Två av tre hästar oregistrerade

Gå in på blup.se (jag vet att det bara är en ta men en av de största) och ta ut hundra slumpvisa hästar födda från 1900 och framåt, och kolla hur många av dem som har ett rapporterat dödsår.

Men döda hästar rapporteras nästan aldrig till ”myndigheterna”. Vilken myndighet skulle man en rapportera till? Det har ju aldrig tidigare funnits ett register över hästar i Sverige så när skulle liksom nolldatum inträffa?

Hästantalet i Sverige bygger just på det du beskriver som sätt nr två, en uppskattning.
Var har jag skrivit att hästarna rapporteras till myndigheterna? Jag talar ju om REGISTRATUREN

Hästantalet i Sverige bygger just på det du beskriver som sätt nr två, en uppskattning.
Då gissar man alltså säger du. i så fall har man ju inte en susning om hur många % som är registrerade. Hur kan man sköta myndighetsutövning genom gissningar?

Men det är helt enkelt så att man har inte haft (och har uppenbart inte nu heller) något register över de hästar som finns i vårt land. Det är ett sen länge välkänt faktum. Den siffra man utgår från är en skattning.

Och igen - de rapporterade döda hästarna har orimligen ngn betydelse. Om jag hade en häst född 1929 men inte rapporterat den, tror någon att den lever?

Men det är helt enkelt så att man har inte haft (och har uppenbart inte nu heller) något register över de hästar som finns i vårt land. Det är ett sen länge välkänt faktum. Den siffra man utgår från är en skattning.

Och igen - de rapporterade döda hästarna har orimligen ngn betydelse. Om jag hade en häst född 1929 men inte rapporterat den, tror någon att den lever?
Nej. Det borde finnas en rimlighet i det hela. Men du kan ha en häst född 2010 som inte lever, den räknas nog ett par år till om du inte skickat in ditt pass.

Har registrerat min anläggning och antal hästar och hur många jag kan ha hemma antal boxar. Däremot tänker jag inte uppge identitet på mina hästar för det har dom inte att göra med anser jag. Detta är ett sätt för att börja tjäna pengar.
Registret är mest till för att ha koll på hur hästar flyttas så det går lättare att spåra och förebygga smittspridning.

Registret är mest till för att ha koll på hur hästar flyttas så det går lättare att spåra och förebygga smittspridning.
Men eftersom du bara behöver meddela om hästen flyttas om den är borta 30 dagar eller längre så är det rent bs.

De (myndigheterna) har ingen som helst aning om vilka hästar som varit var vid ett sjukdomsutbrott.

Clinics, tävlingar, vetbesök, sammankomster etc.

Ja, det gör det nog. Men man måste börja någonstans och det är på hästägarnas ansvar att tilläggsregistrera och registrera anläggning och hästar på anläggningen.
Absolut, vad får dig att tro att jag har något emot det? Jag har bara diskuterat underlaget till artikeln - det uppskattade hästantalet i Sverige.

Men eftersom du bara behöver meddela om hästen flyttas om den är borta 30 dagar eller längre så är det rent bs.

De (myndigheterna) har ingen som helst aning om vilka hästar som varit var vid ett sjukdomsutbrott.

Sant.
Det är säkert nån EU-bestämmelse i grunden. 🤔

Exakt!
Om det hade varit krav på att rapportera så fort hästen lämnar gården hade jag förstått syftet med smittspårning. Men nu skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det om några år dyker upp någon slags skatt för häst... *foliehatten är på*O_o

Exakt!
Om det hade varit krav på att rapportera så fort hästen lämnar gården hade jag förstått syftet med smittspårning. Men nu skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det om några år dyker upp någon slags skatt för häst... *foliehatten är på*O_o
Fast är det stallägaren som ska beskattas för min häst i så fall?

Men var det inte nåt om att typ ridanläggningar var tvugna att regga alla som kommer dit och tränar varje gång osv?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tre hästägare i Vingåker har nu dömts för djurplågeri efter att en allvarlig vanvård av deras hästar avslöjats. Vid en kontroll fann...
Svar
0
· Visningar
72
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två Shetlandsponnyer hölls under fruktansvärda förhållanden på en gård i Wales. En av dem hittades död, medan den andra var svårt...
Svar
0
· Visningar
47
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trots att krav på registrering av hästar och anläggningar infördes för flera år sedan saknas tiotusentals anläggningar i...
Svar
0
· Visningar
420
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen arrangerades hästkapplöpningar på den klassiska banan i brittiska Cheltenham. Söndagen slutade dock i tragedi - tre hästar...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare