Hostig häst *långt*

Sv: Hostig häst *långt*

Men du ett tips!
Det rcäker inte med att vattna höet du måste dränka in det. Om du har hårdpressat hö så fyll en balja med vatten och dränk hökaka för hökaka. Lite pyssel men med bara vattenkanna blir inte höet blött rätt igenom. Naturigtvis påverkar det här nedrans regnvädret och fuktigheten pållarnas luftvägar.
Blöt ditt språn eller köp färskspån, redan blött!!!!!

Okej, jag ska dra på mig pannlampan o fylla på en balja.
Jag tror också att vädret påverkar för just den dagen jag startade tråden var extremt fuktig, nu har han som sagt inte hostat alls idag:bump:

(o ja, jag vet det för när han hostar hörs det in i huset;))

Gå över till hösilage!!! Finns även i småbalar (ca 40-50kg) så man slipper slänga. Hö innehåller alltid mögelsporer även om det verkar friskt - dom finns inuti stråna. Har själv ett sto som var så dålig förra året att jag trodde jag skulle få avliva henne. Hon gick då på spån och blötlagt hö som var torkat på skulle för att undvika mögel och det både såg ut och doftade jättebra men hon blev bara sämre och sämre trots upprepade medicinska behandlingar. Hon var dessutom mager och knotig dels av hälsotillståndet men också för att näringen snabbt försvinner ur höet när man lägger det i blöt.

Gjorde ett sista försök innan Det Svåra Beslutet och köpte in hösilage och gick över till torv och på mycket kort tid blev hon HELT hostfri!! Var som något slags mirakel och jag har inte hört så mycket som en halvhostning sen dess. Rund, blank, hostfri och fin....

Kan också tillägga att vet gav mig rådet att rida henne så mycket som möjligt - det stärker lungorna. (Inte när hon var som allra sämst förstås, då stod hon med huvudet ner vid golvet och kippade efter andan)

Vi har också problem med hosta nu, framför allt de unga hästarna är hostiga. Jag har skickat in hö på analys för att se om det är höet som är "boven i dramat", om så är fallet så går vi över till hösilage i småbal. Så ett tips: börja med att analysera höet (hygienisk analys).

Jag har en bronkit-häst, och gör precis som Russin8 för att hålla det i skack. (Helt damm-sanerat alltså.)
Min häst tål icke ett damm-korn, för då dår hostan igång.

Ett hett tips som jag provat är något som heter NostrilVet. Det är ett pulver som man sprutar upp i näsan på hästen. (Det går faktiskt mycket bättre än man kan tro! Tydligen känns det inget, så hästen står faktiskt still när jag gör det :))

Hästen slutar hosta direkt! Det verkar ju som att ju mer en häst hostar, desto mer "sliter" den på sina slemhinnor, och desto mer hostar den osv osv. Ond cirkel, helst enkelt.

Så för mig har det fungerat jättebra att stoppa host-attackerna mer Nostrilvet.
(Vi kunde t o m visa henne på stambokföring utan att hon hostade en enda gång! :banana: Normalt sett rosslar hon igång så fort man närmar sig ett ridhus ... :eek:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år. Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns...
2
Svar
20
· Visningar
4 451
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV