Tv varnade för hösilage/ensilage..

Sv: Tv varnade för hösilage/ensilage..

mul skrev:
har aldrig haft hosthästar eller ens tillstymmelse till hosta, använt hö i snart 15år. Hosthästar kommer enligt mina erfarenheter av hö som har dålig hygienisk kvalitet(dammigt hö, gärna från storbal) och allt för fuktiga och oventilerade stall.
Det ska du vara glad för. Nu är klimatet olika för var man bor i Sverige och det påverkar bla luftfuktigheten.
Jag har en hosthäst och han kan inte äta hö längre. Så jag får ge honom inplastat.
// Linda

Hösilage är torrare och mera strå. Ensilage skördas tidigare + att det är lite annan sammansättning av fröblandningen.

Jag ger hö och kommer inte byta till hösilage ens om jag fick 1 miljon. Hö känns bättre helt enkelt! Verkar som att mina hästar tycker det med, de stod alla tre på hösilage när jag köpte dem. Nu är de mycket bättre i magen.

Det var så jag menade. Men hästar kan äta ensilage.

Om man är intresserad kan man gå in på Hippocampus där man kan hitta:
----------------
Ensilage är gräs som istället för att torkas till hö konserveras genom ensilering. Ensileringen bygger på att mjölksyrabakterier som finns naturligt på gräset producerar mjölksyra, som i sin tur sänker pH-värdet och skapar en kemiskt sur miljö. Sänkningen av pH-värdet och den syrefria miljön gör tillsammans att andra bakterier, jäst och mögel inte kan växa i fodret.
För att mjölksyrabakterierna skall kunna producera mjölksyra krävs att miljön är syrefri, därför måste tex ensilagebalar plastas in. Tillsatsmedel eller ensileringsmedel är olika preparat som kan tillsättas vid pressningen för att hjälpa mjölksyrabakterierna så att de snabbt kommer igång med att producera mjölksyra. Det finns flera olika typer av ensileringsmedel som verkar på lite olika sätt. Om bärgningsförhållandena under skörden är svåra kan det vara lämpligt att använda ensileringsmedel med god effekt mot klostridier. Likaså bör ensileringsmedel användas om ts-halten understiger 45 %.

Det ursprungliga namnet på alla ensilerade vallfoder är egentligen ensilage. Hösilage är ett namn som har kommit till i efterhand för sådant ensilage som har höga torrsubstanshalter (ts-halter). Det finns inga absoluta gränser för vad som är ensilage och vad som är hösilage, men då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage. Ju högre ts-halten är, desto mindre ensilerat blir fodret. Det beror på att mjölksyrabakterierna behöver vatten för att kunna producera mjölksyra. När vattentillgången minskar (ts-halten blir högre) begränsas också mjölksyrabakteriernas aktivitet, och ett hösilage är konserverat mer genom att det är lufttätt lagrat än vad det är ensilerat. Ts-halter över 65 % rekommenderas inte eftersom mögel (och jäst) lättare kan börja växa i sådant ensilage.

Ts-halt är en förkortning för torrsubstanshalt. Ts-halten anger hur mycket vatten och hur mycket torr substans det finns i ett material. Det är i den torra substansen det finsn någon näring. Om ts-halten är 55 %, så består fodret av 55 % näringsrik torr substans och 45 % vatten. Den officiella ts-halten i hö är 84 %, medan ts-halten i ensilage kan variera från ca 25 ända upp till över 70 %.

Ensilagets ts-halt varierar både mellan olika balar och ibland också inom samma bal. Det beror på att det fält ensilaget kommer ifrån också varierar – på vissa ställen är det mycket sol under förtorkningen och på andra ställen är det skugga. På vissa ställen är vallen också tätare, vilket ger tjockare strängar som torkar långsammare. Om man känner sig osäker på ts-halten i ensilaget, kan man enkelt bestämma ts-halten själv;

Exempel: Ett prov tas ut från en bal på flera ställen i balen eller från flera strängar på fältet så att provet blir representativt. Från detta prov vägs 50 g upp och torkas i mikrovågsugn (nästhögsta effekten). Efter ca 2 minuter tas provet ut och blandas om och vänds, och torkas sedan färdigt i 2-minutersomgångar, totalt ca 10-12 minuter beroende på om provet är väldigt blött eller väldigt torrt. Var försiktig och torka hellre i omgångar än för lång tid i taget. Var särskilt försiktig med torra och grova grödor - de kan lätt fatta eld! Efter torkningen vägs provet igen, det väger då t ex 29 g. Det är dessa 29 g som finns kvar efter att allt vatten torkats bort som utgör torrsubstansen; 29 g / 50 g = 0,58. För att få ts-halten i procent multipliceras svaret med 100: 0,58 x 100 = 58 %. Torrsubstanshalten i ensilaget är 58 %. Var beredd på att det kommer att lukta lite gräs, men det får inte lukta bränt. Lämna aldrig ts-provet utan håll det under uppsikt under hela torkningen!

Cecilia Müller, institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU i Uppsala, Cecilia.Muller@huv.s
-------------

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag har haft mina hästar i snart 7 respektive 6 år, de har ätit hösilage större del av tiden och de mår prima! Utan hösilage skulle inte min hästständer klara sig så väl då han har svårt att tugga grovt hö.

Jag har alltid varit mkt spektisk mot det, tycker det ser äckligt ut och mina hästar får inte komma nära en sån där kemikalie-bal... :crazy:

Jag kan bara säga som så att om jag hade kunnat så hade jag fodrat med vanligt hö istället för som nu med hösilage.

Knapplån

Jag ger min häst hösilage, med ständig oro med mig. :S Börjar den mögla? Är inte det där liiite teckan på mögel, eller? Är balen för gammal? Är dne väl plastad? Hela tiden denna oro. Jag ger hellre torrhö, men detta år fick vi inte in torrt pga tidsbrist och dålit väder. Men jag hoppas vi kan köpa hö och sälja vårt silage. Hästen har nyligen haft fång, och trots veterinär och hovslagare som sagt att det inte är någon fara, känns det inte super att ge silage.

Jag skulle nog inte slute ge hösilage innan det var klart exact vad det är som gjort hästarna sjuka och sedan som någon annan skrev, så är det inte så många hästar det handlar om. Kan förstå att folk med småstall tycker att det är jobbigt med dessa stora balar som mögglar fort, men om man är försiktig så ska det gå bra. Jag fick fodra min förra häst med hösilage, då han var hosthäst, men hade nog av praktiska skäl hellre gett honom hö. (väldigt stor häst som krävde rejält med hösilage... :crazy: )

Hittade den här sidan, lite mer info om det..
http://www.sva.se/dok/1131.html

Även om det "bara" är 37 fall så är det iaf 37 för många, tycker jag, det hade kunnat varit mina bland dom.. Usch otäck tanke..

Om ts är högre än 45 % bakterien clostridium botulinum typ B, som ger botulism, ej bildas.

Källa: Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren

Lånar knapp>
På SVAs hemside kan följande läsas:
---------------
Inga nya rekommendationer för utfodring med hösilage

Olika uppgifter florerar i massmedierna angående SVAs rekommendation rörande utfodring av inplastat vallfoder, så kallat hösilage, till häst. SVA vill därför göra följande förtydligande. Hösilage är ett bra foder för hästar. Det är dock viktigt att man sköter produktion och utfodring så att den hygieniska kvaliteten bibehålls. Rekommendationen är att en öppnad hösilagebal ska förbrukas inom tre dagar. Om en öppnad hösilagebal visar sig innehålla foder med dålig lukt, mögel eller slembildning ska den kasseras. Detta är ingenting nytt och gäller för alla typer av fodermedel. De undersökningar som hittills har gjorts med anledning av den okända nervsjukdomen hos häst ger inget stöd för att ändra vedertagna utfodringsrekommendationer för häst.
Kontakt: Helena Ohlsson Uppdaterad: 2005-11-11
-------------------

Jag är inte så orolig i detta läge om man följer rekommendationerna, vilket man ska göra även om inte denna situation var..:cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Har gett mina silage i många år & de är vaccinerade. De håller sig väldigt fina i hullet & tycker att det är smaskens.

Jag håller med många som redan svarat på detta, att jag alltid varit misstänksam mot hösilage o därför alltid givit hö.

lånar knapp

Jag förstår inte varför det skulle vara svårare att se mögel och känna dålig doft i silage än hö? Det får allt komma fram bättre rön än så innan jag lägger av med silage, med tanke på alla fördelar!

I senaste Ridsport var det ju någon foderforskare som tyckte det var rätt värdelöst att ta hö i vår del av världen, det kunde aldrig bli riktigt bra på grund av vädret...

Skulle ALDRIG ge hästarna något som de måste vaccineras mot att äta.Dessutom är ingen ensilagebal lika,så då ska man analysera varenda bal.

Håller med "tailormade" vaccinera för att kunna ge hästen ett foder den kan bli sjuk av ??? logik ??
Vi provade Hösilage ett tag jättefint, torrt, analyserat mm.bästa kvalitet.
ponnyerna blev dåliga nästan omg. dom större hästarna urinerade kraftigt= njurarna fick jobba mer än nödvändigt, onödigt.

Alla dessa magsår samt "konstiga" nervsjukdomar som dykt upp med hänvisning till orsaken "förgiftning av foder...":confused:
skulle definitivt behövas forskas mer i detta...
Nää jag kör med RIKTIGT hö det mår mina alldeles super av.:banana:
Inga oros moment av svampsporer och gud vet vad !!

tott skrev:
Har hört av en "riktig" hästveterinär att hosthästarna har minskat men fånghästarna har ökat iom att man börjat ge hästar hösilage.
Förr var det ju mycket ovanligt att halvblod m.fl fick fång, men i dagens läge får alla typer och raser fång.

Aldrig mera hösilage till min häst ! :mad:

Du kan väl inte lasta hösilaget för att du inte kan kan fodra med det? Då skulle man ju inte kunna ge något kraftfoder alls.
Anledningen till att fånghästarna ökat (enl SLU) är inte bara är hösilagets fel utan även alla dessa "nya" kraftfoder som finns är en av bovarna. Hästägare fodrar helt enkelt för mycket/fel. Hösilage har ofta högre värde än hö och man ger helt enkelt för mycket. Kunskapen om foder måste öka hos hästägare...

Liknande trådar

P
Foder & Strö Såg på TV igår att det kan bli ett stort problem med mördarsniglar i hösilage och ensilage i år pga fuktiga marker. Man varnade...
2
Svar
32
· Visningar
4 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat