is på en sjö/hav är ett fantastiskt underlag. Bra svikt och bra fäste.
Jag har skrivit att isen ska kontrolleras innan, det är självklart. Jag går inte ut på is som inte är kontrollerad. Jag rider/tränar gärna häst på bra is.Det är livsfarligt om det inte är oficiella vintervägar, eller bilspår som ses efter av lokalbefolkningen samt att de som rör sig där är medvetna om riskerna o har skyddutrustning med sig o mobiltelefon. Att du skriver som du gör betyder att du inte har isvett.
I inlägget jag svarade på skrev du att det var säkert, hur skall du ha det?Jag har skrivit att isen ska kontrolleras innan, det är självklart. Jag går inte ut på is som inte är kontrollerad. Jag rider/tränar gärna häst på bra is.
Läs hela tråden. Ja, is är säkert om den är kontrollerad.I inlägget jag svarade på skrev du att det var säkert, hur skall du ha det?
Läs vad du skriver sj'lv, vilket jag reagerade på. Att den skall vara kontrollerad skrev du efter att jag svarat.Läs hela tråden. Ja, is är säkert om den är kontrollerad.
Det här är ingen "instruktioner innan du rider på is-tråd". Jag bemötte bara att is var farligt och halt och man var dum som red på den.Läs vad du skriver sj'lv, vilket jag reagerade på. Att den skall vara kontrollerad skrev du efter att jag svarat.
Läs vad du skriver sj'lv, vilket jag reagerade på. Att den skall vara kontrollerad skrev du efter att jag svarat.
Man "trillar inte i", man går igenom isen. Jag har nog inte hört talas om någon som med vilja har ridit på is och gått igenom. Dom som rider/kör på is har kontrollerat isen innan. Is är ett fantastiskt underlag, med bra stötdämpning.
Det gör inte tvåbeningar heller.Is är inte halt att rida på om man har rätt brodd på hästen. Jag och min kusin var ute och travade på is i julas, förvisso ingen sjö, skulle inte rida på sjö-is om jag inte visste att isen var tillräckligt tjock.
Är förstås en annan femma om hästarna kommit lösa, de ser inte skillnad på is som bär eller inte. Tragiskt det som inträffat.
Vad tänker folk med när dom rider på isen?
Men om man rider sina hästar på is och trillar i är det inte ägarnas ansvar då? Är det inte ägarnas fel om dom väljer att rida på isen? Svar på det: ja det är det. Sen så var det inte så nu. Jag har skrivit flera gånger att jag antog det. Men som vanlig så hänger folk på såna här forum upp sig på småsaker.
Läser vi samma artikel? Den jag läser står det nämligen ingenting om att några ryttare på hästarna och vem rider ens mitt i natten under vinterhalvåret?
Läser vi samma artikel? Den jag läser står det nämligen ingenting om att några ryttare på hästarna och vem rider ens mitt i natten under vinterhalvåret?