Två- eller tredelat bett till unghäst?

kopparberg

Trådstartare
Det var några år sedan jag red in en unghäst, och eftersom det forskas hela tiden så ändras ju rekommendationer och man upptäcker ju nya och bättre sätt!

Så vad använder ni för bett på era unghästar? Jag har ett halvblod, nu 1 år, och framåt vintern ska det ju löshoppas, tömköras, köras in och så småningom ridas in.

Så vad brukar ni ha för "förstabett" till era unghästar? Alltså vilket bett är det som funkar på de flesta hästar och det bett man kan prova först? Sedan kan man ju självklart byta om det inte fungerar, men vilket brukar ni börja med?

Jag ska för första gången även köra in en av mina hästar. Jag kommer leja ut den uppgiften, jag har ingen vana av inkörning. Vilken utrustning är bra att ha att köra med? Går det med samma bett som när man rider? Och när det gäller selar, vad för sele behöver man när man bara kommer köra ett par gånger/vecka med en sådan där sulkyliknande liten kärra? Har ni andra körtips?

Sv: Två- eller tredelat bett till unghäst?

Jag använder generellt helst tredelade bett, då de formar sig bättre efter munnen än tvådelat. Till unghästar har jag börjat använda fullcheckbett, för att parerstängerna både håller bettet på plats och hjälper hästen att förstå vad man menar.

en sådan där sulkyliknande liten kärra
en rockard kanske?

Jag brukar börja med ett 3-delat bridongbett.
Funkar inte det så provar jag med ett 2-delat eller ett rakt.

Min häst är visserligen inte unghäst längre, men nu är han under inkörning och jag använder en travrockard, modell Tuna-rockard med travsele och istället för den vanliga bröstan har jag beställt en franskbrösta som sitter bättre på min häst.
Använder mig av lina + trissor istället för svängel och draglinor.
Min häst kör jag på ett 3-delat bridongbett med fasta ringar, hade mest troligt kört på samma bett även om han var unghäst.
Rider även på bla det bettet.

Börjar alltid med tvådelat bett ca 15 mm tjockt på mina unghästar och gillar dom det inte så byter jag mot ett smalare. Alltid lösa ringar på bettet men kan varva med ett halfcheck eller sätta på bettplattor om det behövs lite "styrhjälp" :) Rider även mina äldre hästar på tvådelat 15 mm och varvar med ett tunnare ibland om hästarna gillar det. Har provar Novabett några gånger men hittils är det ingen häst som gillat det.

Jag använder tvådelat då jag tycker det ger tydligare signaler i hästens mun än vad ett tredelat gör.

Eftersom "munnarna" är så små på "de små" så har jag inget annat bett än ett smalt 2 delat att börja med när jag sätter bett och träns på dem.

Men så fort de större betten passar brukar jag gå direkt på "mellantjocka" 3 delade. Och oftast funkar det lysande, förutom på min 8åring som går bäst på 2 delat.

Har fått höra att "tjocka" bett inte är det bästa att börja med då det blir så mkt i munnen. (tänk barnbestick kontra vuxen när man själv äter)

Men oftast har jag svårt att få mina hästar att ta ordentligt stöd i munnen så de kan ju dels bero på att jag har börjat med för smala :confused: så då får jag alltid höra att i med så tjocka TUNGA bett som möjligt ;) (och nej är inte hård i handen så därav kommer det inte) Men då pratar vi över 5 år gamla hästar.

Jag använder rakt bett med fasta ringar. Min vän har samma, båda hästarna fungerar bäst på det. Enkla signaler

Fastnar inte tygeltagen (eller hur man säger?!) när man har parerstänger, allltså fullcheckbett? Hade parerstänger på min gammelpålle när jag hoppade och red i skogen, fick lite samma känsla som med martingal, alltså att ledande tygeltag inte funkar 100%. Men å andra sidan kanske det var just den hästen som funkade just så på ett sådant bett?

Ja just ja, det heter ju rockard! :o :p

Rakt bett hade jag på en av mina hästar. Det funkade bäst på honom, han hade rätt tjocka läppar och tjock tunga = lite plats för ett bett i munnen.

Har din häst nätt, alltså litet huvud? Min unghäst har det. Om det kan göra skillnad om ett rakt bett kan passa tänkte jag?

Min unghästs mamma har en riktig "krångelmun". Känslig i munnen och MYCKET kinkig med vilket bett hon gillar! :p
Hon går bara att rida på 2-delat. Provade dessutom ett Novabett en gång, då fick hon skav i munnen! :crazy:

Bettplattor tycker jag också är bra på unghästar!

Jag gillar inte bett med fasta ringar, ytterst få hästar de betten ligger bra på tycker jag. Så rörliga ringar blir det! ;)

"Tunga" bett sa alltid min mentor, min första ridlärare att man ska ha på unghästar. Det var ett tag då poppis med extremt lätta bett, de funkade inte alls på alla de unghästar han red in!

Vitsen med fullcheek är egentligen två saker, dels att du inte ska kunna dra bettet igenom munnen på hästen (händer att ovana unghästar gapar en del när man börjar lägga tryck i bettet och gapar för att försöka komma undan då det känns ovant) och dels för att hästen bättre ska förstå ledande tygeltag. När du tar ett ledande tygeltag så trycker parerstängerna mot hästens huvud på motsatta sidan och sas "trycker på" åt det håller du styr vilket gör att hästen ofta lättare förstår att när man tar i tyglarna åt respektive håll förväntas den vända. D-ringsbett har liknande inverkan.

När vi börjat vänja unghästar vid bett har vi för det mesta börjat med ett smal odelat bett. Har upplevt att många hästar blir lite lugnare i munnen i början när det inte är ett ledat bett som går att fippla med och som rör sig varje gång hästen rör tungan.

Jotack, har upplevt det där med att unghästar missförstår och gapar så att bettet hamnar lååångt ifrån där man vill ha det! :crazy:

Och av just den anledningen skulle jag aldrig rida en unghäst utan nosgrimma, det är en ren säkerhetsgrej tycker jag! Det är unga hästar, det kan bli missförstånd hur försiktig och skicklig man än är, och då är det en säkerhetsrisk tycker jag om bett och övrigt huvudlag börjar flytta sig!

Senast ändrad:

Jag testar nova, tvådelat och tredelat och ser vad hästen verkar gilla bäst. Testar alltså i stallet och verkar det funka ok så går jag promenader med grimma över. Sedna får man ju ev omvärdera när man börjar använda bettet. Men jag låter unghästen själv känna vilken av de tre sorterna som känns bäst.

Min förra unghäst kändes det ingen skillnad på om jag hade 2- eller 3-delat bett! Brukar du märka direkt när hästen får prova bettet i boxen och på promenad om de gillar eller ogillar bettet?

Är det ingen skillnad så är det ju bara att köra vidare på valfritt :D

Min stängde inte munnen alls om novabettet ens på gången så det gick ju bort direkt (testade att rida på det lite längre fram men då var det ännu värre :p). Tredelat funkade bäst i början men kändes så himla skarpt när jag red och i den vevan upptäckte jag tvådelade bett med låsning. Vanliga tvådelade ville min häst gärna dra tag i och bita i liksom (därav tredelat i början). Sedan funkade tvådelat med låsning bra ett långt tag och nu på senare tid (läs 7-år gammal :D) funkar även ett tredelat att rida på!

Jag använder fö bara anatomiska delade bett med fasta ringar och lös engelsk nosgrimma.

Dock upplever jag min häst som lite knepigare i munnen än de tidigare unghästarna jag haft o göra med. Kan ju dock bero på hans kassa start med bett där vet fick ut halva vargtänderna på båda sidorna och flisorna fick ligga kvar i ett halvår just under hans mesta inridning och inkörning...

Min ungponny har ett oledat bett med fasta ringar. Det trivs hon bäst med. Hon har även ett tredelat bett med fasta ringar, men det blir hon orolig i munnen med så det använder vi inte nu. Hästarna brukar vara rätt tydliga med vad de trivs med tycker jag.

Har inte läst hela tråden, men jag brukar börja med ett tvådelat bett av nättare modell, ca 14 mm. Det ligger stabilt i munnen, ett tredelat blir gärna lite för rörligt och "för roligt" att joxa med.

Parerstänger kan vara bra när man kommit så långt att man börjar inverka på bettet, men under själva invänjningen är de mest i vägen.

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 155
Senast: Pinus
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 923
Senast: lirco11
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Jag är medryttare till ett häst och rider/kör några gånger i veckan. Det är en unghäst som sparkat i vagnen med ägaren flera... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 655
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka