Två hästar döda på Axevalla

Snuffsan

Trådstartare
Cirka ett 50-tal hästar har drabbats av hästinfluensa på Axevallatravet. Under det senaste dygnet är det två hästar som dött på grund av A2-influensan.
Flera travstall i Sverige har den senaste tiden drabbats av hästinfluensan och flera stall på Axevalla är nu isolerade

från Ridsport

Vad säger travfolket? Dags att omvärdera vacinationerna?

Sv: Två hästar döda på Axevalla

Vaddå? Vaccineras inte travhästar?????

Nej, det är inte vaccinationstvång på travare.

Nu verkar ju dödsorsaken vara lunginflammation, iofs bakterieinfektion till följd av influensan, men inte influensan i sig vad jag förstår.

Antingen har inluensaviruset muterat sig och angripit hästar mycket hårdare än tidigare, vilket i så fall vore helt nytt, jag har då aldrig hört talas om någon liknande sjukdomsutveckling i samband med influensa. Eller så har det blivit olyckliga komplikationer i samband med de här två hästarna.

Om det är så att viruset blivit så här pass mycket aggresivare så tycker jag definitivt det är dags att fundera på vaccinationstvång. Men måste vaccinet förnyas i så fall, om viruset ändrat sig? Om viruset är som det varit tidigare tycker jag inte det är nödvändigt med vaccinationstvång.

(Mina travare är vaccinerade)

Ok, lunginflammation som följdsjukdom alltså. Var har du läst det? I ridsport står det bara "två hästar som dött på grund av A2-influensan"

Det står i en annan artikel "STC rapporterar att det förekommer influensa i flera travstall och att influensan nått en viss geografisk spridning. "

Otrevligt. Vad säger andra travarägare? Pratas det om vacination nu?

Om viruset måste ändras är ju intressant för alla, kanske någon mer insatt i det medecinska som kan svara på det?

Ok, lunginflammation som följdsjukdom alltså. Var har du läst det? I ridsport står det bara "två hästar som dött på grund av A2-influensan"
www.travnet.se

Det står i en annan artikel "STC rapporterar att det förekommer influensa i flera travstall och att influensan nått en viss geografisk spridning. "
Det förekommer ju då och då, så det i sig är väl ett väldigt störande moment, men inget nytt i sig. Men tydligen verkar viruset ha ändrat karaktär en del, så att det är lite svårare att få bukt med, hästarna har inte hunnit utveckla immunitet mot den/de nya varianterna ännu. Så med det i bakhuvudet så är det kanske dags ändå för vaccinationstvång?

Otrevligt är det ju onekligen, speciellt innan man vet omfattningen. Har inte hört så mycket bland andra travmänniskor, känns som man mest avvaktar just nu.

Det hade varit intressant att höra ja! Förstår inte det här med att travare inte vaccineras...

Hade en diskkusion med en travtränare för ett tag sedan om detta, men h*n tyckte bara att det var sååå onödigt, hästarna blev minsann förkylda ändå :idea: :crazy: (Även att försäkra var onödigt, h*n hade gjort det förut, men aldrig tjänat något på det *suck*)

Svar på dina (och andras) funderingar finns att läsa på http://www.travronden.se eller http://www.travnet.se. Den troliga orsaken, eller en bidragande orsak i det ena fallet kan vara att hästen nyligen kastrerats. I båda fallen handlar det dessutom om unghästar som ju är något känsligare.
Jag har heller aldrig hört talas om detta snabba händelseförlopp. Man hade tagit ut hästen på stallgången, tempat den, konstaterat feber, ställde åter in hästen i boxen. Hästen la sig ner ganska omgående och somnade stilla in. Jag tycker naturligtvis att det är oerhört tragiskt att detta händer.
Vaccinationstvånget togs bort någon gång under 90-talet. Jag har själv alltid propagerat för vaccination (mina 6 travare är självklart vaccinerade), men motståndet har varit hårt och motiveringen har varit att "det inte ger ett fullgott skydd" och "dom får influensan iaf, fast inte lika kraftigt och med vaccination är det svårare att upptäcka sjuka hästar".
Nu verkar det vara en ny typ av influensa som dykt upp och då måste det ju tas fram ett nytt vaccin som "biter" på denna stam. Dessutom får vi väl avvakta resultatet från obduktionen av de två nu döda hästarna.

"det inte ger ett fullgott skydd" och "dom får influensan iaf, fast inte lika kraftigt och med vaccination är det svårare att upptäcka sjuka hästar".
.

Men det tycker jag är ganska dåliga ursäkter! :crazy: Även om skyddet inte är 100% så minskar man riske BETYDLIGT och det borde det väl värt ett par hundra om året, det är ju dessutom ofta ganska värdefulla hästar! Det är ju inte heller första gången ovaccinerade hästar har dött av hästinfluensa eller komplikationer i samband med den...

(Även att försäkra var onödigt, h*n hade gjort det förut, men aldrig tjänat något på det *suck*)

Om man har X antal hästar och ett par hundra i försäkringspremie varje månad så kan det helt klart vara värt att spara de pengarna själv och betala hela kalaset själv om det skulle hända hästarna något.

Själv betalar jag ca 400:-/månad för min häst, och med 4 hästar skulle det 1600:- bara i premie. Då skulle det nog kännas vettigare att lägga undan 500-1000:- själv varje månad istället för att sponsra försäkringsbolaget.

För hur stor är risken att det händer alla 4 hästar något exakt samtidigt?

Så jag förstår absolut hans resonemang, om det var så att han hade fler hästar. Eller så vara han bara rik?;)

I det här fallet är hästantalet MKT MKT begränsat om man säger så...;) Å rik, tvärtom. Här snålas mer än väl på foder/stall mm, så det är kanske inte så konstigt om det är för dyrt med försäkrinspremien!:crazy:

Jag blir väldigt fundersam då jag läser att trots att man konstaterat att influnsa finns på Axevalla, hästar har dött, stall är isolerade så genomför man tävlingar!?

Hade det varit i ridsport så hade allt ställts in omedelbart. Varför resonerar man inte så inom travet?

*OBS: Jag vill absolut inte anklaga eller ställa varken dig eller någon annan här till svars, jag försöker bara bilda mig en uppfattning om vad travet håller på med. För mig känns det hela nämnligen helt vansinnigt.

Det värsta tycker jag är att dom körde tävlingar på axevalla trots influensan!

Mina hästar är oxå vaccinerade.

Snuffsan:
"Hade det varit i ridsport så hade allt ställts in omedelbart. Varför resonerar man inte så inom travet?"

Finns annat inom ridsporten som jag tycker travet har bättre ordning på (enligt mig).

Senast ändrad:

usch hörde det precis.
vi har antagligen fått hit den till vårat stall.
ifa skall vi hantera situationen som den vore det.
en häst visar symptom här, den kommer från ett ställe
som efter hästens flytt blev isolerat.
trist verkligen trist då jag har ett dräktigt sto.

*knapplån*

Åhh, gud vad tråkigt för dom! Förra vintern var det Kvarka, och nu detta..blää

Jag vaccinerar bara mina om de måste starta i Danmark, tycker att det är rätt onödigt.
När jag jobbade i olika travstall så var det inet direkt nån skillnad på de som var vaccinerade och ovaccinerade, de blev lika sjuka ändå.
Enda skillnanden man märkte var att unghästar vars mammor var noggrant vaccinerade brukade hålla sig friska.

Visst är det skillnad på vaccinerade och inte vaccinerade. Det kan säkert någon vet härt leta upp färsk statestik på.

Jag har svårt att förstå hur man kan resonera som du gör. Hur kan du tycka att det är onödigt?

Och vad tycker du om att man kör tävlingar på Axevall i samband med detta?

Cirka ett 50-tal hästar har drabbats av hästinfluensa på Axevallatravet. Under det senaste dygnet är det två hästar som dött på grund av A2-influensan.
Flera travstall i Sverige har den senaste tiden drabbats av hästinfluensan och flera stall på Axevalla är nu isolerade

från Ridsport

För det första så VET dem inte om det beror på A2, veterinären tror det har med komplikationer som funnits innan eller som kommit efter.

Och ja, jag har alltid tyckt att a2 vaccination skulle vara obliagoriskt för alla travare. Dock är det inte det och då får man se till att ens egna är vaccinerade iaf.

Senast ändrad:

Travbanan ringde runt och kollade om det fanns folk som var intresserade av att starta sina hästar. Om inte jag har fel så var väl detta innan dödsfallen kom ut i allmänheten (fick sj höra det så sent som igår och då hade tävlingen redan genomförts). Så innan dess trodde folk att det "bara" var A2 och hade kanske vaccinerade hästar. Vad vet jag, ja hade inte chansat.

Som jag sa, jag har sett 100 tals hästar insjukna i influensa, och ingen som helst skillnad märktes på de ovaccinerade och de vaccinerade, det verkade slumpartat vilka som blev sjuka och vilka som inet blev det, en ovaccinerad kunde hålla sig frisk och en vaccinerad kunde bli dödssjuk.

Tävlingar på Axvalla. Om det fanns A2 inne på banan så tror jag inet att man hade haft tävlingar där. En häst på Axvalla betyder inet att den står just på Axvalla utan att den står hos nån tränare som har sin licens på axvalla. Den kan alltså bo i ett stall 10 mil därifrån.

När det finns PÅ banan så blir det inga tävlingar, de flesta vill ändå inet starta sina hästar där då utan styrker pga smittorisken.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 744
Senast: BIMM
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) A2-influensan har kopplat greppet om trav-Sverige. Axevalla är hårt drabbat med flera isolerade stallar och under det...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: faxlin
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 082
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka