Två frågor i en tråd - hundlucka + ramp

Tretjak

Trådstartare
Är det någon här som har testat att installera en s k hundlucka i ytterdörren? Hur svår är själva monteringen? Hur mycket värme "piper" ut genom hundluckan och ev skarvar=innebär det ökade energikostnader?
Har ni haft problem med att ANDRA inte så önskvärda djur tar sig in den vägen? Typ möss, råttor eller katter!
Hur ligger prisnivån på hundluckor? Det är till stor hund, rottis och schäfer.

Sen har jag kikat på ramper till bilen, för att slippa lyfta tunga hundar in i bilburen. Har sett att de är HUTLÖST dyra! Är det ngn som har gjort en sån ramp själv och i så fall hur? Jag är ute efter en ramp som väger lite och lätt kan delas eller fällas ihop. Har letat efter begagnade ramper men inte hittat en enda.

Sv: Två frågor i en tråd - hundlucka + ramp

Jag har en Lyalucka, den största med glas i min garagedörr, så inte i ytterdörren. Den går ut till min hundgård, så några andra djur tar sig inte i där. Inte ens möss.
Själva luckan gick på en tusenlapp drygt, sen lånade jag en tigersåg av grannen. Köpte list till utsidan av dörren. Allt som allt, 1500:-, då gjorde jag jobbet själv.

Skulle också vilja ha svar ang hundlucka. Har tänkt jättemånga gånger att jag vill ha en ut till trädgården!

Jag har hundgård med hundlucka in till huset. Vi valde en plastlucka som jag dock inte rekommenderar om man som jag har stora tunga hundar (två Bassets som rejsar = trasig hundlucka) det är faktiskt en del värmebortfall där & när det blåser mycket så slår luckan. Så när jag ska byta satsar jag på en dyrare modell.

Två av våra katter som tidigare haft kattlucka har ju insett att det är en väg in i huset (tyvärr är den ena numera stallkatt på grund av att han pissar inne så det var mindre önskvärt)
men i övrigt är det kanon!

Skulle också vilja ha svar ang hundlucka. Har tänkt jättemånga gånger att jag vill ha en ut till trädgården!

Jag har en Lyalucka, inte något värmespill direkt.
Den plastsaken som fanns här när jag flyttade in (Staywell), snöade det in genom vid blåst, även innan den blev strimlad.

Jag är lite nojig...finns det NÅGON risk att hundarna kan lyckas fastna i hundluckan?? Jag har en tanke om att sätta hundlucka i en ytterdörr till huset nämligen och vitsen är att hundarna ska kunna gå ut när de känner för det även när jag inte är hemma. Kan de riskera att fastna om de t ex går ut en bit och sedan försöker backa?

Jag är lite nojig...finns det NÅGON risk att hundarna kan lyckas fastna i hundluckan?? Jag har en tanke om att sätta hundlucka i en ytterdörr till huset nämligen och vitsen är att hundarna ska kunna gå ut när de känner för det även när jag inte är hemma. Kan de riskera att fastna om de t ex går ut en bit och sedan försöker backa?

Så länge de inte har halsband på sig lär risken vara minimal.
Under förutsättning att luckan inte är för liten.

Då lär det nog bli en XXL lucka eller liknande, hellre för stor än risk för att den är för tajt. Jag hoppas ju att det finns luckor anpassade till stora raser. Sen vet jag inte hur vi gör med grannens katter men de lär nog inte gå in mer än EN gång i a f:devil:

Min styvpappa gjorde en ramp till mig, vet inte riktigt hur han gjorde förstås:D, men jag gav honom en bild på de som finns ute på marknaden.
Materialet kostade mig ca 300 kr så där är ju mycket pengar att spara om man är lite händig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka