två frågor =)

ninno

Trådstartare
Hej. För det första undrar jag om man kan ge sin häst endast hö året runt? alltså inget kraftfoder, havre.. vet inte så mkt som det här med maten..

sen undrar jag också hur ofta hästen ska avmaskas?
tacksam för svar :)

Sv: två frågor =)

Om det är ett bra hö och hästen inte har alltför stora behov så kan den leva på det. Men året om vet jag inte om jag skulle vilja precis. Jag tycker att det är viktigt att de får gå på bete på sommaren. Mina hästar går i stora hagar hela året.

Om du har bra värden i ditt grovfoder kan hästen mkt väl klara sig utan kraftfoder. Man brukar säga att kraftfoder "fullgör" hästen behov i form av näring, vitaminer, energi osv. Har du ett sk. "perfekt" grovfoder behöver du inga tillsatser, tyvärr är detta inte direkt vanligt. Speciellt inte under de förhållanden vi har för skördarna nu, regn året runt, dålig vinter med lite snö och för hög temperatur vilket leder till att marken inte får tillräckligt med vila, skadedjur förökas och näringsämnen förstörs.

Hittade lite snabbt en länk till dig, hinner inte leta längre. Där kan du lätt läsa lite kort om avmaskning. Annars får du säkert fler bra svar av andra.

okej, men han får förstås gå på sommarbete på sommaren. Han går ute hela året, i en hage som är 1kmx1km stor. Havre får jag inte ge honom, är det kraftfoder? vad hör till kraftfoder? :crazy:

varför får du inte ge hästen krafftfoder?

du tar träckprov för att se om hästen har mask och avmaskar efter vad provsvaret blir.

havre får jag inte ge honom, är det = kraftfoder? Det går direkt i huvudet på honom, blir så överenergisk

Jag har tre stora kallblod (alla är i 700-kilosklassen) och de får inget kraftfoder eftersom hösilaget innehåller allt de behöver. Det enda jag ger, förutom hösilage, är en liten, liten skvätt betfor för att de ska få i sig sina mineraler och linfröoljan. Två av hästarna rids och tränas, den tredje är unghäst och nyligen igångsatt med arbete från marken.
På sommaren, från mitten av maj och till slutet av september, går de på bete dygnet runt men rids som vanligt.

Jag tar träckprov i mitten av mars och skickar in. Jag köper Kolla masken - kit på Granngården eller på Apoteket. Mina hästar har bara visat noll på proven, så jag har i princip inte avmaskat på över två år. Enda undantaget är avmaskning mot styngflugans larver på hösten, eftersom vi har gott om styngfluga där jag bor.

Immer

havre får jag inte ge honom, är det = kraftfoder? Det går direkt i huvudet på honom, blir så överenergisk

När jag köpte mitt sto för sju år sedan sa säljarna att man absolut inte fick ge henne havre eftersom hon blev alldeles skogstokig av det. På den tiden stod hästen inackorderad och stallägaren gav henne lite havre på prov - inga problem. Som mest stod hon på en dygnsgiva på tre kilo men det var alldeles för mycket - hon blev slö :p
Nu, när hon inte får något kraftfoder, är hon piggare än någonsin. Mycket välmusklad och oerhört arbetsvillig. Och alla gallorna hon hade tidigare är puts väck, benen är som på en unghäst (hon är 16).

Immer

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 231
Senast: Blyger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 352
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka