Två hanhundar som inte håller sams

partypinglan

Trådstartare
Hej, har två hundar en okastrerad hane 3 år, O, bichon havanias, och en kastrerad fd gatuhund på 2,5 år, H, border collie, kom till oss den 30 Januari. Dom funkade bra i början men sen efterhand så började de morra lite åt varandra och sen har det blivit värre. Dom har rykt ihop 3 gånger så mycket att vi fått dra isär dom.

Märker att O vaktar mycket, han äter inte kvällsmaten när H gör för att ligga och vänta tills H vill gå på hans mat. Han lägger ex. tuggben på öppna ställen för att sen lägga sig och vakta en bit ifrån tills H går fram o då hoppar han fram o nafsar till och då har de rytit ihop.
Men i sängen och under mitt skrivbord där de oftast vill ligga så kommer bara H och morrar och O går undan.Ute kan de springa och ha roligt och de nosar på samma fläck.

Har försökt att säga tydligt nej när de visar någon ilska mot varandra men det fortsätter och de mest ilska bråken blir värre..

kanske ínte var tydlig, de äter i olika rum men O kan ligga och vakta sin mat länge. Tuggben får dom också isär men ibland tuggar O bara lite grann och sen gömmer någonstans och tar fram efter flera timmar igen, ibland är det inte heller bara tuggben utan även strumpor el. tofflor som han tycker om att bära runt på som han kan lägga sig och vakta.

Kastrera den ena eller båda, samt kombinera med träning. Du måste tala om att vaktande av resurser inte är okej.

Min hund kan vakta saker mot katterna ibland, inkl lägga ut "lockbeten" och vänta. Jag säger ifrån, hunden får gå i korgen och så tar jag föremålet och tar bort. Alla saker i det här hushållet är mina och jag bestämmer över dem. Kan man inte ha saker och sköta sig med dem får man inte ha några saker.

Hunden har fort lärt sig att mopsa kring resurser gör att de försvinner. Om man inte mopsar får man ha dem.

Om man inte äter upp något inom en bestämd tid tar jag undan det och erbjuder igen nästa mål. För om han fick ligga och vakta sin mat och ha lite kul och den ändå fanns kvar sen när han lekt färdigt, varför skulle han äta direkt.

Vi hade faktiskt här ikväll en liten tendens. Han fick bitar av lammstek till kvällsmaten. Stod och tittade efter katterna utan att äta. Räckte med att jag frågade om "matte skulle ta undan maten" för att han skulle sluta se om han kunde lura dit någon katt och äta upp maten normalt.

Han får dock milt markera mot katt som stör när han äter eller är i korgen, på samma sätt som katterna milt får markera att de vill vara ifred. Men nåt gruff vill jag inte veta av, han skulle kunna döda en katt på en tiondels sekund om han ville.

Nämnda hund rök ihop med min andra hane om saker några gånger när han började bli könsmogen för övrigt. Jag kastrerade, tog isär dem ett tag och hade sedan munkorg på båda och introducerade dem igen där jag var tydlig med att i mitt hus tolererar jag inget bråk. Tog bort alla leksaker och ben en period med. I början var jag stenhård med att hundarna inte skulle bry sig om varandra. Nästa steg att tolerera att jag brydde mig om den ena utan att den andra fick komma. Parallellt med det fick den ena vara lös under promenader och den andra i koppel (munkorg på båda) och så bytte jag om. De sov endera med munkorg eller i olika rum. Eliminerade helt möjligheten att ryka ihop och iom munkorg kunde jag utan fara korrigera ev tendenser.

De fungerade bra ihop normalt sedan men tog en tids jobb.

Kastrera den ena eller båda, samt kombinera med träning. Du måste tala om att vaktande av resurser inte är okej.

Min hund kan vakta saker mot katterna ibland, inkl lägga ut "lockbeten" och vänta. Jag säger ifrån, hunden får gå i korgen och så tar jag föremålet och tar bort. Alla saker i det här hushållet är mina och jag bestämmer över dem. Kan man inte ha saker och sköta sig med dem får man inte ha några saker.

Hunden har fort lärt sig att mopsa kring resurser gör att de försvinner. Om man inte mopsar får man ha dem.

Om man inte äter upp något inom en bestämd tid tar jag undan det och erbjuder igen nästa mål. För om han fick ligga och vakta sin mat och ha lite kul och den ändå fanns kvar sen när han lekt färdigt, varför skulle han äta direkt.

Vi hade faktiskt här ikväll en liten tendens. Han fick bitar av lammstek till kvällsmaten. Stod och tittade efter katterna utan att äta. Räckte med att jag frågade om "matte skulle ta undan maten" för att han skulle sluta se om han kunde lura dit någon katt och äta upp maten normalt.

Han får dock milt markera mot katt som stör när han äter eller är i korgen, på samma sätt som katterna milt får markera att de vill vara ifred. Men nåt gruff vill jag inte veta av, han skulle kunna döda en katt på en tiondels sekund om han ville.

Nämnda hund rök ihop med min andra hane om saker några gånger när han började bli könsmogen för övrigt. Jag kastrerade, tog isär dem ett tag och hade sedan munkorg på båda och introducerade dem igen där jag var tydlig med att i mitt hus tolererar jag inget bråk. Tog bort alla leksaker och ben en period med. I början var jag stenhård med att hundarna inte skulle bry sig om varandra. Nästa steg att tolerera att jag brydde mig om den ena utan att den andra fick komma. Parallellt med det fick den ena vara lös under promenader och den andra i koppel (munkorg på båda) och så bytte jag om. De sov endera med munkorg eller i olika rum. Eliminerade helt möjligheten att ryka ihop och iom munkorg kunde jag utan fara korrigera ev tendenser.

De fungerade bra ihop normalt sedan men tog en tids jobb.
Gathunden är redan kastrerad står det i första inlägget.

Min hund blev så där vid 3-års ålder, kom liksom över en natt. Från att lekt med alla hundar oavsett kön till att börja markera mot andra hanhundar. Speciellt om det var mat, ben eller godis involverat
Till och med lillkatten flög han på när de bägge satt och tiggde hos husse. Han som normalt är skiträdd för lillkatten. Men jag upplever att det faktiskt börjat lugna ner sig nu ett år senare.
Förutom att lillkatten fortfarande inte får tigga mat av husse :cool:

Om det gått så långt så ni fått dra isär dem flera ggr ska de leva åtskilda i hemmet. Skaderisken är stor och det är inte en trevlig levnadssituation för dem att 24/7 leva med hot från en flockmedlem. Ibland skär det sig tyvärr mellan två individer och det är inte alltid det går att lösa. Men leva tryggt ifrån varandra går.

Men varför inte bara ta bort maten när ni släpper ihop dom igen?

Hur är hundarnas levnadssituation annars? Får de bränna ur sig tillräckligt med energi? Har havanaisen lugn och ro? För det känns som ett stress/osäkert beteende.

Får hundarna skador av slagsmålen eller låter de mer? Stor storleksskillnad?

Alltså jag tycker inte de låter omöjliga så sett.. Om de i övrigt trivs med varandra hade jag nog personligen testat träna bort det först. Ta bort alla resurser. Se till att hundarna är LUGNA inomhus och inte stör varandra och tom ha dom platsade i korg eller annan sovplats mycket. Få havanaisen att släppa ansvaret på att han måste skydda allt. Och låta dom bränna av energi ordentligt ute. Både fysisk och mental och helst tillsammans så de liksom får göra roliga saker ihop, om det funkar bra.

Om det inte funkar att träna bort hade jag omplacerat. Hade själv aldrig orkat bo med hundar som inte funkar ihop.

Om det gått så långt så ni fått dra isär dem flera ggr ska de leva åtskilda i hemmet. Skaderisken är stor och det är inte en trevlig levnadssituation för dem att 24/7 leva med hot från en flockmedlem. Ibland skär det sig tyvärr mellan två individer och det är inte alltid det går att lösa. Men leva tryggt ifrån varandra går.

Enig i detta. Jag hade inte velat tvinga mina hundar att leva i en flock med individer de har så stora aversioner emot. Att kunna slappna av i hemmet (både hundar och folk) tycker jag är oerhört viktigt.

Det är en av de mest avgörande faktorerna när jag tar hem kollohundar och nya flockmedlemmar. De MÅSTE fungera fint med de andra hundarna.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 748
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 645
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 822
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar