Två dagar i box, hu......!

Piamaria

Trådstartare
Förstår att det är olika ideer om hur man ska sköta häst med hovböld! Att ha en pillig 4 åring på boxvila är helt förfärligt och jag har bara klarat av 2 dagar!! Ströbädden är uppochnedvänd, hästen är i upplösningstillstånd och jag kan undra om han är hel efter en vecka i box så som dessa framhovar tjongar i boxdörren! Hovslagaren menade att det inte var bra om hästen hoppade runt med den här hoven oavsett om jag satte på honom en gummisko som täcker hela hoven. Vidare tyckte han att hästen skulle äta Finadyn i några dagar. Det var helt åt skogen tyckte någon annan jag talade med!? Jag kliar mig fortfarande i huvudet och vet varken ut eller in medan min häst löper amok i sin box!

Sv: Två dagar i box, hu......!

min gamle hade många många bölder i sina hovar när han kom till mig. enligt vad jag fick veta så ska hästen röra sig, ut i hage med den bara. har aldrig haft min gubbe på boxvila, han skulle blir totalt knäpp.

Hur är hagarna? Är det lerigt skulle jag vara försiktigare med att släppa ut.

Vi lägger alltid ett bandage runt hoven med bomull, jodopax och massor med silvertejp runt och ut i liten hage. Funkar hur bra som helst!
Lycka till!

Hur är hagarna? Är det lerigt skulle jag vara försiktigare med att släppa ut.

Jadu, hagarna är väl som de flesta just nu! Leriga men har torkat upp något så det är inte gyttja! Har en mindre hage som jag kan släppa i men han blir så jäkla vild i den! Lugnast är han i sin stora kladdiga.......

Har du "rena" torra hagar så skulle jag packetera in hoven väl och släppa i hagen. Annars försöka sysselsätta hästen i boxen kanske?! Jätte svårt med boxvila, inget roligt alls...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 437
Senast: Freazer
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 669
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 599
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 081
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar