Två- eller fyrhjulig vagn?

Sv: Två- eller fyrhjulig vagn?

jag hade ju en engelsk gigg innan, där plockade vi bort bromsarna för kolvarna låste sig och bromsade hela tiden..

Precis så (eller iaf något liknande) gör dessa oxå, men vi vill ju helst inte plocka bort dom utan hitta någon som kan fixa dom...

Nu har vi svetsat och byggt på våran gamla rockard hela helgen - och vete fasen om vi inte sparat in 17000 nu!! Mot alla odds så blev den faktiskt riktigt bra :D

Nu fattas bara en ny sele och nya fästen på skaklarna. Håll en tumme för att skogstomtens sele passar på min tjockis så kan vi snart ut och provköra :banana:

Den här vagnen tycker jag ser trevlig ut, är det någon som har erfarenheter av den?

CB3.jpg

Har beställt en sådan. Men har inte fått den än då jag har varit på resa i Sydafrika o kom hem idag! Men vagnen har kommit till Sverige. Ska ringa Ewa Angantyr imorgon o komma överens om hur/var/när jag "får" den! Om du vill kan jag återkomma med info om hur den är + bilder!?

TYVÄRR....lovade för mycket! Min vagn hade kommit, men i fel färg! Hade beställt den i svart med mörkröda "stripes". Blev TOMTERÖD!!!:eek: Så jag får vänta tills till våren....:crazy:!

KL
Jag sålde mina giggar bla en från Bennington, och köpte istället 2 maratonvagnar från Tidaholm. Både jag och hästarna blev mkt lyckligare. Ena stoet som var ovillig till att gå i vagn med utpassad gigg går utan problem med maratonvagnen. En stor fördel med maratonvagn är att man inte är lika begränsad i sitt urval av passagerare:idea:
Hela familjen får plats i vagnarna idag. De två små brevid kuskbocken och så de 2 stora + pappa därbak.

Måste instämma i att Mats är väldigt servicemindad! :bow:

Men fy så snopet. Men passande så här till jul :rofl:

Jag vill gärna ha omdömen och foton sen! Som jag sa i sista inlägget så har vi eventuellt lyckats få fason på den gamla rockarden, men det kan ju ändå hända att vi vill lyxa till det med en ny framöver!

På vilket sätt är du lyckligare, är det något mer som är bättre än antalet passagerare?

Ovillig häst har jag inga problem med, hon verkar tycka att meningen med livet är att dra vagn (näst efter att äta förstås :smirk: )

Tja...man kanske skulle satsa på att bli tomte?! :angel:

Så här ungefär hade jag tänkt att den skulle se ut! Fast mer mörkröd i detaljerna.
cb13d1.jpg

Så här blev den!!:crazy: En ANINGS skillnad!
CB3_Rd_sida1.jpg

Nåväl....om jag förstått det rätt. Har man en mer oerfaren häst så är en två-hjuling bättre. Risken med en med fyra hjul är att om hästen skyggar/backar, kan vagnen vika sig. Annars är det väl efter tycke o smak....o pengar.

Den var ju ascool!!!!:d
Tänk er en svart häst i den......svart sele, rött däckelunderlägg och röda benskydd!! Då syns man på maratonbanan!

Jag har själv fått hem min gräddfärgade gigg av samma modell med vinröda detaljer och är som man säger "thrilled".:banana:
En kombination som många ansåg vara "mycket konstig", men om du bara visste hur beundrad den är!!! Dessutom är alla detaljer enormt välgjorda och kvalitén mkt hög. Vid åsynen av din gig kan jag bara instämma med det andra inlägget: Visst är det fantastiskt att kunna sticka ut lite i tråkiga "lagom" landet Sverige. Den är verkligen superläcker! :d:d

Hade jag haft kvar Shiloh´s mamma som var svart så hade den varit OK till henne, men Shiloh är mörkbrun. Känns inte riktigt som den röda passar till honom. Eller?

krftor138.jpg

Färgen på din lät jätteläcker! Ewa sa igår att de som "fått" sina vagnar var helnöjda! Hade färgen blivit på min som Ewa beställt den. Alltså tvärtom mot vad jag tänkt....hade jag nog tagit den. Men jag tyckte den röda det blev, var too much! :crazy:
Varför jag valde svart var mycket pga framtiden. Gunilla berättade att om man tävlar ex. dressyr ser domarna mycket på helheten oxå. Dvs har man en skrikig färg kan man mycket väl få lägre poäng. :o

jag har aldrig hört talas om att färgen skulle påverka domarens bedömning negativt. Domaren ser på helheten . allt annat vore ju oproffesionellt.

Det är förmodligen lika viktigt med rätt färg på vagnen som på tömmarna... :smirk:

Så är det, kanske inte på klubbnivå eller i lättklass men i högre klasser får du poäng för hur elegant ekipaget ser ut, hur väl häst, vagn och kusk matchar mm och hur stiligt det ser ut, det finns t.om. en lista på vilka färger, kläder huvudbonader mm man helst ska ha, då är det en klar nackdel att ha en brandorange vagn... Men till maraton kan det ju vara lite fräckt.

Hej igen!
Om jag inte har fel så har man olika vagnar i dressyr och maraton när man kommer upp i de "högre" klasserna. Ja, till och med tror jag att det ej är tillåtet att köra marathon med enaxlad vagn. Men jag tycker du har rätt Nusse - det är hela bilden som gör ekipaget och då kan man säkert göra ett fräckt ekipage med denna röda vagn.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi behöver byta vagn. Har en bugaboo men den har ingen fjädring så bebis blir sur så fort man kör på nåt annat än asfalt, och vi går...
2
Svar
23
· Visningar
3 894
Senast: Amk
·
Träning Som rubriken lyder så har vi två treåriga travhästar som ska ridas in i sommar! Den största hästen (170 cm mkh) har vi typ hittat en...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: Gloria95
·
Körning Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av...
Svar
6
· Visningar
2 528
Senast: Presto
·
Avel I denna tråd kan alla, gamla som nya fantaster av denna underbara ras dela med sig av sina tankar om rasen. Det är självklart helt okej...
Svar
0
· Visningar
850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka