Botulism pga mördarsniglar i hösilage

Sv: Botulism pga mördarsniglar i hösilage

Usch!! Nu blir jag orolig, hos oss kryllar det av mördarsniglar och hösilage ingår i vår hyra hos den bonden jag står :eek:
måste prata med honom och höra hur det ser ut!!

Frågan är om han låter oss få hö då i stället..ska kolla med mina stallkamrater om vi kan prata ihop oss och sen prata med honom :angel:

Kom ihåg att han tog silaget från denna skörden precis i samband med värmeböljan som var, dvs det var inte såhär regnigt och fuktigt då, och sniglarna hade inte invaderat så som de har nu.... så första skörden tror jag är helt ok. och mycket kan ju hända fram till andra skörden dessutom. :angel:

Får du in över 200 sniglar per bal så i ärlighetens namn bör du ha noterat detta redan ute i fält!!! Det är omöjligt att inte se dessa äckliga varelser.

För det andra så trivs mördarsniglar när det är blött och mörkt. Vid ensilering av hösilage vill man ha torrt och fint väder annars får man inte någon bra fermenteringsprocess och får kassera balarna av andra hygieniska orsaker än mördarsniglar.

För det tredje skulle jag notera att jag hade massa mördarsniglar i sträng hade jag efter kemiskbekämpning satt plogen i vallen direkt och gjort allt för att bli av med dessa sniglar i fält - ett 3:e världskrig om så skulle behövas eller klippa av huvudet på sniglarna en och en för hand.

Det var ju ute på fältet bonden noterat sniglarna... Inte när han öppnat balarna... Men det finns ju inte så mkt att göra. Lösningen skulle väl vara att gå och plocka alla för hand i strängarna vilket är en omöjlighet om du ska hinna få in allt foder innan det torkat ifrån dig.

Sniglarna finns där även om det är torrt och fint väder eftersom de ligger under strängarna där fodret och marken är blöt. Om man inte vänder strängarna vill säga...

Tack! Ska höra mig för här i krokarna om det är någon som har.
Nu vågar jag mig kanske ut på vallen för att ens titta hur många där finns...Ville inte ens veta tidigare ifall det inte skulle gå att göra något åt:angel:

jag ska vacinera imot botelism snart då vi gått över till hösilage ( horse hage)

Men jag pratade med en som jag har köpt foder av och han sa att det ärlika stor risk att hästen bryter enet i hagen som att den får botelism.

men vill göra det ändå

*KL*

OBS! Hö är inte heller någon garanti för att fodret är fritt från botulism.

När det gäller risken för botulism spelar det ingen roll om man tar hö eller hösilage och om hösilaget är torrt eller blött. Snigeln i sig är ändå så blöt att botulinumbakterier kan bildas runt den, om det har uppstått en mikronisch där.
säger Cecilia Müller, en av de främsta forskarna på grovfoder i Sverige just nu.

Hela artikeln finns på www.tidningenridsport.se, där finns även endel tips för att undvika sniglar i fodret.

jag ska vacinera imot botelism snart då vi gått över till hösilage ( horse hage)

Men jag pratade med en som jag har köpt foder av och han sa att det ärlika stor risk att hästen bryter enet i hagen som att den får botelism.

men vill göra det ändå

Risken är STÖRRE att den bryter benet i hagen. Förvisso.. Sen jag säger varken bu eller bä, jag valde för sex år sen att INTE vaccinera, men när fan blir gammal blir han religiös, och jag vaccinerar from i år.

Men, ska du vaccinera mot botulism ska du börja NU. Det tar drygt tre månader innan du har skydd. Det är tre sprutor i grunden med en månads mellanrum. Du har inte fullt skydd förrän ca en vecka efter tredje sprutan. 7 juli, 7 augusti, 7 september + 7 = i mitten av september har du skydd.. Om du vacc idag, du kan ju förskjuta siffrorna själv om du vill se hur det påverkar om du väntar två v t ex..

Risken är STÖRRE att den bryter benet i hagen. Förvisso.. Sen jag säger varken bu eller bä, jag valde för sex år sen att INTE vaccinera, men när fan blir gammal blir han religiös, och jag vaccinerar from i år.

Men, ska du vaccinera mot botulism ska du börja NU. Det tar drygt tre månader innan du har skydd. Det är tre sprutor i grunden med en månads mellanrum. Du har inte fullt skydd förrän ca en vecka efter tredje sprutan. 7 juli, 7 augusti, 7 september + 7 = i mitten av september har du skydd.. Om du vacc idag, du kan ju förskjuta siffrorna själv om du vill se hur det påverkar om du väntar två v t ex..

Då ska jag kolla upp det med tider och veterinär... ;)

Här där jag bor finns det inga mördarsniglar som tur är! Vi balade vårat hösilage i den tidiga värmeböljan så det är väldigt torrt i år. och hästarna är vacc, så jag är inte orolig för våra hästar. men det är ju inte roligt för dem som har mycket sniglar..

KL

Nu ska hästen antagligen få den första sprutan för botelism på måndag när vi ändå är på kliniken.

Bor också i Skåne. Här håller vi på att drunkna i mördarsniglar.

Lånar knapp
Hur har det gått med hösilage och sniglar, längesedan man hörde något, om det blev några problem.

Jag funderar också på om det blir något kvar av sniglarna i hösilaget. Syns dem, ute smälter de ju bort när de dör men hur är det i balen?

Undrar för jag har hittat något konstigt liten svart bit, i en bal som jag inte vet om det kan vara en växtdel eller inte men det känns så segt?????????

Jag undrar också. Särskilt undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att använda Besal (sockerbetsgödningen) vid hösilageskörd? Jag undrar om det inte krävs att man sprider saltet precis innan man slår eller i vart fall i samband med att man slår gräset och hur funkar det? Och kan det funka att bara sprida mellan strängarna, annars får man ju in det där salta i balarna, det är nog itne så bra för hästarna?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: bettysmatte
·
Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 947
Senast: Snowball
·
Hästvård Hej alla kloka bukefalister. Min Dorri har torrhostat ett tag, ungefär samtidigt som han gick över på hö o han hostar även när jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 918
Senast: ad_hoc_80
·
Foder & Strö Kele fick ju lunginflammation tre veckor gammal och följde upp med en övre och nedre luftvägsinfektion plus begynnande...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama