Två frågor!!

T

Toffel

Hej alla som har distansen som sitt stora intresse! Jag har dels en förfrågan och dels en fråga!

Frågan först; har fått hem mina carlifornia riding thigts och undrar vad ni andra tycker om dessa, hur är hållbarhet och när använder ni dom, privat eller bara på tävling? Har ej ridit i mina ännu men dom verkar mkt sköna..

Sedan undrar jag om ni inte kan lägga ut bilder på er och era hästar? Gärna med all utrustning på er och hästen:bow: (Skulle gärna göra detsamma men har ingen kamera nu så det får vänta)..
Är alltid intressant att se olika ekipage och vad dom använder för sadel, träns och kläder till sej själva!

Hm, kom på en liten fråga till! Har sett ett antal ekipage i ridsport mm som använder renfäll närmast hästen under sadeln. Är detta så bra som man har hört? Funderar på att köpa ett men är lite fundersam till hur man använder det på bästa sätt och hur får man rent det från tex svett?

Tack så mkt på förhand!

Sv: Två frågor!!

Jag har haft mina distansridbyxor i över 6 år, jag minns faktiskt inte. Numera använder jag dem bara på tävling. Tycker de är MYCKET bra och mer hållbara än vad de ser ut att vara. I början var det lite storblöjkänsla, men de blir ingångna o sen tänker man inte på det.
Jag brukar låta min renfäll torka och sedan borstar jag det. Har aldrig tvättat mitt. Det blir inte så tovigt smutsigt som lammull blir och ja det är så bra som man hört.
Jag har en bild på min avatar, den är inte stor men där är vi.
// Linda

Hej,
Har två riding tights. De gamla tränar jag med hemma och de andra som är lite fräschare har jag på tävling. De har hållit jättebra i massor av år och är sköna att rida i. Det första jag gör är dock att sprätta bort stoppningen i ändan. Jag rider med rumpvärmare året runt i stället.
Renskinn har jag med och det fungerar bra. Suveränt tryckutjämnande. Jag köpte ett stort som räckte till två "vojlockar". Jag rekommenderar att bara borsta det ordentligt efter användning. Det ena spolade jag av efter en tävling och sedan luktar inte det så mysigt. Alltså man måste inte bara borsta häst utan även ren!

Renskinn är överlägset. Jag gör som Lilian med mina. Sedan brukar jag dessutom när jag tagit av dem och de är svettiga skaka ur dem ordentligt. Då delar håren upp sig - blir annars lätt hopklistrade hår - och då är det inte så mycket att borsta före nästa gångs användning. Som sagts ett skinn räcker till två vojlockar så att man kan byta i grind åtminstone en gång.

Bilder: ja varför inte titta på vår hemsida. Det finns inte så många kort på mig där där utrustning syns, men många på andra. Kanske jag skall ta lite kort på fullklädd häst.

www.nerikesdistansryttare.org

Hälsning Maja

Tack till er som svarat:bow: Blir nog en renfäll till nästa år.. hrm, nalkas ju mkt utgifter inför julen:smirk:

Ah...:) Får väl fjäska lite för sambon!!

Var har ni andra köpt era skinn? Såg att kaupre ridsport säljer sådana. Spelar det någon roll var man köper det och vad fick ni betala? Tack snälla för svaren jag får!

Stopek skrev:
Renskinn är överlägset. [...] Som sagts ett skinn räcker till två vojlockar så att man kan byta i grind åtminstone en gång.
Hur stora vojlockar gör ni då? Jag har ju en SS och den är lååång. Har nu köpt en begagnad renskinnsvojlock (dvs den är just så stor som en vojlock, så någon har redan skurit till den med det syftet) och tycker den är lite liten. Skulle INTE ha den under min SS, men till min FitForm är den rätt så okej.

Min fråga är alltså:
Hur mycket av renskinnet syns utanför själva sadeln? Eller, säg att ni har en bomlös sadel med pad - sticker renskinnsvojlocken ut utanför padden då? Jag försöker få grepp om ifall min är för liten eller inte?

/JES

En fråga till.. Har sett ett flertal bilder där ryttaren har renskinn. Men vad jag kunnat se så använder i inte alla det på samma sätt. En del har det med skinnet mot hästen, har kanske sett så fel men så har det sett ut. Vad jag kan förstå och det som känns rätt så ska väl pälsen vara närmast hästen?

Passar på att ställa en unghäst fråga också! Har inte haft unghäst tidigare, alltså en häst som ingen ridit regelbundet när jag köpte den. Hästen är väl knappast så ung längre (6 år) men jag red in henne sent och har nu börjat rida mer regelbundet varannan dag. Min fråga är, för att rida en CR på 4-5 mil, hur länge anser ni att hästen måste tränas före? Tex, skulle man med denna häst kunna vara med på en CR nästa höst?

Jag har bara varit med på prova på ritter tidigare sedan blev den hästen olyckligt sparkad och kan bara ridas lugnt och ingen träning. Alla planer på tävling grusades då och min distansdebut har fått ligga på hyllan länge. Men mitt stora intresse har ändå alltid varit distans och nu känns det äntligen som att man kommer någonvart, vill bara absolut inte pressa hästen på något sätt utan ta det väldigt lugnt.. Så kom gärna med tips ni som vill och kan!:bow:

Det går säkert bra att rida en CR som du planerat. Min Racer var ingen unghäst när jag köpte honom, men han hade stått i ett år och innan dess inte tränats för ridning utan för travet. Det tog mig ett år att träna upp honom till ridhäst (uteritter, skogsritter och dressyrgrunder) och sedan distansträning i 6 mån. ungefär. Mätte upp en sträcka på 1 mil och red den för att hitta tempo, sedan "byggde" jag till sträckan så den var på 2 mil. Varvade denna träning med klättring och dressyr och några hoppsprång och givetvis vila. Sedan var det inga problem att starta CR på sommaren och sedan en T50 i slutet av säsongen.
Bara man tar det lugnt så klarar hästen en CR på 4-5 mil. Det är nog tuffare för ryttaren...(i alla fall var det så för mig)
Hälsningar
Maria

PICT0024.jpg

Så här ser vi ut !
/Cetzy

Här kommer en bild på mig och min häst. Någonting åt detta håll brukar vi se ut... Fast vad som inte syns på bilden är att sadeln är dyngsur och skorna har ett par liter vatten i sig, det regnade en del denna dag.

6.JPG

Och vid starter brukar jag ha betydligt mer snören och remmar på min vildhäst...:o
2.JPG

Den där sadeln som du har Macken 22, vad heter den? Är den skön att rida i? Har sett många som har sådana och antar att det är en riktig "distanssadel".
Är sugen på att byta ut min "halvriktiga distanssadel" till en riktig.:rofl:

Det är en torsion. Jag tycker att den är skön att rida i och min häst vill inte längre ha bomsadel efer att ha haft denna! Men den var lite läskig att rida i i början, eftersom den inte ligger helt still som en bomsadel.

Pälsen ska vara mot hästens rygg, iaf om man vill få ut den effekt som är tänkt av renskinnets förmåga att bilda ett kylande/värmande luftlager.

Jag har nästan samma historik som du - kom iofs till CR och ett par T50 med mitt sto, men sen var det bara att inse att hon inte håller för distansritt (rtg-fynd som avgjorde det hela), sen köpte jag unghäst men pga olika omständigheter fick den föl både som 4 och 5-åring. I år, (när hästen är 7), har jag börjat rida henne regelbundet, men mest dressyr faktiskt eftersom hon har lämnat något övrigt att önska när det gäller ridbarhet... :smirk:
Eftersom jag och hon börjar hitta varandra bättre nu och vi äntligen börjar komma till den punkt där vi kan TRÄNA istället för att bara tjafsa med varandra så siktar jag på en CR nästa år och om den går bra så blir det nog en T50 också.
Jag satsar på att rida så allround som möjligt, dvs inte väldigt distansinriktat (utom att vi ofta är ute LÄNGE, fast mest i skritt då) och sen har vi tänkt rida väldigt nära maxtiden på ritterna första säsongen. Tror inte varken du eller jag kommer ha några problem med att genomföra det vi föresatt oss nästa år. :)

/JES
inbiten optimist som ger fingret åt Murphy igen och igen och igen. NÅN gång måste han ju ge sig. *tycker absolut!* :D

Hade tänkt lägga in en bild, mest för att jag borde lära mig. Lyckas dock inte. Bifoga fil bilden klickar jag på och inget händer. Smiles händer det inget på om jag klickar på heller. Någon som vet vad jag gör för fel?

Hälsning Maja

Jag har också en Torsion och är väldigt nöjd! Den verkar fungera som tänkt så den kan jag rekommendera! Man sitter som i en soffa, fast tycker man inte om att sitta lite bredare (som ex i western sadel) så kanske en torsion inte passar..

Ser ut som min utrustning då. Enda skillnaden som jag kan se är att jag alltid rider med hackamore, annars samma:) Mina ridbyxor är också helsvarta.. Fast hästen är skimmel så där skiljer det sej förstås;)

Kul med bilder och jag passar på att tacka för fler svar!

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 732
Trav Öppet brev till ATG På nytt finns skäl att ifrågasätta hur ATG hanterar sina utgifter. ATG har stämt Unibet på skadestånd för...
2
Svar
30
· Visningar
4 948
Senast: gulan
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 418
Senast: Totola
·
G
Hundhälsa Det är så här att jag blev lite fundersam när jag gick på valp kursen, då vi hade teori kurs så säger tränaren att valpen ska vaccineras...
Svar
7
· Visningar
1 022
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka