Två av tre hästar oregistrerade

Varför är det så lite? Är det någon som har koll på det?
Jag gissar
1. Massor av folk har missat detta. Så ser det i alla fall ut när man ser kommentarer på liknande artiklar på fb.
2. Många ser det som ett onödigt storebror system och protesterar genom att skita i det hela. En svensk knyter ju näven i fickan istället för att hälla ett lassflytgödsel utanför riksdagen

Jag gissar
1. Massor av folk har missat detta. Så ser det i alla fall ut när man ser kommentarer på liknande artiklar på fb.
2. Många ser det som ett onödigt storebror system och protesterar genom att skita i det hela. En svensk knyter ju näven i fickan istället för att hälla ett lassflytgödsel utanför riksdagen
Ja så kan det ju vara. I mina öron låter det konstigt att missa det om man normalt sett är engagerad i hästvärlden sas. Tom min gamla granne som är 80+ och har två ardennrar har koll på att de måste vara registrerade numera. Jag har varit lite bortkopplad från hästvärlden i ca 10 års tid och trots det har jag ändå lyckats snappa upp att det har införts. Det känns märkligt på något sätt att vanliga hästmänniskor skulle missa en sån grej i så stor utsträckning.

Vet att en del med travhästar iaf satt sig på tvären, det tycker det är onödigt när hästarna redan har en såkallad hemadress via ST.

Varför är det så lite? Är det någon som har koll på det?
En kompis till mig skulle registrera sina hästar, 2 gick bra. men den tredje gick ej registrera. Fanns inte och hitta i systemet. Så nog många som inte kan registera också, för att hästarna helt enkelt inte finns i registren.

En kompis till mig skulle registrera sina hästar, 2 gick bra. men den tredje gick ej registrera. Fanns inte och hitta i systemet. Så nog många som inte kan registera också, för att hästarna helt enkelt inte finns i registren.
Då är den kanske inte registrerad i ett svenskt avelsförbund? Vilket det varit krav på ganska många år.
(Kan ju va ngt annat knas med,men då kan man lösa det genom att ringa jbv)

Då är den kanske inte registrerad i ett svenskt avelsförbund? Vilket det varit krav på ganska många år.
(Kan ju va ngt annat knas med,men då kan man lösa det genom att ringa jbv)
Jag hade problem med att lägga in mina svenskfödda, renrasiga, shetlandsponnys.
Importen (tilläggsregistrerad) funkade däremot direkt. Himla skumt tycker jag!

Undrar hur många av de icke registrerade som inte lever längre?
Tänkte på det sedan. Jag "har" en sådan. Vet att jag borde anmäla henne som borta men då ska jag ha med Arab att göra och de har hittills inte lyckats fixa något korrekt en enda gång jag varit tvingad att till kontakt.

Tänkte på det sedan. Jag "har" en sådan. Vet att jag borde anmäla henne som borta men då ska jag ha med Arab att göra och de har hittills inte lyckats fixa något korrekt en enda gång jag varit tvingad att till kontakt.
Jag har också en. Sorgen var för stor till att hantera det praktiskt då, men borde ta tag i det 🙄

Har registrerat min anläggning och antal hästar och hur många jag kan ha hemma antal boxar. Däremot tänker jag inte uppge identitet på mina hästar för det har dom inte att göra med anser jag. Detta är ett sätt för att börja tjäna pengar.

Hurdå? Vart skulle den siffran komma ifrån? Och hur långt tillbaka i tiden skulle man räkna?
Förstår inte hur du menar alls. Enligt mig finns det 2 sätt att ta reda på hur många hästar det finns i landet. Det första är att gå till registraturerna och fråga hur många de har registrerade. Det andra att åka runt och de facto räkna varje enskild individ. Använder man metod ett, som bör vara den enklaste att bruka, så kommer givetvis registrerade hästar som enligt pappren lever att rapporteras som existerande även om de i verkligheten är döda.
Så hur menar du att döda hästar som inte är rapporterade döda skulle betraktas annat än som levande av myndigheterna?

Förstår inte hur du menar alls. Enligt mig finns det 2 sätt att ta reda på hur många hästar det finns i landet. Det första är att gå till registraturerna och fråga hur många de har registrerade. Det andra att åka runt och de facto räkna varje enskild individ. Använder man metod ett, som bör vara den enklaste att bruka, så kommer givetvis registrerade hästar som enligt pappren lever att rapporteras som existerande även om de i verkligheten är döda.
Så hur menar du att döda hästar som inte är rapporterade döda skulle betraktas annat än som levande av myndigheterna?
Men döda hästar rapporteras nästan aldrig till ”myndigheterna”. Vilken myndighet skulle man en rapportera till? Det har ju aldrig tidigare funnits ett register över hästar i Sverige så när skulle liksom nolldatum inträffa?

Hästantalet i Sverige bygger just på det du beskriver som sätt nr två, en uppskattning.

Men döda hästar rapporteras nästan aldrig till ”myndigheterna”. Vilken myndighet skulle man en rapportera till? Det har ju aldrig tidigare funnits ett register över hästar i Sverige så när skulle liksom nolldatum inträffa?

Hästantalet insverige bygger just på det du beskriver som sätt nr två, en uppskattning.
Man ska skicka in passet på sin döda häst till avelsorganisationen. Det har inte jag gjort, det vore inte orimligt att de fortfarande lever. 🤷

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tre hästägare i Vingåker har nu dömts för djurplågeri efter att en allvarlig vanvård av deras hästar avslöjats. Vid en kontroll fann...
Svar
0
· Visningar
72
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två Shetlandsponnyer hölls under fruktansvärda förhållanden på en gård i Wales. En av dem hittades död, medan den andra var svårt...
Svar
0
· Visningar
47
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trots att krav på registrering av hästar och anläggningar infördes för flera år sedan saknas tiotusentals anläggningar i...
Svar
0
· Visningar
420
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen arrangerades hästkapplöpningar på den klassiska banan i brittiska Cheltenham. Söndagen slutade dock i tragedi - tre hästar...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10